Hyundai N: nyt navn med fart i

N er nu officielt betegnelsen for Hyundais hurtigste biler. N’et refererer til Nürburgring og er udformet som chikanen på den berømte nordsløjfe. i30 N bliver første bil i en serie af lynhurtige hverdagsbiler.

Nyt om biler

De fleste bilmærker har en særlig serie af biler, der med kraftige motorer, trimmet undervogn og et sportsligt ydre skal løfte interessen for de mere almindelige biler.

BMW har f.eks. sin M-serie, Mercedes-Benz AMG-undermærket og Audi sine S-modeller.

i30 N skal både være billig og hurtig, så den bl.a. kan bruges af de mange entusiaster, der gerne vil køre racerløb i weekenden og også kunne bruge den i hverdagen. Her er den testet af Motor i en kamufleret udgave. Fotos: Hyundai
i30 N skal både være billig og hurtig, så den bl.a. kan bruges af de mange entusiaster, der gerne vil køre racerløb i weekenden og også kunne bruge den i hverdagen. Her er den testet af Motor i en kamufleret udgave. Fotos: Hyundai

 

Nu vil Hyundai være med i den leg, og det koreanske bilmærke har valgt at kalde sine topudgaver for N-serien. N’et er hentet fra Nürburgring, hvor Hyundai har placeret en særlig udviklingsafdeling, der skal tage sig af køreegenskaberne for alle sine biler.

Hyundai har samtidig haft en lang række prototyper kørende i flere år for at høste erfaringer forud for den egentlige lancering af N-modellerne. De foreløbige resultater har givet mærket selvtillid og blod på tanden med henblik på deltagelse i mange af de sportsvognsklasser, der findes i Europa.

Skal være et billigt alternativ

Mens mange af de store bilmærkers topmodeller er svinedyre, har Hyundai en noget anden ambition på dette område. Bilen skal naturligvis kunne noget særligt, men målet er, at en Hyundais N-modeller skal være til at betale.

N er den nye betegnelse for de hurtigste biler fra Hyundai. Det sjove N er udformet på samme måde som den store chikane på Nürburgring, hvor Hyundais køredynamiske udviklingscenter holder til.
N er den nye betegnelse for de hurtigste biler fra Hyundai. Det sjove N er udformet på samme måde som den store chikane på Nürburgring, hvor Hyundais køredynamiske udviklingscenter holder til.

Teknikken er derfor i stor stil hentet fra Hyundais egne hylder og er blot modificeret til opgaven. Mens andre mærker sætter dyre bremser på bilerne, indbygger masser af kulfiber og ofte baserer bilen på en anderledes undervogn, har Hyundai med sin første i30 N fastholdt så mange af modellens grundlæggende komponenter som muligt.

I stedet har man ladet sin udviklingsafdeling trimme bilen, og det er der kommet et helt hæderligt resultat ud af, viste Motors første prøvekørsel af bilen på en racerbane ved fabrikkens udviklingsafdeling i Korea.

250 hk og sportsudstødning

Endnu er ikke alle data på bilen frigjort, men det ligger fast, at den nye Hyundai i30 N – den første af N-bilerne – bliver forsynet med en toliters turbomotor, der vil fås med to ydelser. Grundudgaven får formentlig 230 hk, mens topudgaven har hele 250 hk at gøre godt med. Bilen trækker på forhjulene, og en sekstrins manuel gearkasse sørger for drivlinen.

Fælge og bremser er store og avancerede, men teknikken er alligevel holdt nede på jorden, så bilen i sidste ende er til at betale.
Fælge og bremser er store og avancerede, men teknikken er alligevel holdt nede på jorden, så bilen i sidste ende er til at betale.

Topfarten er i begge tilfælde begrænset til 250 km/t.. En særlig N-knap på rattet gør det muligt at sætte bilen op til sportslig kørsel ved et enkelt tryk. Affjedringen er udstyret med elektronisk justerbare støddæmpere, og trykker man på N-knappen, kan man ændre karakteren af både støddæmpere, styretøj, motor, ESC-system og udstødningen.

Både ud- og indvendigt hører man knald fra udstødningen og masser af motorlyd. Udvendigt er lyden ægte nok, mens den inde i bilen skabes af en lydgenerator. Det har vist sig at være nødvendigt at snyde lidt her, da nye biler (i normal-indstilling) skal overholde så skrappe støjgrænser, at man ikke ville kunne høre noget til motoren inde i bilen, og så er det jo svært at opretholde ideen om at det er en sportslig bil, man kører i.

 

Til Danmark primo 2018

Den nye i30 N bygges på samme fabrik i Tjekkiet som den almindelige i30, og den lanceres på alle markeder i Europa ved årsskiftet. Dansk introduktion ventes at blive omkring februar.

Både USA og Korea må vente på, at endnu en N-model dukker op, for netop i30 N er fra starten tilpasset os europæere.

Priserne er endnu ikke på plads, men vi gætter på en pris lige under 450.000 kroner – og holder det, bliver i30 N en stærk konkurrent til andre sportslige biler som f.eks. VW Golf GTI.