GM pyntede på brændstoftal

For pæne forbrugstal i salgsmaterialet for en række nye SUV-modeller har kastet General Motors ud i en mindre storm i USA. Kunder får kompensation, men advokater er i gang med søgsmål.

Nyt om biler

Det er en rigtig møgsag, hvis et bilfirma oplyser for pæne forbrugstal for sine nye biler. Særligt i disse tider. General Motors har lige erfaret det.

Kunderne til 165.000 SUV-modeller fra GM kan føle sig snydt efter at have købt 2016-udgaven af Chevrolet Traverse, GMC Acadia eller Buick Enclave. I hvert fald hvis de havde lagt mærke til det brændstof-klistermærke, der sad på bilerne i udstillingslokalet.

For langt på literen

Tallene var nemlig forkerte.  Til den optimistiske side.

På de firehjulstrukne udgaver stod der 8,1 km pr. liter ved blandet kørsel. Men det rigtige tal er 7,2 km pr. liter. De forhjulstrukne versioner havde tilsvarende, men mindre fejl.

Det var angiveligt General Motors selv, der opdagede fejlen. Det skete, da en medarbejder var i gang med at udregne tallene for 2017-årgangen af samme biler.

Glemte at overføre nyeste måletal

GM forklarer, at fejlen skyldtes, at man aldrig fik den seneste brændstofmåling angivet. Bilerne var blevet målt med de ”pæne” værdier, men da de derefter var blevet udstyret med ekstra renseudstyr til udstødningen, skulle de måles igen. Disse nye og dårligere tal kom aldrig frem til brochurerne og til de amerikanske miljømyndigheder.

Salget af de tre modeller, der ikke markedsføres i Europa, blev stoppet i en ugestid.

Nu har GM en plan for kompensation. De 135.000 private kunder til allerede købte eller leasede biler får et sted mellem 2.000 og 10.000 kr. Kunderne kan også vælge et få forlænget garantien. Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg vil det koste GM ca. 650 mio. kr.

Advokaterne er på vej

Spørgsmålet er, om GM slipper så nemt. Et rutineret advokatfirma med speciale i den slags er allerede på vej med søgsmål på vegne af en kunde i Florida. Kunden ville ifølge sit udsagn ikke have købt bilen eller betalt markant mindre for den, hvis han havde kendt den rette brændstoføkonomi.

Samme advokatfirma var med til at afkræve Hyundai og Kia 2,6 mia. kr., da de to koreanske firmaer begik en lignende fejl som GM i 2012. Dengang drejede det sig om 900.000 biler.

Miljømyndighederne har ikke sagt, om de vil forfølge sagen.