Toyota skruer op for brinten

Toyotas årlige produktion af brintbiler skal tidobles fra 2020. Men fremtidsteknikken vil stadig til den tid udgøre en meget lille brøkdel af verdens bilsalg.

Nyt om biler

Der skal mere fart på brintbilerne. Den indtil videre yderst eksotiske teknologi skal få et kraftigt boost, erklærer Toyota, der sammen med Honda og Hyundai er pionererne på området.

Da Toyota i 2015 lancerede sin første brintbil, Mirai, var det med løfte om at producere blot 1.200 det første år. Men produktionstallet er nu ved at nå op på 3.000 styks årligt – til hele verden – og det niveau vil Toyota holde frem til 2020.

Tidobling i 2020

Men så sker der noget. Fra 2020 skal den årlige produktion tidobles til 30.000 styks, fortæller Toyotas brintansvarlige til Motor.

Tidoblingen vil formentlig ske i forbindelse med et skifte til anden generation af Toyotas brintbiler, muligvis ved også at tilbyde mere end en model. Det er dog ikke noget, Toyota bekræfter.

Tredje generation vil rykke

Det bliver dog først ved tredje generation, som kan ventes midt i 2020erne, at brintbiler for alvor bliver et almindeligt tilbud hos verdens Toyota-forhandlere, har Toyota tidligere sagt.

Ud over Toyota har Honda netop lanceret sin første serieproducerede brintbil, og i 2018 kommer Hyundai med på vognen med sin første, dedikerede brintbil. I 2018 og 2019 vil BMW (med hjælp af Toyota) samt Daimler lancere hver en brintbil. Omtrent samtidig ventes General Motors, med Honda-teknologi, komme med sin brintbil.

Kun 110 i Europa

Ud af de Mirai, Toyota hidtil har produceret, er langt de fleste leveret til Japan og USA/Californien. I Europa findes indtil videre 110 styks, heraf 11 i Danmark.

I alt kører der nu 77 brintbiler i Danmark. De fordeler sig med 59 Hyundai iX35, 11 Toyota Mirai og 7 Honda Clarity.