Kolossen bliver kønnere – og større

Renaults store SUV, Koleos, er klar i anden generation med et markant anderledes og mere harmonisk design. Kina får den først, Danmark formentlig slet ikke.

Renault havde valgt at give den nye Koleos verdenspremiere i Beijing, Kina.
Nyt om biler

Renault fortsætter med at rulle SUV-modeller ud i rekordtempo. Efter Kadjar sidste sommer og netop nu en forlænget og firehjulstrukket Kaptur til det russiske marked er franskmændene klar med en ny Koleos, mærkets største SUV.

Koleos er Renaults pendant til Nissan X-Trail. Koleos nøjes dog med fem sæder. Fotos: Torben Arent
Koleos er Renaults pendant til Nissan X-Trail. Koleos nøjes dog med fem sæder. Fotos: Torben Arent
Mens den gamle model havde et underligt klumpe-dumpe-design, særlig bagfra og i profil, iklædes den nye Renaults vellykkede og markante designstil, som er trukket ud over syv andre modeller de seneste tre år.

Mere afdæmpet design end Kadjar

Koleos er dog mindre udtryksfuld end f.eks. Kadjar og har fået en lidt mere afdæmpet og nobel stil, ganske lig Talisman, kan man se på biludstillingen i Beijing, hvor bilen fejrer verdenspremiere.

Kunderne i den store SUV-klasse er ifølge Renaults chefdesigner mere konservative.

Kabine som Talisman

Selv om fronten er markant og i den nye Renault-stil er Koleos mere "nobel" end den mindre Kadjar. Linjerne i fronten er - som på Talisman - mere vandrette.
Selv om fronten er markant og i den nye Renault-stil er Koleos mere "nobel" end den mindre Kadjar. Linjerne i fronten er - som på Talisman - mere vandrette.

En tur bag rattet afslører, at en ejer af Espace eller Talisman straks vil føle sig hjemme. Den store skærm er den samme, og det er det bagvedliggende online-system R-Link 2 også.

Den nye Koleos er baseret på samme platform som bl.a. Kadjar, Talisman, Espace og Nissan Qashqai, kaldet CMP C/D, og kan ses som en søsterbil til Nissan X-Trail.

Ikke med syv sæder

Til forskel fra den store Nissan fås Koleos kun med fem sæder. Renault henviser til, at man i forvejen har to syvsæders biler, Espace og Grand Scénic. Til gengæld er der rigtig god benplads ved bagsædet.

Akselafstanden på Koleos er 2,70 meter, og længden er knap 4,70 meter. Motorerne er de kendte fra Renaults program, to benzinmotorer og to dieselmotorer med ydelser mellem 130 og 175 hk.

Rigtig offroader

Koleos er en reel offroader med frihøjde på 21 cm og firehjulstræk med indstillingerne 2WD, 4WD AUTO og 4WD LOCK..

Verdenspremieren i Kina er velbegrundet, for det er her, Koleos først lanceres og skal give Renault bedre mulighed for at tillokke de SUV-hungrende kinesere.

Den nye Koleos hører nu mere direkte til i det såkaldte D-SUV-segment. Bilen er nemlig vokset markant til 4,70 meters længde.
Den nye Koleos hører nu mere direkte til i det såkaldte D-SUV-segment. Bilen er nemlig vokset markant til 4,70 meters længde.

Bygges i Kina og Sydkorea

Biler til det kinesiske marked skal fremstilles i Kina, mens produktionen til resten af verden varetages af Samsung Motors i Sydkorea, der også byggede den nuværende 

Der er ikke udsigt til, at den store SUV kommer til os. Den gamle blev kortvarigt solgt i Danmark, men med pauvre salgstal.

Renault Danmark oplyser, at man ikke har planer om at tage Koleos til Danmark. I hvert fald ikke i første omgang.