Forhandler hentede bilen uden at få lov: Pernille havde udsigt til stor regning

Motoren i Pernilles bil havarerede, kort tid efter hun havde købt den. Det blev til en længere kamp med forhandleren om at få hævet købet.

Handel gik tilbage efter havari
Bilist

Pernille Eriksen havde kun haft sin brugte Ford Focus fra 2017 i godt fire måneder, da motoren i efteråret sidste år brød sammen. Det skete i et vejkryds i myldretiden, hvor bilen ikke startede, efter at start-/stop-funktionen havde slukket motoren.

Ford’en kom på det lokale værksted, hvor prisen for at få repareret motoren lød på 46.000 kr. Forhandleren, der havde solgt hende bilen, tilbød at betale de 20.000 kr., og det efterlod hende med en udgift på 26.000 kr.

– Jeg bor selv på Fyn, og forhandleren ligger i Jylland, så jeg fik den fragtet til mit lokale værksted, der ikke ville garantere for reparationen, medmindre dele af motoren blev udskiftet. Forhandleren mente, at det nok måtte
være en tandrem, der skulle skiftes, og han ville ikke betale reparationen, som jeg mente, at han burde, siger Pernille Eriksen.

Hentede bilen uden tilladelse

Hun ønskede ikke at beholde bilen, og med FDMs hjælp krævede hun, at handlen blev ophævet. Det svarede forhandleren ikke på, men i stedet hentede han Pernilles bil på værkstedet og fragtede den til sit eget værksted for at se nærmere på den.

– Forhandleren sagde til mig, at han alligevel ville betale regningen på mit lokale værksted, men i stedet hentede han bilen uden at få lov. Da var jeg pænt sur på alle. Også på værkstedet, der udleverede bilen. Men de troede, at jeg havde lavet en aftale med forhandleren om at ophæve handlen, husker Pernille.

Havde ret til gratis reparation

FDM skrev herefter til forhandleren, at når han havde hentet bilen, så havde han også accepteret at tage bilen tilbage og ophæve købet.

Der er to års reklamationsret på købet af en bil hos en forhandler, og den dækker fejl, der var til stede på leveringstidspunktet. I de første 12 måneder gælder formodningsreglen, hvor fejl i udgangspunktet formodes at have været til stede, da bilen blev leveret, og det er forhandleren, der må bevise, at der ikke er tale om køberetlige mangler.

– Forhandleren havde anerkendt, at der var tale om mangler ved bilen, og derfor havde Pernille ret til at få fejlen afhjulpet gratis, men han var ikke villig til at dække omkostningerne fuldt ud. Vi havde også dialog om ophævelse af købet, inden han pludselig uden tilladelse hentede bilen. Det måtte vi sidestille med, at han anerkendte Pernilles ret til at få ophævet købet, forklarer jurist i FDM Uffe Foged Jespersen, der hjalp medlemmet undervejs.

Otte ugers kamp

Efter otte uger gav forhandleren sig, og Pernille Eriksen fik 116.500 kr. retur for bilen, hvor der var trukket 11.000 kr. fra for de kilometer, hun havde kørt.

FDM oplever flere sager, hvor medlemmer bliver afvist, når de vil have ophævet handlen.

– Men man skal ikke nødvendigvis tage forhandlerens ord for gode varer, for der kan være tilfælde, hvor handlen kan gå tilbage, eller man har krav på mere, end hvad forhandleren tilbyder. Senest har vi hjulpet et medlem med at få 570.000 kr. retur for en bil, der havde adskillige mangler, fortæller Uffe Foged Jespersen, der opfordrer medlemmer til at henvende sig til FDMs rådgivning, hvis de oplever en lignende situation.

Har du brug for hjælp? 

Husk, at du som medlem af FDM kan få rådgivning af biltekniske og juridiske eksperter, hvis du har spørgsmål til bl.a. reparation, værkstedsregning og dine rettigheder som forbruger.

Få rådgivning