Nysynet er ikke fejlfri

Nye tal fra FDM test og bilsyn viser, at der er stor forskel på, hvor mange fejl der findes under et syn, og hvor mange fejl der reelt er på brugte biler.

En nysynet bil er ikke fejlfri
Bilist

Mange bilkøbere tror, at en nysynet bil er lig med en fejlfri bil. Men det er langt fra tilfældet.

Nye tal fra FDM test og bilsyn viser, at et syn på ingen måde viser alle bilens dårlige sider. Hvor der i gennemsnit bliver fundet 4,9 fejl pr. bil i en brugtbilstest, findes der blot 0,8 fejl i gennemsnit ved syn.

Foretrækker nysynet

I en undersøgelse, som Voxmeter (tidligere Catinet) har udarbejdet for FDM, siger tre ud af fire, at de vælge at købe en brugtbil, der er nysynet frem for en bil, der ikke er nysynet. Og hele 59 procent anser det som meget vigtigt, at bilen er nysynet, når de vælger bil.

Men som tallene viser, så giver et syn ikke et helhedsindtryk af en bils konkrete helbredstilstand. Der skal en brugtbiltest til at afsløre alle svagheder ved en brugtbil.

Flere fejl på ældre biler

Ifølge FDM test og bilsyn, der både udfører syn og udfører brugtbilstest af biler, viser det sig ikke overraskende, at der er flere fejl i ældre biler. Det gælder både ved syn og i brugtbiltests.

Til syn bliver blot 8 procent af biler under fem år sendt til omsyn, blandt de fem til ti år gamle biler er det 16 procent. Og for biler ældre end ti år stiger andelen af biler, der sendes til omsyn til 35 procent.

30 minutter vs. 3 timer

En af de helt store forskelle på et syn og en brugtbiltest er tiden og omfanget. Et syn tager typisk mellem 20 og 30 minutter, hvor en brugtbiltest tager omkring tre timer og indeholder 150 kontrolpunkter.

Udover at kontrollere de samme elementer som til et syn, indeholder brugtbiltesten blandt andet kontrol af batteri, hjulvinkler, karrosseri, aircondition og motoren.

Se, hvad en FDM brugtbiltest indeholder på denne video

FDM anbefaler også:


Læs mere om brugtbiltest
Synsrapporten