Forbrugstal rykker ud i virkeligheden

Den franske PSA-koncern, der står bag mærkerne Citroën, DS og Peugeot, har indført dens egen forbrugsmåling. Målet er, at kunderne fremover skal få mere realistiske forventninger til bilernes brændstofforbrug. De første tre testede biler kører 36 procent kortere, end de officielle tal indikerer.

Nyt om biler

Med såkaldt PEMS-udstyr, der opsamler udstødningsgasserne inder kørslen, måles forbruget under virkelige forhold. Foto: PSA
Med såkaldt PEMS-udstyr, der opsamler udstødningsgasserne inder kørslen, måles forbruget under virkelige forhold. Foto: PSA
Officiel brændstoføkonomi: 31,1 km/l. Forventeligt i praksis: 20,0 km/l. Den besked – at der er en manko på 36 procent – vil købere af en Peugeot 308 fremover få i brochuren og hos forhandleren.

Det sker som led i Peugeots, Citroëns og DS’ forsøg på at genskabe bilkøbernes tillid, efter at Volkswagens dieselsag satte spot på forbrugsmålinger og skabte almen skepsis om dem i offentligheden.

At der er forskel mellem normtal fra laboratorierne og virkeligheden efter købet, kender alle bilejere, og de færreste bliver overraskede over, at der er forskel. Men differencen har haft en tendens til at vokse i takt med mere optimerede motorer og meget høje officielle km/l-tal.

Testrute omkring Paris

Nu kan man få en mere realistisk forhåndsvurdering ud fra de halvofficielle tal, mærkerne fra den franske PSA-gruppe vil offentliggøre. Projektet har så stor bevågenhed, at det var PSA’s koncernchef, Carlos Tavares, der personligt præsenterede de første resultater for et dusin journalister, herunder Motors repræsentant.

Ruten ved Paris består af 25,5 km i by, 39,7 km på landevej og 31,1 km på motorvej.
Ruten ved Paris består af 25,5 km i by, 39,7 km på landevej og 31,1 km på motorvej.
I samarbejde med den europæiske miljølobby Transport & Environment og certificeringsfirmaet Bureau Veritas har PSA fundet en ca. 96 km testrute omkring Paris. Med mobilt måleudstyr måles udstødningen undervejs i almindelig trafik. 

LÆS OGSÅ: FDM efterlyser ny brændstoftest

I første omgang måles kun CO2/km/l, men fra næste år vil også NOx-blive registreret.

Kører ligesom kunderne

Det særlige ved den fransk brændstofmåling er, at PSA først har analyseret dets kunders kørestil model for model. Det har ført til et kompliceret beregningsskema, så hver model får vægtet by, land, og motorvej forskelligt.

En minibil med benzinmotor køres f.eks. mest i bykørsel og får derfor vægtet denne del højt i testresultatet. Målet er at ramme forbruget hos en gennemsnitlig (fransk) kunde.

Indtil videre er tre biler testet, og målet er nå op på de 30 mest solgte varianter inden sommer. Afvigelsen fra den officielle norm er på 18-36 procent for de tre første dieselbiler.

Tre grunde til afvigelserne

PSA siger, at der er tre, ca. lige store grunde til afvigelserne. Den ene er kørestilen, dvs. at man i virkeligheden kører hurtigere og accelererer kraftigere end i testen. Den anden er vægt. I laboratoriet er bilen strippet for alt unødig vægt, mens der i PSA-testen lægges ekstra vægt i. Den tredje er strømforbruget fra aircondition, servostyring, lys mm. I den officielle test er alle disse slukket.

PSA har indbudt de øvrige bilproducenter til at benytte testen, men indtil videre er ingen sprunget til. Så selv om testen kan oplyse kunderne hos Peugeot, Citroën og DS bedre, bliver det ikke mere overskueligt for bilkøbere i almindelig med endnu et forbrugstal.

Forskel på laboratorium og ”virkelighed”
Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} Model Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} ECE-tal Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} Ny vejtest
Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} DS 3 1.6 HDi 120 hk SS Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} 27,8 km/l Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} 20,4 km/l
Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} Peugeot 308 1.6 HDi 120 hk SS Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} 31,3 km/l 20,0 km/l
Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} Citroën C4 Grand Picasso 1.6 HDi 120 hk SS Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Tabel - Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} 25,0 km/l 17,9 km/l

 

 LÆS OGSÅ: Bilen kører for kort på literen