Fuld fart på VW-opdateringer

Efter forrige års VW-skandale med snydesoftware er Volkswagen i fuld gang med de obligatoriske opdateringer af bilernes motorstyring. Kun Skoda halter bagefter, viser tal fra den danske VW-importør.

De danske importører ser ud til at holde tidsplanen i forhold til at få opdateret de biler, der er berørt af VW-skandalen
Bilist

Bølgegangen er ikke længere lige så hård ved tyske Volkswagen, som da VW-skandalen blæste for fuld kraft. Knap 18 måneder og et milliardforlig med amerikanske myndigheder og forbrugere senere, er koncernens undermærker i Europa i fuld gang med de opdateringer af motorstyringen i den famøse EA189-motor, der skal være med til at lægge den historiske krise bag sig.

LÆS OGSÅ: FAQ om VW-skandalen

I Danmark har det betydet ekstra travlhed ved indskrivningen på værkstederne hos den danske gren af VW-familien. Også her er man som direkte konsekvens af ’diesel-gate’ i fuld gang med at opdatere de berørte 1.2-, 1.6- og 2.0-liters motorer.

Som tidligere omtalt af FDM bliver opdateringerne i Danmark obligatoriske. Det betyder, at de berørte bilejere fra de modtager første indkaldelse har to år til at få bilerne opdateret. Herefter vil bilerne ikke kunne gå gennem syn.

LÆS OGSÅ: Test af VW-opdatering: ingen bivirkning - her og nu

Holder tidsplanen 

Oprindelige lød meldinger på, at skandalen i Danmark berørte 93.000 af Volkswagen-koncernens biler fordelt på mærkerne VW, Audi, Skoda og Seat. Fratrukket reeksporterede og afmeldte biler er det tal - ultimo januar - imidlertid blevet justeret til 82.554, oplyser den danske VW-importører overfor FDM. VW Danmark tilføjer desuden, at opdateringerne følger planen, og at tallene løbende ændrer sig.

LÆS OGSÅ: Dimsen der gør VW stueren

”Det er FDMs indtryk, at den danske VW-importør er gået konstruktivt til værks og arbejder målrettet for at få de berørte biler opdateret. At vi herhjemme er kommet så sent i gang skyldes i høj grad, at myndighederne i de lande, der har skullet godkende Volkswagens løsning er gået grundigt til værks, hvilket igen har trukket ud. Derfor er det positivt, at importørerne herhjemme ser ud til at holde tidsplanen,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.

FDM vil forsat stadig følge opdateringerne tæt.

Af de 82.554 biler der ultimo januar var omfattet af VW-skandalen er de 68.858, svarende til 83,4 procent, allerede blevet indkaldt. Pr. 9. februar var 37.367 af bilerne opdateret.

LÆS OGSÅ: Grønt lys for sidste VW-opdatering

VW*
I alt berørte biler: 46.104
I alt indkaldte: 45.972
I alt opdaterede: 23.982
*Alle berørte VW-biler er indkaldt 1. gang og påmindelsesbrev sendt. Dog mangler VW at indkalde 132 biler svarende til 0,3 procent af samlede antal biler. Det er ’skæve’ biler som Sharan 4X4. VW Danmark forventer dog at disse er indkaldt inden uge 9.

Seat*
I alt berørte biler: 5.830
I alt indkaldte: 5.681
I alt opdaterede: 3.273
*Differencen på de 149 biler mellem de berørte og indkaldte er den samme som VW.

Audi*
I alt berørte biler: 18.887
I alt indkaldte: 16.044
I alt opdaterede: 8.922
*Audi forventer at indkalde de sidste 2.843 biler i løbet af Q1 2017.

Skoda*
I alt berørte biler: 11.733
I alt indkaldte: 1.723
I alt opdaterede: 1.190
*Alle opdateringer af Skoda-bilerne er godkendt af de tyske myndigheder i KBA. Da bilerne er typegodkendt i England er det dog de britiske myndigheder i Vehicle Certification Agency (VCA), der formelt skal frigive opdateringerne til det europæiske marked, og det har givet lidt forsinkelse. Ifølge VW Danmark forventer man dog, at godkendelserne er rundt om hjørnet.

LÆS OGSÅ: Kontakt FDMs rådgivning