Tyvstart på realistiske forbrugstal

Til foråret vil både Opel og Peugeot-Citroën oplyse brændstofforbrug efter mere realistiske tal. Det er en udløber af Volkswagen-sagen.

Bilist

Bilkøberne får snart nogle ekstra og formentlig mere realistiske forbrugstal at se på, når de kikker på ny bil. Men indtil alle bilproducenter gør præcis det samme, kan det muligvis øge forvirringen.

Opel vil således allerede fra andet kvartal af 2016 begynde at oplyse brændstofforbrug efter den kommende testnorm, der kaldes WLTP - Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure, når det skal være helt korrekt.

Skal give mere realistiske (=dårligere) tal

Opels formål er at give forbrugeren et mere realistisk tal for brændstofforbruget ved blandet kørsel end den lovpligtige EU-norm, NEDC.

Den nye Opel Astra bliver først til at blive målt efter WLTP-normen.

De nye forbrugstal, der vil fremstå som ”dårligere”, bliver opgivet som supplement til de lovpligtige, mindre realistiske tal.

Peugeot-Citroën vil måle på vejene

Også PSA, som står bag mærkerne Peugeot, Citroën og DS, tager forskud på mere realistiske tal, men går en anden vej end Opel.

PSA mener modsat Opel, at WLTP-normen ikke er defineret helt præcist endnu, så det giver mening at bruge normen.

Derfor har PSA sammen med en europæisk lobbyorganisation, Transport & Environment, udviklet en testrute omkring Paris med blandet kørsel.

Alle koncernens gængse modeller vil nu blive testet på denne rute med en uvildig testorganisation til at verificere testresultaterne.

PSAs kommende ”hverdagstest” er ikke den samme, som den ”Real Driving Emissions”-norm, der senere bliver et supplement til WLTP-testen.

Udløber af Volkswagen-sagen

Både Opels og PSAs supplerende test kommer som reaktion på Volkswagen-sagen, hvor der blev sat spotlight på forskellen på reelle forbrugs- og forureningstal og på de officielle europæiske målinger.

WLTP-normen indføres for de første biler i slutningen af 2017.