Mercedes sætter strøm til brintbilen

Når Mercedes-Benz næste år lancerer sin første brintbil, bliver det i en ny form: Bilen bliver en hybrid, da elmotoren både kan få strøm fra brændselsceller og et stort batteri. GLC bliver første model.

Nyt om biler

Udviklingsdirektør for Mercedes-Benz, Thomas Weber, præsenterer mærkets første brintbil, GLC Fuell Cell. Fotos: Daimler
Udviklingsdirektør for Mercedes-Benz, Thomas Weber, præsenterer mærkets første brintbil, GLC Fuell Cell. Fotos: Daimler
Brinten breder sig. ”Fremtidens brændstof” kommer fra næste år til at drive de første serieproducerede brintbiler hos Mercedes-Benz, som dermed slutter sig til Hyundai, Toyota og Honda.

Men det bliver på en ny måde. Den nye GLC F-Cell bliver verdens første brint-opladningshybrid. Foruden den frisklavede strøm fra bilens brændselsceller kan bilens elmotor også drives af medbragt batteristrøm.

50 km på batteristrøm

Et pænt stort batteri på ni kWh kan lades op fra elnettet og giver ca. 50 km’s rækkevidde. De to brinttanke indeholder fire kg brint – nok til ca. 450 km.

Optankningen med strøm foregår som på alle Mercedes-opladningshybrider i højre bagskærm.
Optankningen med strøm foregår som på alle Mercedes-opladningshybrider i højre bagskærm.
Der er flere fordele ved at gøre brintbilen til en hybrid, påpeger Mercedes-Benz. Bremseenergien kan opsamles, batteriet kan hurtigere end brændselscellerne levere et boost til elmotoren, og så kan effektiviteten øges.

Strøm er mere effektivt

Brint er meget mindre effektivt end ren batteristrøm, men kan til gengæld lynhurtigt fyldes på tanken. På korte ture kan man nøjes med batteristrøm, og brændselscellerne behøver formentlig slet ikke aktiveres.

3D-printet-model af brintbilen: De to grønne er brinttanke, den sorte er brændselscellelenheden, den gule er batteriet, og den røde er motoren. Foto: Torben Arent
3D-printet-model af brintbilen: De to grønne er brinttanke, den sorte er brændselscellelenheden, den gule er batteriet, og den røde er motoren. Foto: Torben Arent
Mercedes-Benz havde oprindelig - som del af en store brancheaftale - lovet første brintbil klar i 2015, men nu bliver det 2017, før den brintdrevne GLC er på markedet.