Fynske Motorvej er blevet bred

Kolonnekørsel bliver der nu mindre af på Fynske Motorvej, efter at en ti km lang udvidelse på Vestfyn er gjort færdig - efter blot to sæsoners egentlig vejarbejde. Samtidig er tilkørselsforholdene til Middelfart forbedret.

Transportminister Magnus Heunicke klippede symbolsk snoren ved samkørselspladsen ved Skovsvinget.
Trafik

Motorvejen har ved udvidelsen fået et helt nyt tilslutningsanlæg, Middelfart Øst med nummeret 59a. Fotos: Vejdirektoratet
Motorvejen har ved udvidelsen fået et helt nyt tilslutningsanlæg, Middelfart Øst med nummeret 59a. Fotos: Vejdirektoratet
På blot to gange otte måneder har bilisterne på det vestlige Fyn fået en fin, ’ny’ motorvej. 6. oktober kunne transportminister Magnus Heunicke officielt indvie den udvidede Fynske Motorvej mellem Nørre Aaby og Lillebæltsbroen.

Det skete på samkørselspladsen ved Skovsvinget uden for Middelfart, idet bilisterne allerede fredagen inden havde fået fuld adgang til den fornyede motorvej.

På den ti km lange strækning er den tæt trafikerede motorveje udvidet fra fire til seks spor. Og det er der god brug for i mange af døgnets timer, for ikke alene kører der ca. 55.000 køretøjer på vejen i døgnet; de 9.000 er tunge lastbiler.

Seks spor Nr. Aaby-Vejle nord

Det gamle tilslutningsanlæg ved MIddelfart, lige ved Lillebæltsbroen, er bygget fuldstændig om for at fjerne køerne i myldretiderne. Her er den gamle bro over motorvejen endnu ikke revet ned.
Det gamle tilslutningsanlæg ved MIddelfart, lige ved Lillebæltsbroen, er bygget fuldstændig om for at fjerne køerne i myldretiderne. Her er den gamle bro over motorvejen endnu ikke revet ned.
Dermed er der nu seks spor hele vejen fra Nørre Aaby til et stykke nord for Vejle - på nær i den store udfletning mellem Lillebælt, Kolding og Vejle.

Udvidelsen har været udført på en usædvanlig måde, så vejarbejderne kun har været synlige for trafikanterne fra foråret til efteråret 2013 og samme periode igen i år.

SE OGSÅ: Kæmpe vejarbejde tilbage fra vinterhi

Forud var gået en række forberedende arbejder i 2012, og der mangler stadig enkelte opgaver. Bl.a. bliver tilkørslen ved Middelfart i retning mod Lillebæltsbroen først færdig om ca. en måned. Tirsdag 7. oktober lukkes tilkørselsrampe 58b mod Jylland ved Jyllandsvej midlertidigt - Vejdirektoratet forventer, at rampen vil være lukket i fire til seks uger. Bilisterne må i stedet benytte tilkørslen ved Aulbyvej 58a.

Motorvejsprojektet til én mia. kr. giver andre fordele, end at trafikken på Vestfyn kan flyde hurtigere og mere jævnt.

Til- og frakørslen til Middelfart er samtidig blevet stærkt forbedret.

Ny tilslutning, nye numre

Her ligger de to tilsutningsanlæg på den nye strækning.
Her ligger de to tilsutningsanlæg på den nye strækning.
Først og fremmest er et helt nyt tilslutningsanlæg taget i brug ved indvielsen af motorvejen. Tilslutningen, der ligger fire km, øst for Middelfart, har fået navnet Middelfart Øst og nummeret 58a.

Via Aulbyvej, der er blevet udbygget som en del af projektet, giver det ekstra tilslutningsanlæg bedre adgang til de store industriområder ved Kauslunde øst for Middelfart. Det vil – håber Middelfart Kommune - styrke udviklingen i kommunen.

Det andet tilslutningsanlæg på strækningen, Middelfart, er bygget fuldstændig om, og bl.a. er der opført en ny, bred bro hen over motorvejen.

Direkte adgang til industrikvarter

Tilslutningsanlægget gør livet lettere for især myldretidstrafikanterne til og fra Middelfart, da anlægget har fået større kapacitet. Samtidig har cyklisterne fået bedre forhold i kraft af cykelstier og tunneler.

Middelfart-tilslutningen har fremover nummeret 58b.

Med indvielsen af de ti km bliver bilisterne på Fyn – på godt og ondt - fri for større motorvejsarbejder i mange år frem. Den planlagte udvidelse længere mod Odense er sat helt i bero, da der ingen penge er til projektet.