Nichebiler smadret til fem stjerner

Sikkerheden er i top blandt bilerne i årets første sikkerhedstest fra Euro NCAP. En enkelt begmand bliver det dog til fra FDM til Honda, som står for testens eneste mislyd.

Crashtest af blå Honda CR-V
Bilist

Vi har skullet helt hen i april, inden vi nåede til release på årets første testpulje fra Euro NCAP.

Det er tilmed en beskeden omgang, som bare tæller tre biler, der på hver deres måde må betegnes som nichebiler. I hvert fald i Danmark.

Sikkerheden fejler imidlertid ikke noget. Alle tre biler, Toyota C-HR, Nio EL6 og Honda CR-V, kører alle de maksimale fem stjerner i hus. Og dog. Honda CR-V, der er en stor SUV, er nemlig testet i to udgaver – en med og en uden en sikkerhedspakke med en bedre nødbremse. Det udløser henholdsvis fire og fem Euro NCAP-stjerner.

Selvom det kun er den femstjernede udgave, som kommer til salg i Danmark, får det alligevel FDM til at løfte pegefingeren.

God sikkerhed for alle

– At en stor og seriøs bilproducent som Honda ikke gør deres sikkerhedspakke til standard i alle udgaver af CR-V er ikke godt nok. Den bedst mulige sikkerhed bør gælde alle. Ikke mindst de bløde og hårde medtrafikanter, som ville være bedre sikret med en nødbremse fra Hondas øverste hylde. Selvom den danske importør skal have ros for kun at tage modellen med sikkerhedspakken hjem, er det noget, Honda bør ændre fremover. God trafiksikkerhed skal ikke kun være forbeholdt os i Danmark, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet, Søren W. Rasmussen.  

Luksus-kineser har tårnhøj sikkerhed

Modsat Honda går hverken Toyota eller Nio på kompromis med sikkerheden i deres biler. Her er det høje niveau standard i alle udgaver. Helt som det bør være.

– De kinesiske bilproducenter har for længst vist, at de prioriterer sikkerhed. Det understreger testen af Nio EL6, der ligesom Nios øvrige modeller kører fem store stjerner i hus. Her er alle assistentsystemer standard, hvilket er meget flot. Nio udmærker sig også ved, at deres elbiler kan skifte batteriet på farten, men heller ikke det forringer sikkerheden. At Nio EL6 prismæssigt er en nichebil, er en anden sag, siger Søren W. Rasmussen.

– Også Toyota viser, helt som forventet, at høj sikkerhed er en selvfølge hos dem. Deres hybridbil C-HR er kommet i en helt ny udgave, og heller ikke her skal forbrugerne tilkøbe bedre sikkerhed. Den er ens for alle udstyrsudgaver. Helt som vi kender det fra Toyotas andre modeller og noget, Honda også bør tage til sig, siger Søren W. Rasmussen.

Er din bil sikker nok?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter. Også når det gælder, hvilken sikkerhed og udstyr, din nye bil skal have.

Kontakt rådgivningen