I takt med at nye biler både kan køre hurtigere og bremse bedre, er kravene til moderne dæk øget. Dækfabrikanterne har derfor udviklet sommerdæk med fremragende egenskaber på tør og våd vej i sommervejr. Men ulempen er, at de gode sommerdæk klarer sig dårligt om vinteren.

Det er altså blevet endnu mere nødvendigt at skifte bilens dæk ud end tidligere, så de passer til den årstid, vi har. Et moderne sommerdæk, der anvendes om vinteren, har store problemer med at stå fast i vinterføre, og det er derfor, det er så vigtigt, at man vælger at køre på de dæk, der er udviklet til den aktuelle årstid.

Læs mere om vinterdæk på fdm.dk

Har man en mindre eller ældre bil, der ikke nødvendigvis stiller store krav til dækkenes egenskaber, kan det være et alternativ at køre på helårsdæk, hvis man ikke ønsker at skifte mellem sommer- og vinterdæk. Det kan lade sig gøre, hvis man hovedsageligt kører på tider og steder, hvor der ryddes for sne. Men denne test viser, at der er store forskelle på de forskellige helårsdæk, og at kun de bedste helårsdæk med nød og næppe kan bruges i en dansk vinter. De dårligste helårsdæk er slet ikke værd at købe. Så brug denne test til at udvælge dine næste dæk – uanset om det skal være egentlige vinterdæk eller de omtalte helårsdæk.

To populære dækstørrelser

Vi har testet dæk i to størrelser. Det er 14-tommer-dæk til de næstmindste biler på markedet, som f.eks. VW Polo, samt 15-tommer-dæk til det, vi populært kalder „Golf-klassen”.

I 14-tommer-gruppen har vi taget 14 vinterdæk og fem helårsdæk med i testen. Blandt de regulære vinterdæk er der fem dæk, der skiller sig positivt ud, mens der i den anden ende er to dæk, der klarer sig så ringe, at køb ikke anbefales. De øvrige dæk klarer sig gennemsnitligt og viser, at det er en svær opgave at kombinere så store dæk med vinterdækkenes egenskaber. Blandt de fem helårsdæk er der kun et dæk, der kan anbefales, og det er endda med forbehold, idet selv det bedste har begrænsede egenskaber i regulært vinterføre, hvorfor køb af helårsdæk bør overvejes grundigt.

Testen af de større 15-tommer-dæk omfatter ikke helårsdæk, men de 16 dæk, der er med i testen, deler sig i tre næsten lige store grupper: Seks dæk klarer sig glimrende, fem andre klarer sig middel, og endelig er der fem dæk, der er så ringe, at et køb ikke kan anbefales.

Brug testen som dækguide

Med i alt 35 dæk i denne test er det let at miste overblikket for den, der skal vælge nyt dæk, og man kan derfor let foranlediges til blot at vælge vinderdækket. Det er også et godt valg, men ligesom med biler er det ikke altid testvinderen, der passer allerbedst til ens egne behov. Det er derfor en god idé at dykke ned i test resultatet for at  finde frem til lige det dæk, der passer bedst til ens behov. Nogle dæk er bedst på tør og våd vej, og andre er kendetegnet ved en lav rullemodstand, hvilket leder til et lavere brændstofforbrug, mens andre dæk kan brillere med et lavt støjniveau. Under alle omstændigheder vil vi dog anbefale, at man vælger et dæk, der har klaret sig godt på våd vej, da det kort og godt handler om sikkerhed.

Byt jævnligt dækkene

Er det nu, at der skal nye dæk på bilen, og er det alle fire hjul, der skal have nye dæk, er udgangspunktet for en god og komfortabel kørsel på plads. Men mange biler slider dækkene forskelligt mellem for- og bagdæk. Det er derfor en god idé at ombytte for- og bagdækkene for hver 10.000 km.

Passer det i kørselsmønsteret, kan det ske, når man bytter fra vinter- til sommerdæk, men ellers må man skifte undervejs. Her er det vigtigt, at man bytter dækkene i samme side, da rotationsretningen derved bevares. Husk også jævnligt at kontrollere dæktrykket, der sagtens kan være 0,1 bar højere end foreskrevet for at mindske rullemodstanden.

Læs mere om dæktryk

Priserne på dæk varierer kraftigt fra forhandler til forhandler. Undersøg derfor markedet før køb, og husk, at FDM har forhandlet udmærkede rabataftaler på plads med Euromaster og Super Dæk Service, hvor FDM-medlemmer kan få forskellige rabatter.

Af Søren W. Rasmussen i samarbejde med ADAC

FDM har samlet alt om dæk her