Franske bestsellere kører knapt så langt på literen

Franske PSA har siden 2016 målt deres bilers forbrug i virkelige trafik. Foto: PSA

Stor virkelighedstest af Peugeot-, Citroën- og DS-modeller dokumenterer, at bilerne kører omkring 30 procent kortere på literen i forhold til de officielle tal. Alligevel markedsfører de danske importører bilerne med den udskældte EU-norm. Tæt på vildledning af forbrugerne, mener FDM.

Mødet med virkeligheden er stadig hård ved PSA-koncernens biler. Det viser de seneste måleresultater fra samarbejdet mellem den franske bilproducent, der står bag bilmærkerne Citroën, Peugeot og DS, og miljøorganisationen Transport & Environment (T&E) og den franske naturorganisation FNE.

Som FDM tidligere har beskrevet, indledte parterne i 2015 et samarbejde om at lave mere retvisende forbrugsmålinger af PSA-koncernens biler i virkelig trafik.

Konkret er bilerne blevet testet på en rute i og omkring Paris bestående af by- (23 km), landevejs- (40 km) og motorvejskørsel (30 km). Undervejes opsamles bilens udstødningsgasser med særligt udstyr, der på den måde kan måle det nøjagtige brændstofforbrug.

LÆS OGSÅ: Forbrugstal rykker ud i virkeligheden

30 procent kortere på literen

Selvom PSA-koncernens egen test viser, at peugeot 1.6 BlueHDi motor i virkelig trafik kun kører 21.5 km/l opgav de på deres hjemmeside den indtil onsdag motoren til at køre mindst 27.8 km/.lDe første målinger afslørede i marts 2016 en afvigelse på bilernes officielle forbrugstal, den såkaldte EU-norm, og i virkelig trafik på mellem 18 og 36 procent. Siden er i alt 58 forskellige bilmodeller blevet testet med samme resultat; Bilerne kører i gennemsnit godt 30 procent kortere på literen i forhold til den officielle norm.

Ifølge Transport & Environment er testen af de 58 biler nok til at estimere forbruget på 1.000 forskellige udgaver af koncernens bilmodeller.

LÆS OGSÅ: Tyvstart på realistiske forbrugstal

”Der er en stigende offentlig og politisk opmærksomhed omkring troværdigheden af bilers brændstofforbrug. Vi får også løbende henvendelser fra medlemmer, der har mere end svært ved at få deres bil til at køre så langt på literen, som producenten lover. Derfor er det som udgangspunkt positivt, at PSA-koncernen har valgt at lade deres egne biler teste, så forbrugerne får et mere retvisende billede af bilernes reelle forbrug. FDM mener dog, der er behov for en officielt godkendt test i stedet for, at bilproducenterne tester deres biler hver for sig,” siger advokat i FDM Abid Khan.

LÆS OGSÅ: Meget kortere på literen end lovet

FDM: På kanten af vildledning

I forbindelse med forbrugsmålingerne har PSA-koncernen samlet resultaterne på importørernes hjemmesider i foreløbig seks lande. Danmark er dog ikke blandt, og der er i det hele taget ingen information om de mere virkelighedstro forbrugstal på de danske importørers hjemmesider.

LÆS OGSÅ: Kontakt FDMs rådgivning

Efter FDM kontaktede Peugeot har den danske importør rettet teksten på sin hjemmeside, så det nu hedder, at den kan køre op til 33,3 km/l (ifølge EU norm).. Hvor langt motoren kører på litereni PSAs egen test fremgår stadig ikke. ”Det undrer os, ligesom det undrer os, at Citroën og Peugeot fortsætter med at bruge de officielle forbrugstal i deres markedsføring – også i sammenhænge hvor det ikke fremgår, at der er tale om tal fra typegodkendelsens laboratorietest. Eksempelvis skriver de om en af deres dieselmotorer på deres hjemmeside, at den kører mindst 27,8 km/l, selvom deres egen test viser, at det reelle tal er 21,5 km/l. Det, mener vi, er på kanten af vildledning af forbrugerne. Derfor vil vi nu tage en ny dialog med PSA-koncernens danske importører og bede dem præcisere oplysningerne. Alternativt vil vi gå videre med sagen,” siger Abid Khan.

LÆS OGSÅ: Se T&Es seneste oversigt over PSA-forbrugstal (eksternt link)

Følger bare loven

Forelagt FDMs kritik melder Peugeot Danmark hus forbi.

”Når vi fastholder de officielle EU-normtal i vores markedsføring og på vores hjemmeside, er det fordi, at vi lovgivningsmæssigt er forpligtet til det. Skulle vi også til at oplyse, hvad bilerne ifølge vores egen test reelt kører, vil det blot forvirre forbrugerne,” siger PR- og informationschef i Peugeot Danmark, Hanne Langsig Sørensen, og henviser til, at andre bilproducenter kun fremhæver EU-normen i deres markedsføring.

Hun mener ikke, at det er et problem, at PSA-koncernen opererer med to slags forbrugstal, men vil dog undersøge, hvorvidt de virkelige tal også bør fremgå på Peugeot Danmarks hjemmeside.

”Jeg vil hellere vende skytset den anden vej mod de øvrige bilproducenter, som modsat os har valgt ikke at lave lignende test. Heller ikke selvom vi har indbudt dem til at deltage i vores,” siger hun.

LÆS OGSÅ: GM pyntede på brændstoftal

Peugeot har rettet hjemmeside

Efter FDMs henvendelse har Peugeot ændret teksten omkring den nævnte dieselmotor, så der nu står: ”Versionen med 1.6 BlueHDi 100 hk kører eksempelvis op til 33,3 km/l (ifølge EU norm).”

Også hos den danske Citroën-importør henviser man til kravet om at oplyse EU-normen, og ligesom hos Peugeot Danmark mener man, at brug af både EU-normen og PSA-koncernens egne forbrugstal vil forvirre forbrugerne, oplyser pressechef Trine Krastrup.

LÆS OGSÅ: EU truer med barske forbrugsmålinger

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

14 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Dennis Hvid Hansen
#14jeg har lige købt den nye renault clio 1,5dci 90hk. den er opgivet til at gå 30km/l ved blandet kørsel.

jeg køre 220km dagligt og de 200 af dem er motorvej med 110-120km/t
vidste godt den ikk gik 30km/l men havde nu regnet med ca 25.

jeg kan ikke få den til at køre mere end 17km/l.

jeg har snakket med renault dk. og autoforhandleren jeg har købt den ved

det eneste jeg kan få ud af dem er ( DET MÅ DU BARE LÆRE AT LEVE MED )

jeg sys det er for dårligt.

nu vil jeg spørge jeg til råds om hvad man / jeg kan gøre.

alternativet er at sælge, eller vis det er muligt, returner bilen igen??
Rediger
 |  Skrevet af: Torkild Johansen
Quoting: Mads Bregenov-Pedersen
#13Kære Mads
Mon ikke alle de andre bil fabrikanter også godt ved at deres biler ikke køre så langt på literen som de skriver i deres reklamer?
PSA er nød til at reklamerne på lige vilkår!
At de så også tilbyder en reel vejledning om deres forbrug fortjener ros.

Det vi klæde FDM at skære alle over en kam, og ikke kun skælde ud på PSA!


PS. Jeg kører ikke i en PSA bil, men overvejer om jeg ikke burde. Det at de tør gøre dette vidner om de har mod, og at de står ved deres produkter.
Rediger
 |  Skrevet af: Mads Bregenov-P...
#12Kære Torkild Johansen #10

Tak for din kommentar. Vi er kede af, hvis du læser artiklen som et angreb på en enkelt bilproducent. Det er bestemt ikke FDMs intention. Som det også fremgår af artiklen, mener vi tværtimod, at det er positivt, at en producent, i dette tilfælde franske PSA, har taget initiativ til at lave supplerende test af deres biler i virkelig trafik. Vi så gerne, at flere bilproducenter gjorde det samme og allerhelst, at der indføres en langt mere troværdig RDE-test gældende for alle biler.

PSA-koncernens test dokumenterer et gennemsnitligt merforbrug på 30 procent i forhold til de laboratorietest (EU-norm), der ligger til grund for bilernes typegokendelse. Det til trods markedsfører PSA meget aktivt deres biler med de høje laboratorital uden velvidende om, at bilerne altså kører i snit 1/3 kortere på literen. Derudover er information om de virkelige tal helt fraværende i importørernes markedsføring og hjemmesider. Det er det, FDM som bilejernes forbrugerorganisation problematiserer, og ikke at de laver en test af bilernes reelle brændstofforbrug.

Med venlig hilsen
Mads, FDM presse
Rediger
 |  Skrevet af: Torkild Johansen
Quoting: Tage Gejl
#11Kære Tage
Der er allerede afgifter på det brændstof vi bruger!
Rediger
 |  Skrevet af: Torkild Johansen
#10Kære FDM
Hvorfor angriber i de eneste der laver seriøse målinger? 

Angrib i stedet dem der ikke laver seriøse målinger. Kære FDM, jeg er flov på jeres vejnettet.



 
Rediger
 |  Skrevet af: Christen Christensen
#9Den nuværende EU-forbrugsnorm er indviklet, bureaukratisk og totalt misvisende. FDM´s egen målemetode er god vejledning for bilister, der finder stor fornøjelse i at bevæge sig rundt i trafikken med et råddent æg mellem højre fod og speederen.

En mere realistisk og enkel norm for forbrugsmåling kunne være: Måling af forbruget ved konstant 120 km/t.

Så er der et realistisk normforbrug at sigte efter, med mindre man fortrinsvis kører småturskørsel med mange koldstarter. Hybridbilerne vil nemt kunne køre længere på literen ved bykørsel og vil ikke overraske negativt ved lange ture på motorvej
Rediger
 |  Skrevet af: Gert Sørensen
#8Peugeot 307 1.6HDI norm 19.6km/l kører 18km/l ved 110 med topboks, 20km/l ved 100, 22km/l ved 90.
Mit snit ved en tankfuld ligger mellem 18 og 21 km/l men det er klart afhængig af hvem der kører.
Men klart tag cyklen på de korte ture og lad diesel motoren få de lange ture.
Tidsforskellen til Esbjerg fra Odense 130km/t/110km/t på motorvej istedet for 100km/t var 8 min men brændstof forbruget 20-25% højere ved høj hastighed. så det er dyrt at have travlt.
De norm forbrug bilerne har rammes bedst med jævn hastighed nok omkring 90km/t. Go tur.
Mvh Gert S.
Rediger
 |  Skrevet af: Kjeld Bülow Thomsen
#7Jeg kører i en Citroen C3 1,6 BlueHDI, som lige har rundet 40.000 km. Gennemsnitsforbruget har været 4,0 l/100 km både beregnet og målt med kørekomputeren.

Der tankes ca. hver anden uge på den samme tank, hvorefter jeg kører en strækning på godt 30 km med en hastighedsprofil, som ligner den, der ligger til grund for typegodkendelsen. Forbruget ligger på mellem 3,1 og 3,4 l/100 km afhængig af temperatur og vindforhold. Altså meget tæt på typegodkendelsens 3,0 l/100 km. Forbruget er målt med tændt A/C, sædevarme om vinteren og fuldt lys tændt, da der tankes om aftenen.

Selv om jeg i den daglige kørsel ligger langt over det typegodkendte forbrug, så er der ikke noget, som tyder på, at der er "snydt" under målingerne. Typegodkendelsestesten foregår ved en lav gennemsnitshastighed, som ikke er realistisk for de fleste bilister, som når de brokker sig over forbruget lige bør tænke på, at en 10 % hastighedsforøgelse giver et ca. 20 % højere forbrug og en 20 % forøgelse øger forbruget med mere end 40 %. Åbenbart har man ikke mere fysik i skolen :-).
Rediger
 |  Skrevet af: Ole Jensen
Quoting: Tage Gejl
#6Jeg kan godt lide Quoting: Tage Gejls tankegang.
Læg afgiften på det brændstof som vi rent faktisk bruger og ikke det opdigtede forbrug som er taget ud af ingenting..
Jeg kører, som Tage, selv i en fornuftig kraftig bil, en 200+ hk. diesel med nok kræfter til dejlig afslappet kørsel i hverdagen. Jeg betaler over 10.000 kr. årligt i ejerafgift, beregnet efter 11,9 km./l.
I de fire år jeg har kørt ca. 80.000 km. har snitforbruget ligget omkring 14,5 km./l. incl. en del kørsel med campingvogn, altså betaler jeg for meget i ejerafgift...!
Forleden til åbent hus hos Peugeot prøvekørte jeg en 2008 1,2 benzin og 82 hk. Jeg satte fartpiloten på 130 km./t. og bilens computer viste et gennemsnitsforbrug på nøjagtig 12,0 km./l over ca 25 km motorvejskørsel.
En halv time senere kørte jeg nøjagtig samme strækning i min egen V6 diesel, den kørte 16,4 km./l......!
Rediger
 |  Skrevet af: Carl Trabjerglund
#5Jeg finder det særdeles besynderligt at FDM angriber den eneste producent som har fået lavet og ikke mindst offentliggjort realistiske målinger. Og ydermere kritisere dem for at offentligøre EU målinger. Så vidt jeg er orienteret er det et lovkrav at EU norm SKAL oplyses ved markedsføring?
Det lader til at FDM har en dagsorden hvor de to mærker skal negativ omtale.
Jeg vil ikke undlade at undre mig over at der ikke bruges kræfter på at undersøge hvorfor andre mærker ikke offentligøre realistiske forbrugstal??

En artikel som i bedste fald er dårligt journalistisk håndværk, i værste fald med en skjult dagsorden.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen