Meld dig ind i dag og bliv godt kørende Lige nu får du 20% rabat første år
(Normalpris 640 kr. om året)

Bemærk: Denne nyhed er over et år gammel, og derfor kan visse af
oplysningerne være forældede.

De mest tilfredse kører tysk

Illustration: Peter Heydenreich

Bilejerne er generelt blevet mere tilfredse med deres biler, viser årets AutoIndex-undersøgelse fra FDM. BMW-ejere er stadig de mest tilfredse bilejere.

’Bimmer’ er – stadig – bedst. I hvert fald hvis man spørger 36.000 danske bilejere, der netop har vurderet deres bil, forhandler og værksted i FDMs omfattende AutoIndex-undersøgelse.

Det er tredje år i træk, at den baghjulstrukne tysker kan lade sig kåre som det bilmærke, der samlet har de mest tilfredse bilejere. Til gengæld er der vagtskifte på de to efterfølgende pladser, hvor Audi og Mercedes i år bytter plads.

- Det er ikke uden grund, at bilejerne de senere år har placeret BMW øverst, når det gælder selve bilen. Der kan ikke sættes mange fingre på kvaliteten. Samtidig har BMW de senere år formået at højne oplevelsen på værkstedet og hos forhandleren, hvilket samlet gør BMW-ejere til de mest tilfredse, siger Motors chefredaktør Bo Christian Koch.

BLIV MEDLEM: Bliv medlem af FDM i tre måneder for 0 kr. 

Chevrolet i den tunge ende

Mens BMW altså holder fast i førstepladsen, gælder det samme for Chevrolet i AutoIndex’ tunge ende. Her er Chevrolet igen i år bundprop blandt de 24 bilmærker. Det amerikansk/koreanske mærke kan dog glæde sig over, at ejernes tilfredshed samlet er steget en smule. Det er imidlertid noget sent, Chevrolet begynder at oppe sig. Bilmærket har nemlig valgt helt at trække sig fra det europæiske marked fra udgangen af 2015.

Det er 12. gang, FDM beder bilejerne vurdere tilfredsheden med deres bil, og den gennemsnitlige tilfredshed er steget år for år. Mere end 36.000 danske privatbilejere har i år deltaget i AutoIndex, hvilket gør den til Danmarks største hverdagstest af bilmærkerne på det danske marked.

- Står man og skal købe bil, er det oplagt at lade sig inspirere af AutoIndex. Det er ganske enkelt et unikt forbrugerværktøj med et statistisk solidt grundlag baseret på bilejernes egne erfaringer og oplevelser omkring bilen, siger Bo Christian Koch.

LÆS MERE: AutoIndex 2014: Danske bilister bliver mere tilfredse

120 spørgsmål pr. bilejer

AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt mere end 36.000 danske privatbilejere, der har svaret på godt 120 spørgsmål om deres bil, forhandler, værksted og loyalitet til bilmærket.

I det samlede svar vægtes bilens komfort og kvalitet med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent.

Placeringer i AutoIndex 2014

Bilmærke Indekspoint Forskel fra 2013 i procent
BMW 890 1,2
Audi 879 1,7
Mercedes-Benz 876 1,3
Toyota 867 0,5
Volvo 864 0,2
Honda 845 1,4
VW 844 0,5
Skoda 843 1,3
Saab 834 1,7
Mazda 833 1,8
Nissan 833 1,2
Alfa Romeo 829 0,5
Gennemsnit 828 1,0
Suzuki 827 2,3
Citroën 820 1,9
Hyundai 816 1,1
Ford 814 1,4
Opel 811 0,6
Renault 809 1,1
Peugeot 806 0,4
Kia 805 0,6
Seat 798 1,0
Mitsubishi 789 -0,6
Fiat 781 -0,2
Chevrolet 771 1,3

LÆS MERE: BMW vinder AutoIndex 2013
 

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

20 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Henrik Rathje
#20synes det er utroligt uigennemtænkt at påstå at FDM manipulerer med tallene!.. tallene er jeg overbevist om er korrekte ud fra de besvarelser der har været. Tror I FDM får penge for at sige andet?.. Kom nu ind i kampen!

At undersøgelsen så ikke nødvendigvis giver et retvisende billede er en anden sag.. det skyldes nærmere den måde tallene kommer ind på.. og feks. som andre er inde på: det er ofte de bilglade der besvarer først.. og de kører sikkert i en god bil de er glade for.

men det er simpelthen ikke fair at beskylde en for billister så god organisation som FDM for fusk, uden at have MEGET gode beviser for det!
Hear-say fra nogle få man har mødt er ikke noget der siger andet end, at de sandsynligvis IKKE har besvaret undersøgelsen.

Ja det er en gammel tråd men det er ærlig talt utroligt så mange beskyldninger man skal læse om her.. kan godt forstå FDM ikke gider kommentere i sådan en tråd.

Få nu debat niveauet op.. det er jo ikke facebook det her.
Rediger
 |  Skrevet af: Henrik Rathje
Quoting: Kim Dahler Hansen
#19men ER den så mere pålidelig den undersøgelse?... Nissan figurerer som nr. 9 men Renault som nr. 29?.. de bruger stort set de samme motorer!.. så det er da lidt underligt?
Rediger
 |  Skrevet af: Iver Jakobsen
Quoting: Henning Bech Madsen
#18Der er nu stor forskel på at køre i en Audi eller en Skoda, selvom der er mange ligheder.
Rediger
 |  Skrevet af: Bent Gaardsøe Madsen
#17BMW,AUDI, Mercedes-Benz. Gad nok vide hvor mange af disse biler der IKKE er firmabiler evt. leasede biler. Det er jo biler som normalt kun køres af direktører eller andre med adgang til indkomster som er for mindre end 15% af befolkningen som helheld. 
Som selvfinansierende bilejer er jeg afhængig af at have biler som giver det bedste ROI, og giver mig en god dagligdag med ro i maven omkring vedligeholdelse. Jeg har selv i en årrække kørt tyskebiler (nej ikke i direktørklassen, men mondeo/passat/vectra segmentet) Og jeg er da enige i at de biler var da udmærket set udfra et køreglæde synspunkt, men kvaliteten var sandelig ikke noget at skrive hjem om. Og endnu være var værkstedernes håndtering af de fejl man meldte til dem, de var enten slet ikke kendte (aldrig hørt om den fejl) eller også var det bare noget som skulle laves. IKKE en dyt om de ville betale noget af reparationen. Men da man så skulle sælge bilen igen, blev der tjekket om alle nødvendige reparationer var lavet, og især om det var en autoriseret som havde udført arbejdet.



Vi har nu valgt et Fransk og et Japansk mærker. Indrømmet den franske er ikke på samme stade som den japanske, men vi er faktisk mere tilfredse med både kvalitet og køreglæde end med vore tidl. tyske biler.

Japaneren er en Toyota Avensis, ikke den mest prangende bil, men sandelig en som kan give ROI (ja også indenfor køreglæde, den har fået en strammere undervogn). Den er fin fin i kvalitet og kan sagtens måle sig med VW's og andre tyskere. 



Og så er der lige det helt anderledes NEMLIG VÆRKSTERNE:

Og ikke mindst Toyotas ,uden sammenligning, evne til håndtering af kunders problemer.

I pressen fremhæves det at der er mange tilbagekaldelser af Toyota biler. Men det er noget som bare gøres, uden omkostninger for ejerne (Helt anderledes oplevelse end med de tyske og andre mærker). Og fejlene som der tilbagekaldes for er ofte kun noget som er under mistanke!! Ikke nødvendigvis noget som er overvejende sandsynligt eksistere på netop din bil.



Så hvis du ikke kan få andre til at betale for din bil som du kan være tilfreds med, og du har brug for at få en bil med den service du betaler for: SÅ KØB EN TOYOTA, og brug deres værksteder. 



Og NEJ jeg er ikke hverken ansat eller sponseret af Toyota, jeg er bare en tilfreds ejer af en :-)
Rediger
 |  Skrevet af: Kim Dahler Hansen
#16Ja det er jo fint at FDM er så glade for de tyske mærker, at de laver undersøgelser skræddersyet til disse. Seriøse undersøgelser viser et helt andet billede. http://motorjournalisten.dk/er-din-motor-palidelig/ . :) Undersøgelsen er vel bare en indikator for hvilken bil de deltagende bedst kan lide, ikke andet.
Rediger
 |  Skrevet af: Ole Rasmussen
#15Det er vist meget sigende for hele den her problematik at slå op på de første sider af nyeste nummer af MOTOR. Lige over for FDMs administrerende direktørs lovprisning af undersøgelsen er placeret en helsides annonce fra BMW, der ret så direkte udtrykker koncernens varme tak for resultatet, som igen igen faldt ud til dens fordel.
Rediger
 |  Skrevet af: Bent Hansen
#14Dette er en undersøgelse der har kørt i en del år. Den opfylder nogle menneskers behov og det er helt fint. Det kan aldrig i mine øjne blive et korrekt billede af virkeligheden, uanset hvor meget FDM prøver at "sælge" varen. Det er det samme uanset hvilken undersøgelse der bliver refereret i motor, så er det KUN et øjebliksbillede af hvad nogle få mennesker mener. Det er fint, men det er IKKE mere end det.
Rediger
 |  Skrevet af: Henning Bech Madsen
#13Hvis undersøgelsen var retvisende, ville hhv. VW/Skoda/SEAT/AUDI - Citroen/Peugeot - Hyundai/KIA - m.fl. ligge på nogenlunde samme niveau, da de jo i bund og grund er meget ens og helt eller delvist bygget samme sted.
Rediger
 |  Skrevet af: Poul V Jensen
#12Autoindex kan da være meget underholdende hvis man ikke har andet at lave men giver ikke noget retvisende statistisk billede af bilmærkernes og -modelernes kvalitet. P.g.a. lave salgstal kommer passer citatet fra Bilen.dk også i denne sammenhæng: "det kommer ikke frem at "Verdens mest pålidelige bilmærke, Subaru, lever langt uden for rampelyset". Subaru har også fejl men min egen personlige statistik er tydelig nok: Jeg har i min tid indtil nu haft 10 VW Golf og 2 Touran'er der talte godt med i fejlstatistikken og nu på 4 år 1 Subaru der slår alt!!
Savner også bl.a. Yokohama i dæk-tests - men tendentiøst både hos FDM og ADAC at favorisere tysk/europæisk industri.
Rediger
 |  Skrevet af: Søren K. Fornitz
#11Der er måske et misforhold i hvilke bilejere der deltager i undersøgelsen men det er nok mere tendensen men skal se på. Der er måske 1000 Hyundai ejere der har svaret og enkelte oplever måske ikke problemer med bilen, enten fordi den køres anderledes eller fabrikken blot har været heldig med netop den bil.Det er da fint med 5 eller 7 års garanti men hvad hjælper det hvis man ikke har bilen fordi den er på værksted hele tiden. Jeg kører selv en MB C-klasse 220 CDI fra 2012, der nu har kørt 115000 uden at der er rørt andre skruer end bundproppen til olie. End ikke en pære er skiftet.
Man kan jo også se i det der hedder "Pannen statistik" fra tyske ADAC så kan man se hvilke biler der har brug for assistance ude på vejene.Det falder ret godt sammen med denne undersøgelse.
Medlen nr. 5575808

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr
VIND
MED FDM

TEST OG VIND

Er du en fremtidssikret bilist?

LÆS MERE
Køb bil med FDM

Få e-bog med gode råd om bilkøb fra FDMs eksperter.