Køb af brugt bil: 7 motorer hvor du risikerer en dyr reparation

Er du på udkig efter en brugt bil? Og vil du gerne undgå at få for mange værkstedsregninger og uforudsete problemer med i handlen? Her får du et overblik over, hvilke motorer FDMs tekniske rådgivning oftest hører om fejl på.

Illustration med bilfigurer og en hånd, der holder et stetoskop
Bilist

Motorfejl kan være umulige at få øje på, når man ser på brugt bil. Særligt hvis du ikke selv er fagmand eller på anden måde motorkyndig. I FDMs tekniske rådgivning modtager vi mange opkald fra vores medlemmer om emnet brugtbilkøb. Og der er en række motorer, som vi oftere ser fejl på end andre.

Herunder finder du en oversigt med motorer, som du skal du være særlig opmærksom på – og måske helt styre uden om –  i biljagten.

Skillestreg

Illustration med bil og nummerering1.0- og 1.2-liters benzin fra Peugeot, Citroën og Opel

De motorsager, der fylder mest i FDMs tekniske rådgivning, gælder biler med 1.0- og 1.2-liters benzinmotorer fra det tidligere PSA (Peugeot, Citroën og Opel). Motorerne har typisk højt olieforbrug, og det må højst være 0,25 liter for motorer uden turbo og 0,20 liter for turbomotorer pr. 1.000 km. Fordi olieforbruget skal måles over 1.000 km, kan man praktisk talt ikke teste, om en brugt bil har fejlen ved køb.

Motorerne har også problemer med, at tandremmen smuldrer, fordi den kører igennem motorolien. Det gælder især på de turboladede motorer. Er motorerne skadet, mødes bilejeren ofte af en regning på en ny motor. Køb af brugte biler med disse motorer frarådes.

Importøren tilbyder kulance, men kun for biler der er serviceret strengt efter fabrikkens forskrifter, og højst indtil bilen er fem år og højst har kørt 100.000 km, for reservedele dækkes op til fem år og 150.000 km. Strengt serviceret betyder, at bilen skal serviceres inden for tidsgrænsen og kilometerangivelsen, så ikke én dag senere eller én kilometer over. Garantien er på to år.

Læs mere: Om højt olieforbrug eller smuldrede tandremme

Hvad kan du gøre som ejer?

Hvis der er et højt olieforbrug, bør du få foretaget en olievejning af et mærkeværksted. Er forbruget for højt, skal motoren udskiftes til en ny motor, alternativt og mindre sikkert kan motoren renoveres med nye stempler.

Hvad kan du gøre som køber?

Det mest sikre tip er at vælge en bil, der ikke har denne motor. Vil du have bilen i kort tid, og er bilen næsten ny, så tjek, at service er overholdt strengt efter fabrikantens forskrifter, så du har mulighed for at få kulance, hvis uheldet er ude.

Skillestreg

Illustration med bil og nummerering1.6-liters diesel fra Peugeot, Citroën og Ford

Denne motor har større risiko for såkaldt olieslam, fordi der er meget lidt motorolie, og at urenheder ikke aftappes helt ved olieskift. Olieskift er derfor vigtige på denne motortype, så tjek, at service er overholdt. Nogle motorer kan man skifte bundkar på, så olieslammen ikke opbevares i bundkarret, men løber ud ved olieskift. Olieslam skyldes, at sod, diesel og vand opsamles i motorolien.

Hvad kan du gøre som ejer?

Vil du være helt sikker, så skift bundkarret ud, så al olien bliver udskiftet ved service.

Hvad kan du gøre som køber?

Du kan undersøge, om bundkarret er udskiftet. 

Skillestreg

Illustration med bil og nummerering1.0-liters EcoBoost fra Ford

Også her har Ford tilbudt kulance, men mange biler er nu så gamle, at det ikke længere er en mulighed. Det primære problem er, at et kølerør til turboladeren ruster, det ses oftest på biler fra 2013 og 2014. Der kan også være problemer med, at tandremmen smuldrer ligesom på PSA-motorerne. Det blev først løst ved overgang til taktkæde i 2018/2019, afhængigt af bilmodel.

Læs mere: Om problemer med utætte kølerør.

Hvad kan du gøre som ejer?

Behandl kølerør med korrosionsdæmpende maling. Du kan forlænge tandremmens levetid ved at skifte olie årligt og mindst for hver 10.000 km samt undgå at køre mange korte ture, hvor motoren ikke bliver gennemvarm. Samt udskifte tandremmen og remmen til oliepumpen efter 120.000 km eller 5 år i stedet for Fords anbefaling på 240.000 km eller 10 år.

Hvad kan du gøre som køber?

Tjek, om der er rustskader på kølerøret, og om der eventuelt allerede er påført korrosionsdæmpende maling.  Du kan også som køber kræve - eller forhandle dig frem til - at tandremmen samt remmen til oliepumpen udskiftes, hvis ikke remmene er udskiftet inden for de seneste 120.000 km eller 5 år. 
 

Skillestreg

Illustration med bil og nummerering1.5-liters EcoBoost fra Ford

For modeller med 1.5-liters-motoren fra 2014-2019 kan der være en konstruktionsfejl i motorblokken, som gør, at motoren bruger vand. Løsningen er at udskifte selve motorblokken, hvilket er en meget bekostelig affære.

Hvad kan du gøre som ejer?

Udskift motorblokken eller hele motoren. Det sidste koster i omegnen af 75-85.000 kr.

Hvad kan du gøre som køber?

Tjek om den tidligere ejer enten har skiftet motorblokken eller fået skiftet motor.

Skillestreg

Illustration med bil og nummerering1.8- og 2.0-liters benzin fra Audi, Seat, Skoda og VW

Motorerne har været meget udbredte og findes i mange forskellige biler med 1.8- og 2.0-liters turbobenzinmotorer. Her er der især problemer med højt olieforbrug, fordi stemplerne bliver ovale og olien dermed presses ud gennem udstødningssystemet. En ny type stempel blev introduceret i 2012, men de gamle stempler blev monteret i biler, der blev solgt frem til 2014.

Hvad kan du gøre som ejer?

Udskift stemplerne, hvis der er højt olieforbrug.

Hvad kan du gøre som køber?

Tjek om den tidligere ejer har fået skiftet motor eller stempler i motoren. Spørg efter en faktura, som dokumenterer præcist, hvad der er sket med bilen.

Skillestreg

Illustration med bil og nummerering2.0-liters diesel fra BMW

Brandrisiko har fået BMW til at lave en tilbagekaldelse for at udbedre fejl på deres dieselmotorer. Det er indsugningsmanifolden i kunststof, der smelter pga. sodophobning og delvist tilstoppet EGR-ventil. Der har været mange sager i de senere år med BMW'er med dieselmotorer, der er brudt ud i brand, og dette er en af de primære årsager. Bemærk at der ofte er problemer med EGR-systemet på biler, der kører korte ture og dermed har højere soddannelse.

Hvad kan du gøre som ejer?

Tjek med et mærkeværksted, om din bil har fået udført tilbagekaldelsen fra BMW, og få evt. tjekket indsugningen for sodophobning. Rens eller udskift indsugningsmanifolden og få kontrolleret EGR-systemet.

Hvad kan du gøre som køber?

Tjek at bilen har fået udført tilbagekaldelsen, og få kontrolleret motorstyreenhedens styreboks for fejlkoder som stammer fra EGR-systemet.

Skillestreg

Illustration med bil og nummerering0.9- og 1.2-liters benzin fra Nissan og Renault

Her kan der være problemer med både taktkæden, som strækker sig, og kædestrammeren der kan være defekt på 0.9- og 1.2-liters-motorerne. Er taktkæden strukket, skal den skiftes, og det samme gælder for kædestrammeren. Dertil kan der være højt olieforbrug på 1.2-liters-motorerne. Den kan også danne meget sod, hvis man kører mange korte ture, fordi motoren ikke bliver gennemvarm.

Hvad kan du gøre som ejer?

Skift olien hyppigere end fabrikkens forskrifter, og undgå mange korte ture, hvor motoren ikke bliver gennemvarm. Bed værkstedet om at udlæse fejlkoder fra motorstyringen. Hvis der er sporadiske fejlkoder på knastaksel og krumptapføleren, er det første tegn på, at kæden er ved at blive for lang, eller at kædestrammeren er blevet dårlig.

Hvad kan du gøre som køber?

Når du skal køre i bilen, så aftal med sælger, at motoren skal være kold ved ankomst. Start motoren og lyt efter raslelyde. De må gerne være der, i det motoren springer i gang, men efter 2 sekunder skal lyden være væk.

 

 

Også problemer med andre motorer

I FDMs tekniske afdeling hører vi også om mange andre motorproblemer, men det er ikke i samme omfang som de syv motorer, vi netop har nævnt. Bl.a. Mazdas 2.2-liters dieselmotor, hvor der kan være problemer med smørring af lejerne til knastakselerne, styreventilen til olietrykket samt defekt oliesi og oliepumpe.

Vi har tidligere oplevet fejl på følgende to motorer, hvor kæden til styring af knastakslerne strækker sig. I begge tilfælde kan det stadig været et problem i dag, men vi har ikke så mange henvendelser omkring problemer længere fra vores medlemmer. Her er de to motortyper:
1.0 tre-cylindret benzinmotor i Opel Corsa.
1.2 og 1.4 TSI-motor i biler fra Audi, Seat, Skoda og VW -
Læs artikel om problemet her

Få bilen testet og find de skjulte fejl før køb

Uanset om du køber brugt bil hos en forhandler eller hos en privat sælger, er det en rigtig god ide at få foretaget en brugtbiltest på et FDM testcenter, inden du beslutter dig og underskriver slutsedlen.

En FDM brugtbilstest er en gennemgribende test, der gennemgår de væsentligste punkter på bilen, og testen inkluderer en prøvekørsel af den pågældende bil. Testen tager i omegnen af tre timer, hvor testcentret kontrollerer ca. 150 punkter på bilen.

FDM finder fejl på langt størstedelen af de biler, der går igennem en brugtbiltest, også fejl som synshallen ikke nødvendigvis har pligt til at påpege ved et periodisk syn.

Læs mere: Om brugtbiltest fra FDM  

I tvivl om dine rettigheder?

Som medlem af FDM kan du få hjælp af vores juridiske eksperter, også i sager vedrørende reklamationsret, kulance og dine rettigheder som forbruger. 

Kontakt FDM