Det kan være svært at vurdere, hvornår du skal skifte til vinterdæk. Nogle mener, at det ikke er nødvendigt at skifte til vinterdæk. Men hvis du vil være sikker på at kunne bruge bilen alle dage gennem vinteren, så er det sikrest, at vælge vinterdæk. Du kan nemlig risikere, at der var fint vejr og godt føre, da du kørte hjemmefra, men at vejret har skiftet i løbet af dagen til sne- eller isglatteveje. Skifter du ikke til vinterdæk, udsætter du dig selv og dine medtrafikanter for en meget stor risiko, hvis du kører i vinterføre. Her er vinterdæk nemlig markant bedre til at bremse end almindelige dæk. Ofte vil de almindelige dæk bruge en til to gange så lang bremselængde som vinterdæk. Vinterdæk bremser nogenlunde ligeså godt som almindelige dæk på våd vej, mens de på tør vej oftest bruger en lidt længere bremseafstand. Det sidste forhold skal du have i baghovedet, når hastighed og afstand vurderes.

Hvad er vinterdæk?

Et moderne vinterdæk vil altid være et dæk af lameltypen. Ud over at dækket er fremstillet af en gummiblanding, som bevarer sin smidighed ved lave temperaturer, er slidbanemønsteret opbygget af gummiblokke, der igen er opdelt i en række fine lameller. Det giver den effekt, at slidbanens elementer bevæger sig i forhold til hinanden og derved gør dækket selvrensende. Det er en meget vigtig egenskab ved kørsel i vinterføre, da det gør det muligt at overføre flere styre- og bremsekræfter fra hjulene til vejen. For at et vinterdæk opfylder særlige krav til friktion, skal det være mærket med et såkaldt snefloksymbol.

Video: Det skal du vide om vinterdæk

Vinterdækkets bredde

Det har i mange år været god latin, at vælge et smallere dæk, når der skulle vinterdæk på bilen. Fordelen var, at de smallere dæk havde en bedre evne til at "træde igennem" sne og sjap. Denne filosofi er ikke i samme grad gældende i dag. Den store udvikling, der løbende er sket med vinterdæk, har gjort, at selv forholdsvis brede vinterdæk har gode egenskaber i glat føre. Ved at beholde den standardmonterede dækstørrelse, bevares bilens køreegenskaber også under mere normale vejforhold.

Se efter dette snefnugsymbolM+S mærkning

For at et dæk kan betegnes som vinterdæk, skal det på siden være mærket med M+S (Mud + Snow, altså mudder og sne) samt et bjerg- og snefnugsymbol. Det er samtidig et lovkrav, at der skal sidde M+S mærkede dæk på alle fire hjul på en personbil. Man kan altså ikke nøjes med at skifte et to eller tre hjul til M+S-typen. Hvert efterår kommer Motor med en omfattende vinterdæktest, hvor et bredt udsnit af tilgængelige dækfabrikater bliver grundigt testet. Dæktesten er udarbejdet i samarbejde med FDMs tyske søsterorganisation ADAC.

LÆS MERE: Se årets vinterdæktest fra FDM

EU mærkning af dæk

Dæk, der skal sælges inden for EU, skal være mærket med EU's sikkerheds- og miljømærke. Det betyder, at dæk, der er produceret efter 1. juli 2012 og som sælges efter 1. november 2012, skal være mærket efter den nye ordning. Mærkningen viser et lille billede af den forskel, der er mellem gode og dårlige dæk. FDM savner dog, at mærkningen også omfatter test i vinterføre som sne og is. Når du kigger efter vinterdæk, bør du derfor fortsat studere den mere avancerede dæktest fra FDM, hvor vinterdækkene bl.a. testes i vinterføre.

LÆS MERE: Ny EU mærkning af dæk

Kør efter forholdene

Det vigtigt at huske på, at selv de bedste vinterdæk ikke alene bringer én sikkert gennem vintervejret. Det vigtigste er som altid, at afpasse hastighed i forhold til føret. Lyt til vejr og vejmeldinger, og kør hjemmefra i god tid. Vær også opmærksom på, at der er lande omkring Danmark, der har lovkrav om, at bilen skal have vinterdæk på.

LÆS MERE: Krav om vinterdæk i andre lande

Som medlem af FDM, kan du ringe eller skrive til en teknisk rådgiver og få gode råd om dækvalg

Kontakt FDM Rådgivning

FDM anbefaler også om vinterdæk:

 

Vinterdæk købt på nettet

Læs alt om dæk på fdm.dk

Lad FDM skifte dine hjul