Sommerdæktest 2024: Her er årets bedste sommerdæk

Inden længe er det tid til at skifte vinterdækkene ud med friske sommerdæk. FDM har sammen med ADAC testet 16 populære dæk i størrelsen 215/55 R17, der passer til mange af de moderne SUV’er. Læs testen, og find let de dæk, der bedst passer til dine behov.

Dæktest i vådt føre på bane
Viden

Vinteren er ved at slippe sit tag, og så er det tid til at skifte dæk. Det betyder, at sommerdækkene skal hentes frem, og er de ved at være slidt ned, er det nu, du skal tænke på nye dæk til bilen. Er du en af de mange danskere, der ejer en SUV i mellemklassen, er det netop dækkene i denne dæktest, du skal på jagt efter.

Hvilket dæk du skal vælge, er som altid det store spørgsmål, idet alle dæk umiddelbart ligner hinanden. Vi har derfor indkøbt 16 forskellige dækmærker til denne test, hvorefter vi har kortlagt deres basale køregenskaber såsom bl.a. styre- og bremseevner. Derudover har vi også set på de miljømæssige egenskaber ved hvert dæk, så du også kan vælge dæk med en god samlet miljømæssig profil.

Det er klart, at de bedste dæk er dem, der klarer sig bedst i begge kategorier, men som altid er det de sikkerhedsmæssige egenskaber, vi har prioriteret højest. Så vi er helt sikre på, at de bedste dæk i vores test altid er et sikkert dæk.

Ingen dæk dumper

I år har vi for første gang testet det helt nye dæk fra Continental, PremiumContact 7. Det er bygget med udgangspunkt i helt nye teknikker og ved brug af nye materialer. Det er i den grad noget, der kan aflæses i testresultatet, hvor dækket sætter sig suverænt på førstepladsen. Det er i særdeleshed de sikkerhedsmæssige egenskaber, der giver dækket en vinderposition, og det ses f.eks. ved vores bremsetest på våd vej.

Alle dækkene er testet på samme bil – en VW T-Roc – og her ses vinderdækkets gode egenskaber tydeligt. Der hvor bilen med Continental-dækket standsede, når der blev bremset fra 80 km/t. på våd vej, fortsatte de øvrige dæk langt endnu og passerede den holdende bil med hastigheder på mellem 23 og 35 km/t.

I år var ingen dæk så ringe, at vi direkte fraråder køb af dem, men der er alligevel en signifikant forskel i egenskaberne mellem det bedste og de dårligste dæk – også når miljøegenskaberne indregnes i det samlede resultat.

Hent testresultater som PDF

Miljøet er i fokus

Igen i år har vi vurderet dækkenes miljømæssige egenskaber i en såkaldt livscyklus-analyse. Den inkluderer velkendte kriterier, såsom hvor mange kilometer dækket kan køre, før det er slidt ned, den tilknyttede rullemodstand og dermed dets brændstofforbrug samt dækstøjen.

Men som noget nyt ser vi også på kriterier som partikelforureningen fra dækket, vægten af ​​dækket, og hvor bæredygtigt dækket er. Sidstnævnte omhandler primært, hvor dækket er produceret, og hvilke certifikater fabrikken kan fremvise. Her er det dækkene fra Kina og Sydkorea, der får en lidt ringere karakter, da de skal transporteres langt til de europæiske lande. Det betyder samtidig, at de europæisk producerede dæk her får en fordel.

Der er tre kinesiske dæk med i testen, og de klarer sig rimeligt, men placerer sig alligevel samlet set i den sidste tredjedel af de 16 testede dæk.

Læs også de tidligere dæktest

Har du en bil, der kører på andre dækstørrelser end dem, vi har testet i år, kan du finde tidligere dæktest i andre størrelser i vores dæktest-oversigt.

Læs mere: Søg i alle FDMs dæktest

Har du brug for hjælp?

Som medlem kan du få rådgivning om valg af dæk til din bil og dine behov. Du kan også få kontrolleret bilens dæk. Desuden har du adgang til særlige rabatter på dæk og hjulskifte.

Bliv medlem