Årgang 2024: Her er alle årets bilnyheder

Dette år lokker med bilnyheder som aldrig set tidligere. Mindst 100 helt nye bilmodeller forventes at lande i 2024, og vi giver dig her et samlet overblik. Se det store udvalg af biler og find din favorit. 

Collage med seks biler
Nyt om biler

2024 lokker med bilnyheder som aldrig set tidligere. 100 helt nye bilmodeller er i syne, når Motor skuer frem til næste nytår. Tælles facelifts, varianter m.m. med, står der 180 nyheder i kalenderen.

Det er voldsomt og det højeste antal nogensinde.

Rettes kikkerten mod 2025, passerer det samlede antal nye modeller allerede nu 135 på de to år. Nogle bliver givetvis forsinket, og enkelte kommer måske aldrig, men omvendt er det kun en lille del af 2025-nyhederne, vi kender til endnu.

Mange nye mærker - snart 56 at vælge imellem

De overvældende mange nyheder drives i høj grad frem af nye bilmærker. I 2024 kan vi efter planen byde velkommen til GWM, Jaecoo, KG, Lucid, Omoda, Seres og Zeekr samt formentlig flere endnu. 56 bilmærker er med på listen, flere end nogensinde tidligere.

De helt dyre og eksotiske mærker er endda forbigået.

Det er nu tydeligt, at udviklingen er tippet over mod elbiler. Mens de udgør 33 procent af nybilsalget, fås 66 procent af 2024-nyhederne i en ren elektrisk udgave. I 2025 er det indtil videre 95 procent.

Få det helt store overblik her i Danmarks mest grundige nybil-oversigt.

Aiways
Aiways U6.
Aiways U6.
Aiways hænger slemt i bremsen. Den lille kinesiske elbil-producent har ikke bygget biler i mindst et halvt år på grund af pengemangel. Hvis der atter kommer gang i maskineriet, vil mærkets model nr. to, U6, i bedste fald kunne være her efter sommerferien. U5-modellen findes på lager i Danmark.
Alfa Romeo

Det ærke-italienske mærke har én nyhed i 2024. Den er ikke stor i dimensioner, men kan blive uhyrlig vigtig for mærket: Milano. Med det navn vil Alfa Romeo slå hårdt på sin historie, som udspringer fra den norditalienske by. Bilen er en lille, elektrisk SUV på størrelse med Jeep Avenger og med stort set samme teknik. Den ventes klar sidst på året. En benzin-udgave kommer også, men nok ikke i Danmark. Den danske importør har opgivet at sælge Stelvio og Giulia. Disse to kommer i helt nye og fuldelektriske udgaver, men først i hhv. 2025 og 2026.

Alpine
Alpine 290.
Alpine 290.

Sportsvognmærket fra Renault-gruppen har store planer om mange nye modeller – kun fuldelektriske. Den første bliver formentlig A290, en hidsig Renault 5-klon som kan være på gaden i 2025. Om Renault benytter teknologi-skiftet til at lancere Alpine i Danmark, er ikke afgjort.

Audi
Audi A6 E-tron stationcar i konceptudgave.
Audi A6 E-tron i konceptudgave.

Masser af elbiler og endnu en generation af brændstofbiler. Audi er god for begge dele i 2024. Mest markant er ankomsten af de stærkt forsinkede elbiler Q6 og A6. I løbet af sommeren er Q6 E-tron på gaden, og allersidst på året kan man få en A6 E-tron. Mon ikke at den femdørs og stationcaren (Avant) er klar med det samme.

Begge modeller er baseret på Volkswagen-gruppens nye PPE-platform med 800 volt strømsystem. Q6 kommer senere også i en Sportback-variant, men nok ikke før 2025. 2024 markerer samtidig et skift i Audis navngivning, så lige numre er elbiler, og ulige er biler med forbrændingsmotor.

Alligevel fastholder Audi (indtil videre) E-tron-tilnavnet på de elektriske udgaver. De første af de nye ulige numre bliver A5 og Q5, som begge er baseret på den nye PPC-platform. De præsenteres i andet halvår, men er muligvis først klar til kunder i begyndelsen af 2026.  I begyndelsen af i år er den teknisk opdaterede Q4 E-tron på gaden, og kort efter præsenteres en faceliftet A3.

BMW
BMW 5-serie stationcar.
BMW 5-serie stationcar.

Det er ikke mange nyheder, BMW lancerer i 2024 – i hvert fald ikke, hvis man skal tro de officielle udmeldinger.  Men i det mindste er det pænt vigtige modeller. Til marts gælder det coupé-SUV’en X2, både med benzinmotor og i en ren eludgave (iX2). Til maj følger BMW op på Årets Bil i Danmark 2024, i5, ved at lancere elbilen som stationcar. Samtidig fås den også som stationcar med dieselmotor. Vi tror, at vi desuden i år kan se facelift af 1-serien, 2-serie Gran Coupé og af 4-serien. Og i hvert fald kan BMW fra marts tilbyde 7-serien som selvkørende (niveau 3), men indtil videre kun i Tyskland og kun på motorveje.

BYD
BYD Tang facelift.
BYD Tang i den faceliftede udgave..

BYD har stadig fuld fart på med nyheder. Efter introduktionen af fem modeller det første år i Danmark er der udsigt til yderligere fire lanceringer det næste år til halvandet. Det begynder til februar med Seal U, der er en mellemstor SUV, men som ikke er beslægtet med sedanen Seal. Sidst på foråret får den større, syvpersoners SUV, Tang, et stort facelift, der omfatter design, sikkerhed, komfort, batteristørrelse og ladehastighed. Næste BYD-nyhed bliver større coupé-SUV, der kunne hedde Sea Lion hos os. Den er baseret på en ny platform udelukkende til elbiler. Den ventes klar omkring næste årsskifte. Rigtig interessant bliver formentlig mikrobilen Seagull, som burde kunne være klar i en Europa-version i første halvdel af 2025. Også i 2025 forventer vi, at BYD's premiummærke. Denza, kommer til Europa og formentlig også Danmark.

Cadillac
Cadillac Lyriq forfra.
Cadillac Lyriq.

Det klassiske, amerikanske luksusmærke prøver spagfærdigt at vende tilbage til Europa. Det skal ske med elbiler, i første omgang den store SUV, Lyriq. I 2023-2024 kommer tre europæiske lande på Cadillacs landkort, og to mere er planlagt til 2025. Om Danmark er med i 2025-planerne, er uvist.

Citroën
Citroën C3
Citroën C3.

Franskmændene skal i år lære os at skrive ë, som er tilnavnet på Citroëns elbiler. Dem kommer der adskillige af. Først og vigtigst: en helt ny C3. Minibilen dukker op til foråret som elbil, kaldet ë-C3, og i 2025 følger den helt billige udgave med lille batteri. En version med benzinmotor kan fås sidst i 2024. Elektrisk bliver også en ny C3 Aircross, der deler teknik med C3, men ifølge rygterne skulle den få plads til op til syv personer. ë-C3 Aircross lanceres sidst på året, men måske er den først på gaden i 2025. I dette forår får Berlingo et meget synligt facelift – rumbilen fås stadig kun som elbil. Endnu større familiebiler (sælges mest som varevogne) kommer der også nye af: Jumpy i første halvår og den helt store Jumper i andet halvår.

Cupra
Cupra Tavascan.
Cupra Tavascan.

I 2023 var der stille hos Cupra, i 2024 kommer stormen. Fem nyheder er i sigte. Først og fremmest gælder det bilen Tavascan, som er klar til efteråret. Tavascan er en crossover-elbil i stil med VW ID.5. Inden da – til sommer – får søsterbilen Born en teknisk opdatering med ny motor og nyt batteri. Også til sommer får både Leon og Formentor en større opdatering med mere ”Cupra-design” og forbedret teknik. Plugin-hybriderne klarer nu 100 km på strøm. Endelig er der den helt nye model Terramar, der er en benzin/hybrid crossover, og som muligvis skal erstatte Ateca. Bilen er klar fra fabrikken til efteråret, men om eller i givet fald hvornår, den kommer til Danmark, er ikke afgjort.

Dacia
Dacia Duster.
Dacia Duster.

Dacia rutter ikke med nyhederne, men i 2024 er der big news. Til efteråret kommer mærkets populære SUV, Duster, for første gang i 13 år i en helt ny generation. Bilen er ikke til at kende og har sågar fået pænt med moderne sikkerhedsudstyr. En endnu større SUV, som indtil videre kun kendes som ’Bigster’ følger efter i 2025. I begge tilfælde taler vi benzinmotorer – tilsat hybridteknik i varierende omfang.

DS Automobiles

Det franske luksusmærke har åbenbart ikke store planer for 2024. En fuldelektrisk udgave af DS 4 er nok, hvad det kan blive det. Klar sidst på året.

Fiat
Fiat 600.
Fiat 600.

Fiat er vågnet af tornerosesøvnen! I det tidlige forår arriverer 600e, som er en elektrisk mini-SUV beslægtet med Jeep Avenger og Peugeot 2008 – og cirka to numre større end Fiat 500e. Og mon ikke Fiat når at doble op sidst på året? En ny, elektrisk Panda er på vej – med samme basis som Citroën ë-C3 og dermed teknisk forskellig fra både 500e og 600e. Desuden er der hen over året facelift af Doblo, Scudo og Ducato.

Fisker
Fisker Pear.
Fisker Pear.

Ingen store fisk fra det californiske elbil-mærke i år. Leveringen af Fisker Ocean kom i gang i sommer, og her i begyndelsen af 2024 kan grundmodellen Sport (som dog klarer 464 km på en opladning) leveres. Formentlig til foråret udvides Ocean-programmet med en kraftig stylet offroad-udgave, kaldet Force E. Fiskers næste modeller, den lille crossover Pear, og pickuppen Alaska, kommer næppe før et godt stykke ind i 2025, hvis lanceringen sker med sædvanligt Fisker-tempo.

Ford
Ford Explorer.
Ford Explorer.
Ford bliver elektrisk! Det skulle være begyndt i 2023, men alle herlighederne er udskudt til andet halvår 2024. Men så går det også stærkt. Efter sommerferien kommer Explorer, der er en mellemstor SUV på Volkswagen-basis, og sidst på året følger en crossover/hatchback-version, som ifølge rygter kunne hedde Capri. Omtrent samtidig lanceres en kraftigt faceliftet Puma som elbil. Ligeledes sidst på året er den ultra-rummelige familiebil Tourneo Courier klar som elbil. Men der er også benzin. Om kort tid lanceres en ny udgave af V8-muskelbilen Mustang, i det tidligere forår får plugin-hybriden Kuga en større opdatering, og det samme gælder Puma med benzinmotor. Og endelig kan Ford som første bilmærke tilbyde håndfri kørsel i Danmark. Mustang Mach-E får muligheden – også for eksisterende modeller – for en månedlig betaling.
GWM
Great Wall Motor Ora 3.
Great Wall Motor Ora 3.

Bag de tre bogstaver står Great Wall Motor, som har tænkt sig at komme til Danmark i år.  Det præcise modelprogram er ikke kendt, men GWM har i Europa to modellinjer, Ora og Wey. Ora står for mindre elbiler med Ora 03 (tidligere kendt som Ora Funky Cat) som en spændende, lille elbil. Også en større model, der endnu ikke har fået et navn, er på vej. Wey har indtil videre kun plugin-hybrider. De er i luksusklassen og tilbyder rekordstor rækkevidde på strøm, næsten 150 km.

Honda
Honda Z-RV.
Honda Z-RV.

Honda har en vild plan på lang sigt: 30 nye elbiler globalt frem til 2030. Men på kort sigt er der stille på nyhedsfronten. HR-V får et facelift til efteråret, og ved næste årsskifte får Civic samme tur. I 2023 undlod Honda at tage den dengang helt nye fuldhybrid, ZR-V til Danmark. Men der er rygter om, at den Civic-baserede crossover måske dukker op i år. Til gengæld er e forsvundet. Ved årsskiftet udgik den lille elbil i Europa efter kun godt tre år.

Hongqi
Hongqi 7.
Hongqi E-HS7.

Kæmpen fra Kina, Hongqi e-HS9, gjorde sin danske debut sidste sommer og fik både opmærksomhed i kraft af bilens bombastiske design og ved næsten at halvere priserne i oktober. Men Hongqi – Røde Fane - har mere i ærmet. Efter sommerferien kommer to noget mindre modeller (men de er ikke små) i form af sedanen E-H7 (sensommer) og SUV’en E-HS7 (fjerde kvartal). Begge er luksuriøse elbiler.

Hyundai
Hyundai Ioniq 7.
Hyundai Ioniq 7 i form af konceptbilen Hyundai Seven.

Efter fornyelse af de fleste modeller i 2023 er der lidt mere stille hos Hyundai i år. Men det bliver alligevel til temmelig meget i 2024. To modeller må slås om at være årets største nyhed hos Hyundai. Den syvpersoners plugin-hybrid Santa Fé er klar til sommer. Og den kæmpestore elbil, Ioniq 7, som er søsterbil til Kia EV9, kommer til efteråret. Den helt vilde udgave af Ioniq 5 med 650 hk, opstrammet undervogn og tilnavnet N er klar til foråret. Derudover er der en helt stribe facelifts: i30, Bayon og Tucson til foråret.

JAC
Det kinesiske mærke meddelte sin ankomst til Danmark for lidt over et år siden, og i maj kom SUV’en e-JS4 på markedet. Siden er der ikke sket noget, og selv om JAC Danmark i december 2022 annoncerede, at de næste planlagte modeller ville være den lille bil e-JS1 og familiebilen e-J7 Pro, er den danske importør stadig ikke i stand til at sige, omtrent hvornår de to modeller – eller andre - kommer.
Jaguar

Stadig intet nyt fra vestfronten. Jaguar har for sjette år i træk ingen nyheder – bortset fra at F-Type nu udgår. I løbet af året forventes Jaguar dog at vise første model i den kommende trilogi af elbiler i form af en firedørs GT. Elbilen med superpræstationer og en forventet startpris langt over en mio. kr. kommer på gaden i løbet af 2025.

Jeep
Jeep Recon.
Jeep Recon.

Offroadmærket tager sidst på året næste skridt mod at blive helt elektrisk. Det sker med Recon, som er en Wrangler-agtig offroader af den helt hårde type. I løbet af 2025 følger en anden elbil, den store, luksusbetonede Wagoneer.

Kia
Kia EV3.
Kia EV3.

Et nyhedsfattigt år toner frem hos Kia. Men én, meget spændende elbil anes i horisonten. Sidst på året lanceres EV3, der er en SUV i miniklassen. Den er bygget på en ny, elbilplatform med forhjulstræk og 400 volt-teknik til forskel fra Kias større elbiler. I den traditionelle afdeling er Picanto efter voldsom forsinkelse klar til sommer med et meget synligt facelift. Sorento har netop fået et facelift, men om kæmpe-SUV’en kommer til Danmark er ikke afgjort.

KGM
KGM Torres.
KGM Torres.

KG Mobility siger næppe nogen noget. Flere har hørt om SsangyoKGM Torres.ng, som mærket tidligere hed. Importfirmaet RSA annoncerede i marts, at man i nær fremtid planlægger at lancere fire modeller – både el og benzin - fra KGM. Men her ved årsskiftet er importøren stadig ikke i stand til at fortælle, hvornår KGM-bilerne måtte komme.

Land Rover

Land Rover rutter ikke med nyhederne, og vi skal formentlig hen i 2025, før næste nye model arriverer, Range Rover Electric. Det er en fuldelektrisk udgave af den lange Range Rover og får 800 volt elsystem. Ventelisten åbner i 2024, så mon ikke vi skal et godt stykke ind i 2025, før elbilen kan leveres.

Lexus
Lexus LBX.
Lexus LBX.

Lexus har en del på tapetet i år. Mest interessant bliver ankomsten til marts af mærkets hidtil mindste model, LBX. Det er en mini-SUV med hybridteknik og på samme størrelse som Toyota Yaris (og delvis samme teknik), men med klassisk Lexus-luksus. Omtrent samtidig kommer de første eksemplarer af den over to millioner kroner luksus-minibus, LM. Sidst på året kan ventes en opdateret UX med større batteri, og ved den tid bør det være muligt at bestille en RZ-elbil med fuldelektronisk rat.

Lotus
Lotus Emeya.
Lotus Emeya.

Det britiske sportsvognsmærke, som hører hjemme i Volvo-Geely-familien, blev elektrisk sidste år med den ekstreme Eletre-SUV. I år – en gang til efteråret - følger den heftige Emeya. Det er en ”grand tourer” på over fem meters længde med samme teknik som Eletre – dvs. valg mellem 600 og 900 hk. I 2025 udvides paletten med en lille SUV og en topersoners coupé, begge på el. Synes man, at en Lotus skal være benzindrevet, bliver mærkets sidste model med brændstofmotor, Emira, her til foråret mere tilgængelig i form af en firecylindret version.

Lucid
Lucid Gravity.
Lucid Gravity.

Amerikanske Lucid sigter mod toppen af elbilernes verden. Først kom sedanen Air, og i november blev SUV’en Gravity præsenteret. Air kan reserveres af danskere, men der er ingen oplysning om, hvornår bilen eventuelt kan leveres. Gravity lanceres i år i USA, og det lader til, at også den på et tidspunkt kan bestilles i Europa.

Lynk & Co

Hybridmærket fra Volvo-Geely-familien, Lynk & Co, forventer heller ikke i 2024 at komme til Danmark.

Maserati
Maserati Grecale.
Maserati Grecale Folgore.

Den luksuriøse italiener har flere nyheder, som egentlig skulle være kommet sidste år. Her I 2024 kan entusiasterne glæde sig til de elektriske Folgore-modeller: Grecale, MC20 og Quattroporte.

Maxus

Nyhedsstrømmen hos Maxus ser ud til at blive yderst minimal i 2024. Det kinesiske mærke kan kun bekræfte ankomsten af varevognen e-Deliver 7, men skriver alligevel i en julehilsen, at 2024 byder på flere elektriske modeller.

Mazda
Mazda CX-90.
Mazda CX-90 kommer i en lidt mindre udgave til Europa kaldet CX-80.

2024 bliver ikke det helt store nyhedsår hos Mazda. Og så alligevel, når alt tælles med. Det begynder nu med MX-30 R-EV, der er en plugin-hybrid-version af elbilen MX-30. Årets store nyhed er en forlænget, syvpersoners udgave af CX-60 kaldet CX-80. Den forventes klar omkring maj. Omtrent samtidig kommer MX-5 på gaden med et mindre facelift, og midt på året får 3 og CX-30 nye benzinmotorer med større ydelse.

Mercedes-Benz
Mercedes CLE coupe.
Mercedes-Benz CLE Coupe.

I fjor kom der 25 nyheder, men alligevel har Mercedes-Benz en del på programmet i år. De store nyheder er den nye model CLE, der kommer som coupé i februar og som cabriolet til maj, den ultraluksuriøse Maybach EQS SUV i maj samt en helt ny G-klasse inklusive den elektriske EQG i andet halvår.

Og så har Mercedes netop sendt fuldblods-sportsvognen AMG GT i handlen. Relevant for flere er, at de små elbiler, EQA og EQB, nu er klar i en faceliftet udgave. Og har man særlige kørselsbehov, er E-klassen til marts klar i den terrængående All-terrain-version. I 2025 tager Mercedes-Benz hul på en ny generation af sin kompakte klasse med først CLA.

MG
MG Cyberster.
MG Cyberster.

2024 skulle have været et brag af et nyhedsår for MG, men af ikke kendte årsager er de fleste, ZS, 5 og Marvel, udskudt. Spektakulær er dog årets eneste kendte nyhed, den elektriske roadster Cyberster, som er klar til efteråret.

Mini
Mini Cooper.
Mini Cooper.

Mini har været minimalistisk i årevis, hvad nyheder angår, men i år vokser BMW’s finurlige søstermærke så sandelig. Tre helt nye modeller! Den første bliver Countryman, der vokser vildt til at blive på cirka samme størrelse som BMW X2 og med stort set samme teknik. Den kommer til februar som benzinbil og til marts som ren elbil.

Det er slut med plugin-hybrid. Mini 3-dørs går endnu videre. Den skifter navn til Cooper og kommer udelukkende som ren elbil, og produktionen flytter til Kina. En Cooper femdørs kommer senere. Til oktober ser vi en tredje ny model, Aceman, som er en coupé-SUV-crossover – og kun med eldrift.

Mitsubishi
Mitsubishi Outlander.
Mitsubishi Outlander.

Mitsubishi er atter begyndt at tro på sig selv. Fra stort set ingen modeller i Danmark til en lille håndfuld i løbet af 2024. Den mellemstore hybrid-SUV, Eclipse Cross, fik i fjor selskab af Space Star (nok Danmarks billigste bil) og senere af ASX, en slet skjult Renault Captur. Mere unik og en ægte Mitsubishi er den helt nye Outlander med forbedret plugin-hybrid-teknik.

Den gør sit indtog sidst på året. En ny Colt (man kunne også kalde den Renault Clio) skal vi ikke forvente at se. Større chancer for dansk lancering har to rene elbiler, som er planlagt til 2025.

Nio
Nio EC6.
Nio EC6.

Nyhederne strømmede ind hos Nio i 2023, uden at salgstallene fulgte med det flotte (men ganske dyre) modelprogram. Der er nu valg mellem ET5, ET5 Touring, ET7, EL6 og EL7. Om der kommer nye modeller i 2024 er uvist, men Nio præsenterede for mere end et år siden både EC6, EC7 og EL8.

Det helt nye flagskib ET9 er ikke tiltænkt Europa. Kæmpebatteriet med semi-faststofteknologi på 150 kWh kan komme midt på året. Nios billigere mærke, Firefly, er planlagt til Europa i 2025.

Nissan
Nissan Leaf.
Nissan Leaf i konceptudgave.

Der er kun et par skvulp fra Nissan i år. De britisk producerede Juke og Qashqai får begge et større facelift, Juke omkring maj og Qashqai til sommer. Den store bølge af nye elbiler skyller ind over os i første halvdel af 2025 med en helt ny Leaf. I 2026 følger yderligere to nye elbiler, Juke og Qashqai. Men noget tyder på, at en overraskelse klemmes ind i programmet i anden halvdel af 2025.

Omoda/Jaecoo/Exlantix
Omoda 5.

Rækken af nye kinesiske mærker synes ingen ende at tage. Omoda er blandt dem, der har tænkt sig at komme til Danmark i 2024, siger en chef i Chery-koncernen til Motor. Ud over Omoda står Chery også bag mærkerne Jaecoo og Exlantix. Den mellemstore SUV Omoda 5 kommer efter planen til september, og selv om den også fås som benzinbil, vil vi i Danmark kun få den elektriske. Jaecoo lægger samtidig ud med den store SUV, J7, der er en plugin-hybrid. Cherys luksusmærke til eksport hedder Exlantix og er et rent elbilmærke. Første model fra premiummærket, den store el-SUV E03, kommer senere.

Opel
Opel Astra.
Opel Astra Electric stationcar.

Mærket med lynet i fronten sætter for alvor stikket i år.  Her i begyndelsen af året er en faceliftet, elektrisk Corsa klar, og det er den nye Astra som elbil også - efter betydelig forsinkelse. Den femdørs kommer i første kvartal og stationcaren hen på foråret. Den lille Crossland og den store Grandland kommer begge i helt nye generationer til efteråret inklusive (og måske udelukkende som) elbiler. Mokka får sidst på året endnu et facelift. Også den fås i en eludgave. Insignias efterfølger er klar et godt stykke ind i 2025.

Peugeot
Peugeot E-3008
Peugeot E-3008.

Peugeots planer for 2024 er imponerende. På programmet står i forskelligt omfang fornyelse af hele ni modeller. Rigtig mange er elbiler. Vi må hellere tage dem kronologisk. I begyndelsen af året gælder det facelift af 208 og 2008 samt den helt nye 308 som elbil – først som femdørs og kort efter stationcaren. Den ligeledes helt nye 3008 kommer også til foråret, både som ren elbil og med benzinmotor. En udgave med ekstra stort batteri og 700 km rækkevidde må vente til 2025. I den praktiske afdeling får Boxer, Expert Traveller og Partner/Rifter en opdatering i første halvår.

Til efteråret ser vi den helt nye 5008, der benytter samme teknik som 3008, og også den fås med valg mellem ren eldrift og benzin. Inden året er omme – eller lidt ind i 2025 – er crossoveren 408 klar som elbil.

Polestar
Polestar 4.
Polestar 4.

Én ny model hvert år har Polestar lovet. Men da der ingen kom sidste år, bliver det til to i år, så elbilmærket går fra blot én model i programmet til tre. Den forsinkede Polestar 3 – en SUV i femmeter-klassen - når frem til kunder inden sommerferien. Model 4, der er en mellemstor crossover-SUV i coupé-stil og beslægtet med Zeekr 001, ventes klar til efteråret.

Porsche
Porsche Macan
Porsche Macan prototype.

Tiden er kommet. Den fuldelektriske Macan meldes omsider klar. Den kommer lige i slipstrømmen på søsterbilen Audi Q6 E-tron; det vil formentlig sige midt på året. Samtidig udgår den nuværende Macan pga. af skærpede EU-krav.

Her til foråret er tredje generation af Panamera klar – benzin og plugin-hybrid. Macan EV bliver en vigtig del af Porsches mål om at levere mere end 80 pct. af sine biler som fuldt elektriske i 2030. En elektrisk 718 er planlagt til midten af dette årti, og bliver efterfulgt af den elektriske Cayenne. Senere udvides med en el-SUV endnu større end Cayenne. 

Renault
Renault Scenic.
Renault Scenic.

Der bliver voldsom trængsel i Renaults udstillingslokaler. Listen med nyheder er ekstraordinær lang og skal få sat Renaults salg op i gear. Den syvpersoners Espace – en forlænget Austral - er netop listet ind i prislisten, og ude hos forhandlerne er Clio lige dukket op i en faceliftet udgave.

Inden sommerferien får SUV-udgaven, Captur, samme omgang. En helt ny, men endnu navnløs Captur-coupé kører nok uden om Danmark. Årets store drøn bliver den nye, fuldelektriske Scenic, som nok er her til maj. To batterier er der at vælge imellem; det største giver over 600 km rækkevidde.

Til efteråret tager den danske importør nok det nye flagskib, Rafale, til landet, selv om hybriden prismæssigt kommer op i de højere luftlag. Derefter gælder det en stribe charmerende små elbiler: Til februar vises den elektriske Renault 5, som dog først ventes klar i foråret 2025. Sidst i 2025 gælder det mini-SUV’en 4, og ultimo 2026 kommer den elektriske Twingo. I år har Renault for øvrigt også nye, elektriske udgaver af Trafic og Master.

Seat

"Rygterne om min død er stærkt overdrevne" kan Seat måske recitere i år. Med ingen elbiler eller nye modeller i det hele taget annonceret i årevis har fremtiden for Seat set sort ud – med Cupra som arvtageren. Men måske fortæller Seat noget andet til foråret. Vi får se. I det mindste får Leon (femdørs og stationcar) en opgradering til sommer med bl.a. nyt infotainment og 100 km på strøm i plugin-hybriden. Ibiza fejrer 40 år med særlige udstyrsvarianter.

Seres
Seres 5.
Seres 5.

Sig ’nihao’ til endnu et ny bilmærke. Tidligt på sommeren ankommer kinesiske Seres med i første omgang Seres 5, der er en mellemstor coupé-SUV. Elbilen fås med to- og firehjulstræk og får en rækkevidde på lidt over 500 km. Mærket placerer sig i den moderate priskategori. Næste år udvides programmet.

Skoda
Skoda Superb.
Skoda Superb.

Nyhederne kommer susende fra Skoda-land i år. Året er allerede begyndt med opdaterede udgaver af Enyaq, hvor motor og batteri er nyt med en del flere kræfter og en anelse større rækkevidde som resultatet. I løbet af første kvartal gælder det facelifts af den lille SUV Kamiq og af hatchback’en Scala, og til maj eller juni er Skoda klar med helt nye generationer af Kodiaq og Superb (både femdørs og stationcar). Begge modeller gør sig bemærket som plugin-hybrid med 100 km rækkevidde på strøm. Lige efter sommerferien får Octavia et større facelift, og til september tages klædet af Elroq. Det er en kompakt el-SUV omtrent på størrelse med Karoq. Den når nok ud til danske forhandlere i begyndelsen af 2025.

Smart
Smart #3.
Smart #3.

Danmark er stadig på vores radar, siger de hos Smart - det fælles barn fra Mercedes-Benz og Geely. Men det er ikke besluttet om eller hvornår, de kinesisk byggede elbiler kommer hertil. Smart har pt to modeller, #1 og #3, begge kompakte SUV-modeller i nær familie med Volvo EX30 og Zeekr X.

Subaru
Subaru Forester.
Subaru Forester.

Mange nyheder i sigte fra et lille mærke.  Noget senere end planlagt er leveringerne af crossoveren Crosstrek netop begyndt. Det er afløseren for XV, og her taler vi stadig klassisk benzin. Det gør vi også med den nye Forester, Subarus topmodel. Den når dog først danske kyster i begyndelsen af 2025. Til marts får elbilen Solterra en opdatering med bl,a. trefaset ladning og opvarmning af batteriet. Flere elbiler er i sigte, hvis man tager kikkerten frem. Fem skal komme, heraf de tre i 2025. En er et samarbejde med Toyota, mens de øvrige er hjemmegjorte hos Subaru.

Suzuki
Suzuki Swift.
Suzuki Swift.

Den lille japaner er klar til at udskifte sin vigtigste model til foråret. Til april eller maj ser vi en helt ny, fjerde generation af Swift, som viderefører modellens klassiske design og teknik i form af en 1.2-benzinmotor – nu med mildhybridteknik i alle udgaver. Suzukis første elbil ser vi formentlig i foråret 2025. Den kendes indtil videre under konceptnavnet eVX, men ender muligvis med at hedde Vitara.

Tesla

Tavshed er en dyd hos Tesla. Nyheder varsles kort tid i forvejen - som den opdaterede Model 3 i efteråret. Og når chefen annoncerer nye modeller, skal der som regel lægges flere år til løfterne. Men rygterne - og logikken – tilsiger, at Model Y i løbet af året får en større opdatering i stil med Model 3’s. Den netop præsenterede Cybertruck kommer ikke til vort kontinent.

Toyota
Toyota BZ2X.
Toyota 'BZ2X' i form af konceptbilen Urban SUV Concept.

Toyota får temmelig travlt i år. Igen. Bølgen begynder i februar med anden generation af C-HR. Først udrulles den almindelige fuldhybrid, og til foråret følger en plugin-hybrid efter. Yaris får et facelift til marts, og lidt senere på foråret får Yaris Cross samme overhaling.

Til efteråret er der spændende elektriske nyheder i form af en lille, strømlinet SUV, der formentlig skal hedde BZ2X. Toyota-året slutter med den ultimative offroader, Land Cruiser. Her begrænset det elektriske sig til 48 volt mildhybrid-teknik. Lidt ind i 2025 udfylder Toyota hullet mellem BZ2X og BZ4X med en tredje, elektrisk SUV. Rigtig gættet. Navnet må blive BZ3X.

Volvo
Volvo EX30 CC.
Volvo EX30 Cross Country.

Noget billigt og noget dyrt er Volvos 2024-tema. Og helt elektrisk, naturligvis. Det begynder nu med leveringerne af den lille EX30, som er uhørt billig med traditionel Volvo-målestok og på forhånd er bestilt i mindst et par tusinde eksemplarer.

Den billigste version med lille batteri er klar fra april, mens en SUV-pyntet cross-country kommer til efteråret eller sidst på året. Meget større og mindst tre gange så dyr er flagskibet EX90, der efter en solid forsinkelse burde ankomme til sommer. Ydermere har Volvo tænkt sige præsentere endnu en helt ny model i 2024. Mon ikke det er EX60. I bedste fald er den på gaden ved næste nytår. En stor MPV, EM90, er præsenteret i Kina, men er ikke planlagt til Europa.

Voyah
Voyah Dream.
Voyah Dream.
Det kinesiske luksus-elbilmærke gjorde sin entre sidst i 2023 med den store SUV Free. Men Voyah, der indgår i den store Dongfeng-koncern, har større planer. Allerede i første kvartal følger den rigtig store MPV, Dream, og til efteråret toppes op med Passion, som er en luksussedan på størrelse med Tesla Model S.
VW
VW ID.7 stationcar.
VW ID.7 stationcar.
Der er nyt på næsten alle hylder hos VW. Strømmen begynder straks i januar, hvor de teknisk opgraderede ID.4 og ID.5 melder klar. Halvelektriske er de helt nye udgaver af Passat (kun stationcar) og Tiguan, som begge fås som plugin-hybrid med 100 km på strøm. De når Danmark i det tidligere forår. Slet ikke elektrisk er T-Cross, som får et facelift i februar-marts. Til sommer vender VW fokus tilbage på elbilerne. Da gælder det ID.7 som stationcar (Tourer) og i udgaver med stort batteri samt i en GTX-performance-udgave. Også hen over sommeren kommer en række nye varianter af ID. Buzz, alle med opgraderet motor og batteri.

Buzz’en kommer i lang version med fem, seks eller syv sæder og med større batteri (86 kWh). Desuden lanceres den almindelige ID. Buzz med mulighed for seks sæder og i en GTX-udgave med højere ydelse. Ligeledes til sommer får gode gamle Golf et større facelift, inklusive 100 km strøm-rækkevidde i plugin-hybriden. En anden gammel kending, camperen California, kommer i sensommeren i ny udgave, nu baseret på personbilen Multivan. Ved samme tid lanceres ID.3 i en ”tunet” GTX-version.
Xpeng
Xpeng G6.
Xpeng G6.
Det unge kinesiske mærke snublede ind i Danmark i 2022 ved at droppe sin første model, P5, men gjorde bemærkelsesværdigt comeback i efteråret 2023. På få måneder blev der solgt omkring 400 eksemplarer af den store SUV G9, som tilmed kørte ind på en tredjeplads til Årets Bil i Danmark 2024. I 2024 – nok efter sommerferien – udvides programmet med en mellemstor SUV, G6.
Zeekr
Zeekr X.
Zeekr X.
Her er et af de nye kinesiske mærker, det er værd at holde øje med. Zeekr hører til i den store Geely-familie og har design- og udviklingsafdeling i Gøteborg. Det unge mærke ankom til Sverige og Holland sidst i 2023, og midt i 2024 vil Zeekr slå rod i Danmark. Det sker i første omgang med sportssedanen 001 (søsterbil til Polestar 4) og med den lille SUV X (søsterbil til Volvo EX30). Kæmpe-MPV’en 009 og sedanen 007 er ikke sandsynlige i Europa, men en ny, tredje europæisk model vises til efteråret. 

 

Listen er senest opdateret 19. januar.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve