Øget tysk modstand mod tysk vejskat

Intern tysk uro og ønsker om at fritage grænseregioner for vejskat, truer kontroversielt tysk forslag.

Intern tysk uro truer nu forslagt om en tysk vejskat fra 2016
Trafik

Det er ikke kun uden for landets grænser, at planerne om en tysk vejskat møder modstand. Også i Tyskland øges presset nu mod indførelsen af den kontroversielle vejskat. Og det endda fra regeringens egne rækker.

Forslaget, der blev fremlagt for få uger siden, lægger op til, at der fra 2016 kræves betaling for at køre på de tyske veje i form af en vignette i forruden. Tyske bilister vil imidlertid blive kompenseret igennem en reduktion i den årlige ejerafgift, hvorfor vejskatten reelt kun vil ramme udenlandske personbiler.

LÆS OGSÅ: FDM: Nej til tysk vejskat

Det fik forleden indenrigsministeren i delstaten Bayern, Joachim Herrmann (CSU), til i flere tyske medier at lufte sine tanker om en fritagelse fra vejskatten for borgere og andre pendlere i og omkring den bayerske grænseregion. Forslaget hilses velkommen af flere af delstatens borgmestre, der frygter, at vejskatten vil ramme både forretnings- og restaurationsliv.

Handelsliv frygter for omsætningen

Et eksempel er den sydtyske by Simbach, der grænser op til Østrig. Ifølge den tyske tv-station ZDF er hver anden kunde her udenlandsk typisk fra Østrig, og det får byens handelsliv til at frygte for op mod halvdelen af omsætningen, hvis der fra 2016, kræves en vignette i forruden for at køre på tyske veje.

Det er ingen hemmelighed, at det bayerske konservative parti CSU står ret alene med forslaget om en vejskat, mens de to øvrige regeringspartier, CDU og SPD, i mere eller mindre grad helst så forslaget skrinlagt. Så når tankerne om en mulig dispensation kommer fra netop CSUs egne rækker, udstiller det både en intern uenighed i partiet om spørgsmålet, og hvor skrøbeligt forslaget er.

LÆS OGSÅ: Underskriftsindsamling mod tysk vejskat

Kæmpe administrationsbyrde i vente

Det blev yderligere understreget af finansminister i den tyske forbundsregering, Wolfgang Schäuble (CDU), der ikke var sen til at gribe ideen om en afgiftsfritagelse for grænsependlere. Blot gældende for hele Tyskland.

Samme Schäuble har i tyske aviser desuden sat spørgsmålstegn ved, hvorvidt skattemyndighederne overhovedet vil være i stand til at administrere en vignette-ordning, der ventes at omfatte 50 millioner personbiler.

Dertil kommer hele spørgsmålet om, hvorvidt forslaget i sin nuværende form forskelsbehandler tyske og udenlandske personbilister og dermed er EU-stridigt.

LÆS OGSÅ: Så meget koster det at køre på Europas veje