De mest tilfredse kører tysk

Bilejerne er generelt blevet mere tilfredse med deres biler, viser årets AutoIndex-undersøgelse fra FDM. BMW-ejere er stadig de mest tilfredse bilejere.

Illustration: Peter Heydenreich
Bilist

’Bimmer’ er – stadig – bedst. I hvert fald hvis man spørger 36.000 danske bilejere, der netop har vurderet deres bil, forhandler og værksted i FDMs omfattende AutoIndex-undersøgelse.

Det er tredje år i træk, at den baghjulstrukne tysker kan lade sig kåre som det bilmærke, der samlet har de mest tilfredse bilejere. Til gengæld er der vagtskifte på de to efterfølgende pladser, hvor Audi og Mercedes i år bytter plads.

- Det er ikke uden grund, at bilejerne de senere år har placeret BMW øverst, når det gælder selve bilen. Der kan ikke sættes mange fingre på kvaliteten. Samtidig har BMW de senere år formået at højne oplevelsen på værkstedet og hos forhandleren, hvilket samlet gør BMW-ejere til de mest tilfredse, siger Motors chefredaktør Bo Christian Koch.

Chevrolet i den tunge ende

Mens BMW altså holder fast i førstepladsen, gælder det samme for Chevrolet i AutoIndex’ tunge ende. Her er Chevrolet igen i år bundprop blandt de 24 bilmærker. Det amerikansk/koreanske mærke kan dog glæde sig over, at ejernes tilfredshed samlet er steget en smule. Det er imidlertid noget sent, Chevrolet begynder at oppe sig. Bilmærket har nemlig valgt helt at trække sig fra det europæiske marked fra udgangen af 2015.

Det er 12. gang, FDM beder bilejerne vurdere tilfredsheden med deres bil, og den gennemsnitlige tilfredshed er steget år for år. Mere end 36.000 danske privatbilejere har i år deltaget i AutoIndex, hvilket gør den til Danmarks største hverdagstest af bilmærkerne på det danske marked.

- Står man og skal købe bil, er det oplagt at lade sig inspirere af AutoIndex. Det er ganske enkelt et unikt forbrugerværktøj med et statistisk solidt grundlag baseret på bilejernes egne erfaringer og oplevelser omkring bilen, siger Bo Christian Koch.

LÆS MERE: AutoIndex 2014: Danske bilister bliver mere tilfredse

120 spørgsmål pr. bilejer

AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt mere end 36.000 danske privatbilejere, der har svaret på godt 120 spørgsmål om deres bil, forhandler, værksted og loyalitet til bilmærket.

I det samlede svar vægtes bilens komfort og kvalitet med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent.

Placeringer i AutoIndex 2014

Bilmærke Indekspoint Forskel fra 2013 i procent
BMW 890 1,2
Audi 879 1,7
Mercedes-Benz 876 1,3
Toyota 867 0,5
Volvo 864 0,2
Honda 845 1,4
VW 844 0,5
Skoda 843 1,3
Saab 834 1,7
Mazda 833 1,8
Nissan 833 1,2
Alfa Romeo 829 0,5
Gennemsnit 828 1,0
Suzuki 827 2,3
Citroën 820 1,9
Hyundai 816 1,1
Ford 814 1,4
Opel 811 0,6
Renault 809 1,1
Peugeot 806 0,4
Kia 805 0,6
Seat 798 1,0
Mitsubishi 789 -0,6
Fiat 781 -0,2
Chevrolet 771 1,3

LÆS MERE: BMW vinder AutoIndex 2013