Britisk dom giver billig bilimport

Importerer du en klassisk bil fra for eksempel USA, kan du nu slippe med blot fem procent i importafgift, hvis du toldbehandler bilen i Storbritannien.

Nyt om biler

MotorClassic nr. 20 er på gaden fra torsdag d. 16. februar.
MotorClassic nr. 20 er på gaden fra torsdag d. 16. februar.
En kontroversiel britisk dom har gjort det meget billigere at importere klassiske biler fra lande uden for EU, for eksempel USA – hvis bilen vel at mærke bliver toldbehandlet i Storbritannien.

Det skriver MotorClassic, FDMs store magasin om klassiske biler, i det nye nummer, der er på gaden fra torsdag den 16. februar.

Dommen fastslår, at så at sige alle klassiske biler nu skal betragtes som samlerobjekter og derfor slipper for told og nøjes med blot fem procent i moms ved import fra for eksempel USA.

I Danmark er det normalt kun biler fra før 1950, der kan kalde sig samlerobjekter og dermed slipper billigere i importafgifter.

Mange penge at spare

Og der er mange penge på spil: et samlerobjekt til 150.000 kroner før afgifter slipper med 7.500 kroner i moms, mens en „normal” klassisk bil til samme værdi herhjemme pålægges 10 procent i told og 25 procent i moms og dermed kan se frem til et samlet smæk på over 50.000 kroner. I begge tilfælde tilkommer dansk registreringsafgift, hvis bilen skal indregistreres i Danmark.

De britiske toldmyndigheder fortolker tilmed de nye retningslinjer meget liberalt. Det har givet en massiv stigning i importen via Storbritannien, og mange europæiske speditionsfirmaer bruger nu næsten konsekvent britiske havne som ankomstdestinationer, når klassiske biler skal indføres til EU. Det er dog ikke alt, det kan betale sig at importere via Storbritannien – det skal der regnes på i hvert enkelt tilfælde.

Utilfredshed i EU

Den nye britiske praksis har ikke ligefrem vakt jubel i resten af EU. Skat i Danmark har således bedt om en nærmere uddybning af de EU-regler, der ligger til grund for fastsættelsen af importafgifter, så toldbehandlingen kan blive mere ensartet i alle EU-lande.

Skat vil endnu ikke gætte på, om det i fremtiden vil betyde en mere eller mindre lempelig fortolkning af begrebet samlerobjekt ved import af ældre biler. Over for MotorClassic fastslår Skat dog, at den britiske dom og den praksis, den har ført med sig, indtil videre er et rent britisk anliggende.