E10-benzin i modvind

Den miljøvenlige E10-benzin, der rummer 10 procent ætanol, er i modvind i vores nabolande. I Tyskland er der opstået kaos om brugen af E10, og Sverige udskyder lanceringen på ubestemt tid

Tyske bilejere holder sig fra E10 - og svenskerne udskyder introduktionen
Bilist

Det lød egentlig så godt. Ved at fylde mere ætanol i benzinen – i dag har vi fem procent ætanol i dansk benzin – kan vi spare miljøet for CO2. Det har de allerede gjort i Tyskland, Finland og Frankrig – og Sverige havde bebudet indførelsen pr. 1. maj. Men så gik det alligevel galt.

Sverige har trukket i land, så de ikke indfører E10 fra maj, som først forventet. Pt. ved ingen, hvornår der kan tankes E10 på svenske tanke.

Årsagen til det svenske u-sving finder vi syd for grænsen. I Tyskland er der opstået kaos over den nye type brændstof, som langt de fleste nyere biler kan køre på. Problemerne opstår, hvis bilen ikke kan køre på E10, for så kan det skade motoren.

Det har fået de tyske bilister til at holde sig fra E10-pumperne, og de tyske forbrugerorganisationer kræver en garanti fra bilbranchen, så bilisterne er sikret i tilfælde af motorproblemer forårsaget af det nye brændstof.

I Danmark arbejder Miljøstyrelsen netop nu på at åbne for muligheden for at sælge E10 på danske tankstationer. Det er dog næppe noget, der bliver en realitet før tidligst 2012.

FDM ser muligheden for at øge den nuværende iblanding af ætanol på fem procent som et vigtigt skridt i retning af at sænke bilparkens udledning af CO2. FDM understreger dog, at man bør undgå den tvivl om E10-benzinens egnethed, der har ødelagt introduktionen på det tyske marked, og som har fået svenskerne til at trække i nødbremsen.

At Danmark skal passe ekstra godt på skyldes ikke mindst, at ældre biler udgør en større del af den danske bilpark, end det er tilfældet i Tyskland. Altså vil flere danske bilejere kunne få problemer med den nye brændstofblanding.

Du kan se på FDM's tyske søsterorganisation ADAC's hjemmeside, om din bil kan køre på E10. Læs mere hos ADAC