Kia klar i kompakt SUV-klasse

Med Stonic træder Kia ind i den hastigt voksende gruppe af små SUVer eller crossovers. Stonic får mulighed for næsten alt i sikkerhedsudstyr.

Nyt om biler

Kia Stonic lander midt i den nye crossoverklasse, hvor en længde omkring 4,15 meter er normen. Fotos: Kia
Kia Stonic lander midt i den nye crossoverklasse, hvor en længde omkring 4,15 meter er normen. Fotos: Kia
Alle bilmærker vil have én. Og nu har Kia fået sin. Med lanceringen af Stonic melder Kia sig ind i den hurtigt voksende klasse af små SUVer/crossovers.

Stonic bliver Kias fjerde crossover efter Sorento, Sportage og Niro.

Stonic er nært beslægtet med Hyundai Kona, men tilsyneladende nøjes Stonic med forhjulstræk, mens Kona som en af få i klassen kan fås med firehjulstræk.

SE OGSÅ: Ny verdensbil på vej til Danmark

Midt i klassen

Taget på Kia Stonic fås i fem særskilte farver. Sammen med selve karrosserifarverne giver det ialt 20 muligheder for farvekombinationer.
Taget på Kia Stonic fås i fem særskilte farver. Sammen med selve karrosserifarverne giver det ialt 20 muligheder for farvekombinationer.
Den nye Kia placerer sig i størrelse i klassens smørhul, der ligger omkring de 4,15 meter i længde. Bagagerummet er i den pæne ende med sine 352 liter og gør Stonic ganske brugbar som familiebil.

Stonic er overvejende designet i Europa, og Kia mener, at bilen udstråler ægte europæisk design og er ’et af mærkets mest imponerende nogensinde.’

20 farvekombinationer

Den farveglade stil fortsætter i kabinen.
Den farveglade stil fortsætter i kabinen.
Kunderne kan vælge tofarvet lakering, hvor fem tagfarver giver mulighed for tilsammen 20 farvekombinationer.

SE OGSÅ: Sig goddag til Speedy og Tonic

Motorprogrammet vil omfatte 1.3- og 1.4-MPI-motorer uden turbo, topmodellen 1.0 T-GDI med turbo og direkte indsprøjtning og 120 hk samt 1.6 diesel.

Apple Carplay og Android Auto standard

Den store skærm sidder frit fra selve instrumentbrættet. Det vides endnu ikke, i hvilket omfang skærmen bliver standard.
Den store skærm sidder frit fra selve instrumentbrættet. Det vides endnu ikke, i hvilket omfang skærmen bliver standard.
Apple Carplay og Android Auto bliver standardudstyr, og det gør en pæn del af de avancerede sikkerhedsfunktioner, tilsammen kaldet Drive Wise, også. De består af nødbremse med persongenkendelse, blindvinkelalarm, advarsel mod tværgående trafik ved bakning, vognbaneassistent, automatisk op- og nedblænding samt døsighedsalarm.

Lanceringen i Danmark sker i oktober eller november.

SE OGSÅ: Citroën puster frisk luft i crossoverklassen