Dimsen der gør Volkswagen stueren

Dette stykke plast til fem kroner kan – sammen med ændret motorstyring – løse NOx-fuskeriet på Volkswagen-gruppens 1.6 dieselmotor.

Plastrøret her med indbygget gitter er eneste fysiske ændring, der kræves for at fikse NOx-sagen i Europa.
Nyt om biler
Plastrøret indsættes ved indsugningsluften til motoren. Fotos: Volkswagen
Plastrøret indsættes ved indsugningsluften til motoren. Fotos: Volkswagen

En plastikdims til ”langt under en euro” i stedet for f.eks. fire nye indsprøjtningsdyser til tusindvis af kroner.  Det er den til dels forbløffende udgang på, hvordan Volkswagen vil gøre sin 1.6 TDI-motor stueren efter sagen om snyd med grænseværdier for NOx-udledning.

Volkswagen viser nu billeder af det simple plaststykke og af, hvordan det monteres i motorrummet. Ud fra billederne at dømme ser det ud til at være en ganske simpel montage, der i vid udstrækning kan klares med hænderne uden brug af værktøj.

1.6-dieselmotoren findes i flere effektudgaver og bruges af både Audi, Skoda, Seat og VW.

Påsætningen ser ud til at være helt simpel og kan udføres uden værktøj.
Påsætningen ser ud til at være helt simpel og kan udføres uden værktøj.

Gitternet ændrer luftstrøm

Plastdimsen indeholder et gitternet, der ændrer luftstrømmen lige før den såkaldte luftmassemåler og skulle gøre det muligt at måle og dermed styre forbrændingen mere præcist.

- Det virker simpelt at indbygge sådan et gitter, men det var kompliceret at finde løsningen, siger Volkswagens informationschef for teknologi, Pietro Zollino, til Automobilwoche.

Også ny software

Desuden skal 1.6-motoren lige som 2.0- og 1.2-udgaverne have opdateret softwaren til motorstyringen. Opdateringen går formentlig især – eller kun - ud på

Plastrøret skubbes ind i indsugningsrøret og fylder derefter ikke alverden.
Plastrøret skubbes ind i indsugningsrøret og fylder derefter ikke alverden.

at fjerne den ulovlige funktion, der gjorde bilen i stand til at genkende, når den blev testet og i den situation blive ren nok.

Kun en løsning i Europa

Løsningen med plastrøret gælder kun for biler i Europa, og 1.6-motoren er da heller ikke solgt i USA. Den simple løsning i Europa kan skyldes, at der muligvis slet ikke er foregået decideret snyd med miljøtesten. Det er i hvert fald ikke kommet tydeligt frem, selv om sagen har stået på i over to måneder.

Hvordan Volkswagen vil løse forureningssnyderiet i USA er stadig uvist – herunder om det overhovedet er muligt at gøre bilerne rene nok til den amerikanske norm.

Hele enheden med indsugningsrøret, gitteret, luftmassemåleren m.m. kan nu sættes på plads i motorrummet.
Hele enheden med indsugningsrøret, gitteret, luftmassemåleren m.m. kan nu sættes på plads i motorrummet.

SE OGSÅ: Volkswagen: Vi har en plan