FDM: Nej tak til tysk vejskat

Den tyske regering forventes snart at fremlægge et forslag om en tysk vejskat. Skatten er møntet på udenlandske personbiler, som kører på den tyske motorvej. FDM mener, forslaget er i strid med EU-reglerne.

FDM har også sammen med sin hollandske søsterklub kontaktet den tyske transportminister samt forbundskansler Angela Merkel, for
Bilist

Efter den tyske valgkamp indgik regeringsparterne en aftale om at indføre en motorvejsafgift, for at skaffe finansiering til vedligeholdelse af de tyske motorveje.

Regeringen arbejder angiveligt med en model, hvor alle bilister skal betale en vejskat. Foreløbig er planen, at der vil være tre forskellige muligheder; en årlig afgift på 100 euro, to måneder for 30 euro eller ti dage for 10 euro. De tyske bilister får til gengæld en reduktion af den årlige ejerafgift, så det alene er udenlandske bilister, som i sidste ende kommer til at betale.

”Det er i modstrid med ideen om fri bevægelighed i EU og ikke-diskrimination mellem EU-borgere, at det kun er udenlandske bilister, som skal betale ekstra skatter,. En vejskat kun for udlændinge vil derfor være et brud med de principper”, siger afdelingsleder i FDMs politisk økonomisk sekretariat, Torben Lund Kudsk.

Allerede i dag betaler udenlandske bilister for det vejslid, de forårsger. Det sker via brændstofafgifterne, hvor Tyskland får dobbelt så meget i statskasse, som bilisterne koster det tyske samfund. I alt kommer der hvert år 53 milliarder euro ind i afgifter, mens der kun bruges 19 milliarder euro på vedligeholdelse af vejene.

Dårlig samfundsøkonomisk forretning

Også selve overskuddet af en vejskat er til diskussion. FDMs tyske søsterklub ADAC har beregnet, at man ved den ovenstående model forventer en samlet indtægt på 3 milliarder euro, hvoraf tyske bilister, som skal holdes skadesfri, får 2,77 milliarder euro retur i afgifteslempelse. Samtidig viser beregninger, at systemomkostningerne forventes at løbe op i 300 millioner euro årligt.

I praksis betyder det, at systemet vil koste samfundet penge.

”Ser man på det samlet, vil en tysk vejskat ikke være en samfundsøkonomisk gevinst, men alene have til formål at genere udenlandske bilister. Derfor har vi også kontaktet både den danske transportminister og udenrigsminister, for at de kan tage sagen op i EU-sammenhæng”, siger Torben Lund Kudsk.

FDM har også sammen med sin hollandske søsterklub kontaktet den tyske transportminister samt forbundskansler Angela Merkel, for at gøre opmærksom på vores protest med en tysk vejskat.

LÆS MERE: Skriv under mod tysk vejskat

Derfor er FDM imod den tyske vejskat:

• Den tyske vejskat vil kun ramme udenlandske bilister. Derfor mener FDM, den vil være uforenelig med EU-traktatens artikel 18, der forbyder diskriminering på baggrund af nationalitet. Desuden er en vejskat kun for udenlandske bilister et opgør med principper om fri bevægelighed.

• Udenlandske bilister bidrager allerede via afgift brændstof med et beløb, der er dobbelt så stort end omkostningerne ved deres slid på de tyske veje.

• Den tyske statskasses indtægter fra bil- og vejafgifter er i forvejen 53 milliarder euro - hvoraf kun 19 milliarder euro anvendes på vejene. Enhver ekstra euro fra udenlandske bilister kan derfor hævdes at være penge til finansiering af den tyske velfærdsstat frem for vejene.

• Det er en samfundsøkonomisk dårlig forretning at inddrive denne vejskat, og den fremstår derfor som ren symbolpolitik.