Kommuner på kant med loven – og du skal betale

FDM har nu set tre eksempler, hvor indtægter fra parkering skal redde kommunernes økonomi. Men kommunerne må ikke bruge parkering som økonomisk malkeko.

Bil kører forbi parkeringsautomat
FDM Mener

Økonomien er presset i mange kommuner, hvor det kræver dygtighed og kreativitet at sikre borgerne et godt og højt serviceniveau. Nogle steder er kreativiteten dog kommet på afveje, så man pludselig får den idé, at parkerende bilister skal få kommunekassen til at stemme.

Først var det i Fredericia, så på Bornholm, og nu er det Helsingør Kommune, der ønsker at indføre betalingsparkering. Det er der intet i vejen for, hvis blot den er trafikalt begrundet og tjener et adfærdsregulerende formål. Det fremgår af vejloven.

Problemet opstår, når det ikke handler om trafik og adfærd, men om at sikre kommunen et provenu. Sådan var det i Fredericia og på Bornholm, indtil man med FDMs hjælp kom på bedre tanker.

Parkering skal betale til "slunken kommunekasse"

Aktuelt er det Helsingør Kommune, der er på vildspor. Her har en række politikere tydeligt tilkendegivet, at de i det kommende budget for 2024 indregner indtægter på 19 mio. kr. fra indførslen af betalingsparkering.

Som Helsingørs viceborgmester har udtalt: „Betalt parkering er en måde at få lidt indtjening til en slunken kommunekasse“.

Sker det, vil Helsingør Kommune være den kommune med den relativt set tredjehøjeste p-indtægt, kun overgået af København og Aarhus. Men Helsingørs problem er, at man ikke har ulejliget sig med at lave en trafik-analyse, som kan vise, om der overhovedet er et trafikalt behov for via betaling at adfærdsregulere bilisternes parkering.

Det er også interessant, at kommunen på forhånd ved, at provenuet vil være på 19 mio. kr. i 2024 stigende til 22 mio. kr. fra 2025 og frem.

FDM: Bilister skal ikke betale generelle udgifter

Efter pres fra FDM er det politiske flertal og forvaltningen i Helsingør Kommune nu på bagkant sat i gang med at arbejde med en trafikanalyse. Uanset dennes udfald er processen ikke køn, og det vidner om både en forvaltning og politikere, der ikke kender loven – eller ikke vil følge den.

I FDM oplever vi en stigende tendens til, at kommunerne retter blikket mod bilisterne, når kommunekassen er tom. Men dels er det som nævnt ulovligt at indføre betalingsparkering for at få en kommunal indtjening, dels er det åbenlyst urimeligt, at den borgergruppe, der tilfældigvis er afhængige af bilen, skal agere økonomisk malkeko, når pengene bliver knappe. Generelle kommunale udgifter må betales af alle skatteydere og ikke kun af en mere eller mindre tilfældig gruppe borgere.

Fra statens side har man forsøgt at mindske kommunernes lyst til blot at skrue op for p-indtægterne. Overstiger de et loft, modregnes beløbet i kommunens statstilskud. Ordningen er en god idé, men FDM så hellere, at pengene røg i en fond, hvorfra pengene kunne gå til bedre parkeringsforhold i kommunerne, herunder parkér og rejs-anlæg ved stationer. Budgettet er nu vedtaget i Helsigør.

FDM vil afvente trafikanalysen og kommunens konkrete parkeringsplan. Hvis ikke disse kan godtgøre det nødvendige i, at kommunen skal opkræve landets tredjehøjeste parkeringsindtægter målt pr. indbygger, er vi i FDM i yderste konsekvens klar til at gå rettens vej.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve