Kæmpe rundkørsel får glid i trafikken

En af Danmarks største rundkørsler er nu færdig ved motorvejen i Kolding. To spor hele vejen rundt skal fjerne trafikpropperne – og kan skabe forvirring.

Den nye rundkørsel, der er en kraftig udvidelse af den gamle, ligger lige ved motorvejskryds Kolding V.
Trafik

Trafikpropper har der været ofte, hvor Esbjergmotorvejen slutter ved Kolding og fletter sammen med Sønderjyske Motorvej i motorvejskryds Kolding V. Ikke så meget på selve motorvejene som i den rundkørsel, der fordeler lokaltrafikken.

Efter næsten et års arbejde med en ny, gigantisk rundkørsel på samme sted, skulle risikoen for køb være stærkt minimeret. Den nye rundkørsel er netop taget i brug.

Den nye rundkørsel har to spor hele vejen rundt og forbinder seks veje, heriblandt to til- og frakørsler til E45. To steder kan man forlade rundkørslen fra anden bane - og SKAL forlade rundkørslen, hvis man er i første bane.
Den nye rundkørsel har to spor hele vejen rundt og forbinder seks veje, heriblandt to til- og frakørsler til E45. To steder kan man forlade rundkørslen fra anden bane - og SKAL forlade rundkørslen, hvis man er i første bane.
Den nye rundkørsel, der som den gamle forbinder seks veje, har en midterø på 110 meter i diameter, så turen hele vejen rundt er ret lang. Til gengæld kan der være mange biler inde i den på én gang.

To spor hele vejen rundt

Rundkørslen ved Kolding V har to spor hele vejen rundt, og desuden er der to steder en ”shunt”, som leder trafikken fra én vej direkte til den næste uden om selve rundkørslen. Fra alle veje er der to spor ind i rundkørslen, og to steder er der også to veje ud af rundkørslen.

Cyklister har fået deres egen sti, som føres under rundkørslen.

"God rundkørselskultur"

To spor giver høj kapacitet, men kan traditionelt også skabe forvirring blandt nogle bilister, særligt når en rundkørsel er ny. Og det får Vejdirektoratet til at minde om ”god opførsel” i tosporede rundkørsler.

Kvikguide til tosporede rundkørsler: Kør ind i højre spor, hvis du skal ud første gang, ellers vælg anden (venstre) bane.
Kvikguide til tosporede rundkørsler: Kør ind i højre spor, hvis du skal ud første gang, ellers vælg anden (venstre) bane.
- Det betyder, at hvis du skal ud af den første frakørsel, skal du lægge dig i den højre vognbane eller benytte den shunt, der eventuelt findes. Skal du ud af en af de efterfølgende frakørsler, skal du køre ind i vognbanen tættest på midterøen og først køre ud umiddelbart før den frakørsel, du skal ud af, forklarer projektleder i Vejdirektoratet, Annette Jørgensen.

Hold øje med afmærkning

Ved de to frakørsler til Ny Esbjergvej er det muligt at køre ud af rundkørslen i to spor. Det betyder, at hvis man kører i højre spor, bliver man tvunget ud af rundkørslen ved disse frakørsler. Kører man i venstre spor, kan bilisten vælge mellem at køre ud direkte fra venstre spor eller køre videre.

Vejdirektoratet opfordrer derfor trafikanterne til at følge afmærkningen på asfalten og skiltene ovenover.

Se Vejdirektoratets film om, hvordan man kører i tosporede rundkørsler

Bemærk dog, at i den nye Kolding-rundkørsel er der to steder, hvor man ikke behøver trække ud på forhånd, men kan forlade rundkørslen fra også andet spor.