Subaru Forester med ny cocktail

Med en opdateret Forester gør Subaru det omsider muligt at kombinere diesel og automatgear. Samtidig sker der vigtigt nyt i kabinen.

Subaru Forester.
Forpremiere
Kabinen er blevet pænere at se på ved en række små forbedringer og én stor: berøringsskærmen. Fotos: Torben Arent, FDM
Kabinen er blevet pænere at se på ved en række små forbedringer og én stor: berøringsskærmen. Fotos: Torben Arent, FDM

Motor mener: Det er et stort hul i Forester-programmet, Subaru nu får lukket. Automat-løsningen er usædvanlig, men i praksis god. Og så pyntede det ved førerpladsen.

Det tog lang tid, før Subaru fik en dieselmotor. Og det tog endnu længere tid, før denne afgørende motortype kunne kombineres med automatgear i den mellemstore SUV Forester. Det kan den nu, og dermed er Subaru med ét blevet langt mere interessant i denne klasse.

Japanske Subaru har et handikap i Europa, for bildivisionen fra Fuji Heavy Industries sælger langt, langt de fleste af sine næsten en mio. årlige biler i Japan og USA, og der er man ligeglade med diesel.

Så det var en kamp for Subaru i Europa at få udviklet en bokserdieselmotor, og da det lykkedes, ville firmaets ledelse lige se beviser på, at diesel kunne sælges, før der også blev bevilget penge til en automatgearkasse, der passede til.

Den afgørende nyhed i Forester årgang 2015: automatgear fås nu til dieselmotoren.
Den afgørende nyhed i Forester årgang 2015: automatgear fås nu til dieselmotoren.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Honda CR-V

Selv om gearkassen grundlæggende er den samme, som Subaru bruger til benzinvarianterne, kræves der en masse tilpasninger, og den slags koster. Men nu er kombinationen diesel-automatik klar til Forester efter at have været tilgængelig i Outback siden sidste år.

Gear med falske skift

Automatgearet er af den trinløse CVT-type, som Subaru sværger til og kalder Lineartronic. Geartypen har både fordele og ulemper. Gearet er effektivt (og dermed brændstoføkonomisk) og relativt enkelt i sin opbygning, men opførslen passer ikke altid til europæisk kørestil. Sammenhængen mellem omdrejninger/motorlyd og acceleration kan være „forkert”.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Kia Sorento

Subaru Forester er nu som før en kapabel SUV med permanent firehjulstræk og selvudslettende udvendigt design. Eneste udvendige ændring ved den halvstore 2015-opdatering er hajfinne-antennen.
Subaru Forester er nu som før en kapabel SUV med permanent firehjulstræk og selvudslettende udvendigt design. Eneste udvendige ændring ved den halvstore 2015-opdatering er hajfinne-antennen.

Gearet arbejder fint sammen med Forester-motoren, som yder 147 hk og 350 Nm, er det første indtryk, Motor får. Subaru har til dels kompenseret for den „forkerte” sammenhæng ved at lægge syv kunstige trin ind. Når speederen trædes mere end 65 procent ned, oplever man til dels traditionelle gearskift mellem tredje og sjette gear. Det kan også opnås via manuelle skiftehåndtag ved rattet.

Oplevelsen af gearskift skulle også være der ved nedgearing/opbremsning, men det var nu svært at mærke ved den første prøvekørsel.

Billigere dieselmodeller

2015-opdateringen indebærer en lang række små ændringer af dieselmotoren, som samtidig opfylder Euro 6-miljønormen. Det er sket uden behov for tilsætningsstoffet Adblue eller brug af kvælstofkatalysator. Brændstoføkonomien er officielt 16,4 km/l, hvilket placerer Forester ca. midt i klassen.
Påhængsvægten for alle dieselmodeller, uanset geartype, er 2.000 kg.

LÆS OGSÅ: Motors dueltest mellem Volvo XC60 og Audi Q5

Samtidig med lanceringen af diesel-automatik sænker Subaru prisen på dieseludgaverne med op til 36.000 kr. Dermed kan man nu få bilen med automatgear til ca. samme pris, som man før skulle betale for manuelt gear. Billigste diesel Lineartronic koster 494.000 kr., idet merprisen for automatik er 30.000 kr.

Forester, der i denne fjerde generation stammer fra 2013, har også fået en række tiltrængte opdateringer i kabinen. Ud over lidt pænere materialer hist og her får Forester nu stor berøringsskærm med DAB-radio.

– Vi har nu fået brugt de sidste kassetteradioer, vi indkøbte i 1980erne, siger en Subaru-repræsentant med et glimt i øjet.

LÆS OGSÅ: Motors test af BMW X3

I grundmodellen er skærmen på 6,2 tommer og i alle øvrige på 7 tommer.

Et andet stort visuelt løft er nøglen. Hidtil har den usle nøgle lignet noget fra en amerikansk 1990’er bil. Nu er den pænt designet og udført og god at holde i hånden – men den fine nøgle følger desværre kun med til topmodellen. Subaru har åbenbart et stort lager af gamle nøgler, der skal bruges først ...