Tysk vejskat er på vej

Den tyske transportminister Alexander Dobrindt vil nu fremlægge et lovforslag om den meget omdiskuterede vejskat for udenlandske bilister. FDM er imod forslaget, som vil diskriminere EU-borgere.

Den tyske vejskat er rykket et skridt nærmere.
Trafik
Den tyske regering fremlægger ifølge den tyske avis Zeit nu forslag om en vejskat. Den har til formål at afkræve udenlandske bilister afgift for at benytte tyske motorveje Overskuddet skal gå til vejvedligeholdelse af de tyske motorveje.
 
Det foreløbige forslag vil betyde, at bilister, som kører på de tyske motorveje, skal betale 10 euro for ti dage, 22 euro for to måneder eller købe en årssvignette, som endnu ikke er prissat, men som også kommer til at afhænge af bilens miljøegenskaber. Det bliver muligt at købe vejvignetten online eller på tankstationer.

Skat for udlændinge

For at omgå EU-reglerne om ikke at diskriminere mellem EU-borgere vil den tyske regering opkræve vejskatten fra samtlige bilister. Tyske bilister vil til gengæld få en reduktion i den årlige ejerafgift, så det i sidste ende alene bliver udlændinge, som kommer til at betale.
 
Den tyske regering forudser at de årlige indtægter vil beløbe sig til 3,7 mia. euro, men når de tyske bilejere har fået penge tilbage, og når omkostningerne til vignettesystemet er betalt, vil provenuet til statskassen kun blive ca. 500 mio. euro. Den tyske bilklub ADAC har tidligere beregnet, at forslaget kun vil medføre et provenu på 300 mio. euro.

LÆS OGSÅ: FDM: Nej til tysk vejskat

Skeptisk EU-kommission

I EU har man været skeptisk overfor den tyske vejskat. Årsagen er, at afgiften hæmmer den fri bevægelighed samt diskriminerer udenlandske borgere. 
FDM har sammen med sin hollandske søsterklub samlet flere end 40.000 underskrifter mod vejskatten og overbragt dem til en række EU-parlamentarikere, som vil tage sagen op i EU.

LÆS OGSÅ: Protest over tysk vejskat
 

Bilisterne betaler allerede

Den tyske regering begrunder lovforslaget med, at udenlandske bilister også skal betale for det vejslid, de forårsager. Men ifølge beregninger fra den tyske bilklub ADAC betaler udenlandske bilister allerede dobbelt så meget i brændstofafgifter til den tyske statskasse, som de koster i vejslid.
Samlet betaler bilister i Tyskland 53 mia. euro i skatte og afgifter, hvoraf kun 19 mia. kr. går tilbage vejene.
 
LÆS OGSÅ: Så meget koster det at køre på Europas veje

Derfor er FDM imod den tyske vejskat:
  • Den tyske vejskat vil kun ramme udenlandske bilister. Derfor mener FDM, den vil være uforenelig med EU-traktatens artikel 18, der forbyder diskriminering på baggrund af nationalitet. Desuden er en vejskat kun for udenlandske bilister et opgør med principper om fri bevægelighed.
  • Udenlandske bilister bidrager allerede via afgift brændstof med et beløb, der er dobbelt så stort end omkostningerne ved deres slid på de tyske veje.
  • Den tyske statskasses indtægter fra bil- og vejafgifter er i forvejen 53 milliarder euro - hvoraf kun 19 mia. euro anvendes på vejene. Enhver ekstra euro fra udenlandske bilister kan derfor hævdes at være penge til finansiering af den tyske velfærdsstat frem for vejene.
  • FDM frygter, at den tyske vejskat vil føre til, at andre EU-lande følger det tyske eksempel og indfører vejskatter. Desuden har EU-kommissionen gennem en længere periode presset på for at indføre fælles regler for vejskat i hele EU. FDM forudser, at en fælles vejskat i sidste ende vil gøre det markant dyrere for bilisterne i hele Europa samt være en yderligere skat på mobilitet.