VW gør elbiler til GTI-modeller med lang rækkevidde

Både den fire år gamle VW ID.3 og den helt nye ID.7 lanceres nu som GTX-modeller, elbilernes svar på de klassiske GTI’ere. Der er udsigt til over 300 hk og godt 600 km rækkevidde i ID.3 og 340 hk i ID.7.

Rød VW ID.3 GTX forfra og rød ID.7 GTX stationcar bagfra.
Nyt om biler

En pæn portion fart og dynamik er i sigte i VW’s voksende ID.-familie. Både den kompakte ID.3, der stammer fra 2020, og den store, nye ID.7 tilbydes til sommer i sportslige GTX-versioner.

GTX kan ses som elbilernes pendant til de benzindrevne GTI-udgaver, som VW har tilbudt i årtier.

Der skrues pænt op for ydelserne i særligt ID.3, og i begge modeller er der også justeret en del på undervognen og andre dele af køregenskaberne.

Rød VW ID.3 GTX forfra.
ID.3 GTX skiller sig visuelt ud fra de øvrige versioner med blandt andet en anden kofanger med et sort luftindtag med et diamantformet gitter. Kofangeren har kørelys med nyt design i begge side.

286 eller 326 hk

ID.3 GTX tilbydes med valg mellem 286 hk og 326 hk i en Performance-udgave – i begge tilfælde med én motor og baghjulstræk. Det afføder 0-100-tider på hhv. 6,0 sekunder og 5,6 sekunder og tophastigheder på 180 og 200 km/t.

Dermed holder VW sig i den moderate hestekræfter-afdeling, ligesom hos GTI-modellerne. Det drejer sig om den samlede køreoplevelse og ikke den hurtigst mulige acceleration.

Større batteri - 600 km rækkevidde

I begge udgaver er momentet oppe på 545 Nm, mere end de stærkeste udgaver af VW’s turboladede V6-motorer.

Rød VW ID.3 GTX bagfra.
ID.3 GTX har som standard 20-tommer fælge med sortmalede indvendige overflader.

Trods de flere kræfter er også rækkevidden forbedret – i hvert fald efter den officielle måling, hvor langt fra alle kræfterne benyttes. Batteriet i ID.3 er på 79 kWh (netto), så rækkevidden for ID.3 GTX forventes at være omkring 600 km.

Køreegenskaberne er strammet op for at give GTX-modellen mere dynamik og vejgreb.

Det e bl.a. opnået med stærkere krængningsstabilisatorer, og styretøjet har en progressiv udveksling. GTX Performance har derudover adaptiv undervogn, som giver mulighed for at ændre affjedringskarakteristikken mellem komfort og sport.

Hvid VW ID.7 stationcar forfra.
Fronten på ID.7 GTX adskiller sig fra de øvrige versionerne ved en markant kofanger med luftindtag med gitter i højglanssort. Også sideskørter, sidespejle, den nederste del bagkofangeren og taglisten i højglanssort.

ID.7 Tourer GTX med firehjulstræk

Den helt nye ID.7 Tourer (stationcar) vil næsten fra begyndelsen være tilgængelig som GTX 4Motion-model. Den bliver den stærkeste stationcar nogensinde fra VW.

Firehjulstræk og elektronisk spærredifferentiale er standard på ID.7 GTX, mens adaptiv undervogn her er ekstraudstyr.

De to motorer yder tilsammen 340 hk – 54 hk mere end på den baghjulstrukne ID.7 Tourer Pro. Topfarten er på 180 km/t., og accelerationstiden fra 0 til 100 km/t. er på lige under 6,0 sekunder.

Hvid VW ID.7 stationcar bagfra.
ID.7 GTX har de nye 20-tommer Skagen-alufælge. Nye 21 tommer fælge fås som ekstraudstyr.

Større batteri og påhængsvægt

Batteriet er øget fra netto 77 kWh til 86 kWh, men VW angiver ingen forventet rækkevidde.

Den maksimale påhængsvægt er øget fra 1.000 til 1.400 kg ved hjælp af firehjulstrækket.

ID.3 GTX forventes til Danmark til sommer. ID.7 GTX Tourer ventes klar efter sommerferien, mens ID.7 GTX femdørs præsenteres ’senere på året.’

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2024 og 2025