Kopholder i Renault? – så tag til Kina

En ordentlig kopholder kan Renault ikke finde ud af at lave. Det gælder bl.a. den nye Kadjar. Men mærkeligt: Den kinesisk byggede version har en perfekt kopholder.

Kopholderne i den kinesiske Kadjar er perfekte.
Nyt om biler

Det må være et af bilbranchens mellemstore mysterier. Hvorfor har franske bilmærker så svært ved – måske en stærk modvilje mod - at lave en anvendelig kopholder?

Kopholderne i den europæiske Renault Kadjar dur hverken til flasker eller kaffekopper. Foto: Karsten Meyland Lemche
Kopholderne i den europæiske Renault Kadjar dur hverken til flasker eller kaffekopper. Foto: Karsten Meyland Lemche
Renault er særlig slem. De såkaldte kopholdere i f.eks. Scénic, Captur og Kadjar er så små i diameter, at det nærmest er umuligt at finde en termokop eller et papkrus, der kan klemmes ned. Kun en espresso-kop kan være der. Eller en sodavanddåse.

Samtidig er dybden så ringe, at koppen eller flasken har høj risiko for at vælte.

Kritik i Motors gruppetest

I Motors gruppetest i december 2015, hvor Kadjar var med, måtte testholdet notere: ”To små fordybninger i midterkonsollen gør det ud for kopholdere. O.k. for dåser, dårligt for flasker og direkte farligt for et krus varm kaffe, der helt sikkert vælter i første sving. Det er en ommer.”

Sådan en ”ommer” har Renault undersøgt, indrømmer en talsmand for det franske mærke over for Motor.

Meget dyr at udbedre fadæsen

Kopholderne i den kinesiske Kadjar er fine - både brede og dybe nok. Foto: Torben Arent
Kopholderne i den kinesiske Kadjar er fine - både brede og dybe nok. Foto: Torben Arent
Men den vil være dyr. Nye forme og værktøjer vil løbe op i et større, tocifret millionbeløb. Og det er det nok ikke værd, konkluderer Renault, der ikke vil love ordentlige kopholdere ved et kommende facelift.

Det helt barokke ved historien: Den Kadjar, der produceres i Kina til kinesiske kunder, har en anden og perfekt kopholder, viser Motors inspektion under Auto China 2016-udstillingen.

En stor og en mellem kopholder

En medium og en stor kopholder, begge med god dybde og fleksibel sidestøtte, er anbragt i midterkonsollen. På helt samme sted som i den europæiske udgave. Og uden at der ser ud til at mangle andre funktioner i midterkonsollen.

Bortset fra kopholderen lader Kina- og EU-modellen af Kadjar til at være helt ens.

Det lader til, at den Renault-medarbejder, der gennem mange bilgenerationer, har stået for kopholdere, nu som straf er blevet sendt til Kina. Og straks er kommet på bedre tanker. Måske vores bønner her i Europa også kan blive hørt?