Den klassiske GTI forvandles til elbil

VW varmer op til en rent elektrisk GTI baseret på den kommende ID.2. Den er klædt nostalgisk ud med retrodesign kraftig inspireret af den første GTI fra 1976. Men der går lang tid, før den er klar.

Fronten på VW ID-GTI.
Nyt om biler

Der er også plads til en sportslig model i VW’s fremtidige univers. Det viser VW ved at kaste sit GTI-DNA ind i den elektriske tidsalder i form af ID. GTI Concept.

Med verdenspremiere på IAA Mobility-messen i München præsenterer VW den virkelighedsnære konceptbil og tilføjer, at konceptet har fået grønt lys til at gå i produktion.

Hvornår det sker, siger VW ikke noget om, men GTI’en er baseret på ID. 2all-konceptbilen, og den kommer først ud til kunder i 2026. GTI-udgaven kan komme kort efter.

VW ID. GTI Concept forfra.
VW ID. GTI Concept har stærke træk fra Golf GTI-modellerne, men er stort set magen til ID.2.

Tilbage til forhjulstræk

Tekniske detaljer, herunder antal hestekræfter, bliver heller ikke delt ud, men ID.2-familien er baseret på en forhjulstrukket platform.

VW nøjes med at mumle om, at ’Det bliver en anderledes og kraftfuld GTI-oplevelse. Det skyldes, at den maksimale motoreffekt og det maksimale drejningsmoment er tilgængelig i det sekund, du træder på speederen, hvilket typisk for elbiler.

Den elektriske ID. GTI Concept og den turboladede Golf GTI har noget til fælles, når det kommer til at overføre den kontante motorkraft til forakslen. ID. GTI Concept bruger et spærredifferentiale på forakslen ligesom på den nuværende generation af Golf GTI.’

ID. GTI bagfra.
ID. GTI Concept minder om VW Golf. Teknikken er den samme som i ID.2, som kommer på markedet i 2026.

Simulering af manuelt gear i elbil

Med en særlig funktion kan føreren ændre køreoplevelsen, fordi det med eltikken for første gang er muligt at indstille motor, undervogn, styretøj og lydoplevelse. Bilen kan endda simulere gearskift, så køreoplevelsen i elbilen vil minde om den i den benzindrevne forgængere.

- Det betyder, at GTI har en fremtid – for vores mærke og for fans’ene, sagde VW-chef Thomas Schäfer ved verdenspremieren.

Oprindeligt stod ’I’ i GTI-navnet for indsprøjtning, men i den elektriske æra står det for intelligent.

Førerpladsen i VW ID. GTI med rød belysning.
Førerpladsen i VW ID. GTI er i høj grad hentet fra ID-modellerne med et større førerdisplay. Og så er der smurt tykt på med rød GTI-farve.

Nostalgi fra 1970'erne

Konceptbilen har udvendigt nærmest ingen lighed med ID.-modellerne, men trækker tværtimod tungt på den nostalgiske arv fra den originale Golf GTI fra 1976.

Det rejser også spørgsmålet: Hvordan vil VW indpasse sit design og modelnavne, efterhånden som alle modeller bliver fuldt elektriske? Forbliver det ID.-navnet, eller vender VW tilbage til sine solidt indarbejdede navne som Polo, Golf og Passat? Det får vi ikke noget svar på foreløbig.

Men det er interessant, at konceptbilen hedder GTI og ikke GTX, som ellers er det sportslige tilnavn til ID.-bilerne.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2023 og 2024