Alfa Romeos store plan er forsinket

Topchefen for Fiat-Chrysler har måttet skrinlægge sine egne planer om femdobling af salget på fem år. Samtidig er lanceringen af nye modeller forsinket to år og Kina opgivet.

Nyt om biler

Det lød vildt, da den karismatiske topchef for Fiat Chrysler Automotive, Sergio Marchionne, i maj 2014 lovede investorer og offentlighed, at der nu skulle ekspresfart på hensygnende Alfa Romeo.

Planen lød på syv nye modeller på gaden inden 2018 og nærmest en femdobling af salget i samme periode. 400.000 biler skulle det årlige salg op på i 2018 mod 74.000 i 2013.

Kraftig nedgearing

Men bukserne kunne ikke holde. På et nyt investor-møde 27. januar måtte Marchionne geare markant ned for Alfa-tempoet.

Sådan så Alfa Romeos plan ud i 2011. Topchef Marchionne har svært ved at holde det, han lover. I 2011 var plnan bl..a at lancere en mellemstor SUV i 2012, en stor SUV i 2013, en femdørs Mito i 2013 og en Spider i 2013. Giulia skulle være kommet i 2012 - endda også som stationcar.
Sådan så Alfa Romeos plan ud i 2011. Topchef Marchionne har svært ved at holde det, han lover. I 2011 var plnan bl..a at lancere en mellemstor SUV i 2012, en stor SUV i 2013, en femdørs Mito i 2013 og en Spider i 2013. Giulia skulle være kommet i 2012 - endda også som stationcar.
Lanceringen af nye modeller, der dog ser ud til at være vokset fra syv til otte inkl. Giulia, er stærkt forsinket.

I stedet for at have alle nyhederne på markedet i 2018, vil der nu går frem til 2020.

Giulia forsinket

Også på kort sigt er der forsinkelser, idet Giulia, efterfølgeren for 159, ser ud til at have problemer med den afsluttende udvikling og/eller produktionsstart. Den europæiske lancering af topmodellen Quadrifoglio skulle være sket sidst i 2015, men er udskudt til juni. Det er uvist, hvornår de mere almindelige versioner vil være klar.

Den danske importør har senest – men før offentliggørelsen af den nye Alfa-plan – revideret den danske lancering til ”sommer”.

SUV forsinket

Også introduktionen af en Giulia-baseret SUV er udskudt – til tidligst ved udgangen af 2016 og nok snarere i begyndelsen af 2017.

De øvrige seks nyheder vil følge i fireårsperioden 2017-2020. Stimen består af en stor sedan (efterfølger til 169), to yderligere crossover-typer, to ”specialmodeller” – formentlig sportscoupéer (det er en mere end i forrige plan) samt formentlig til sidst en hatchback, som må være efterfølgeren til Giulietta. En lille model til at erstatte Mito er ikke md i femårsplanen.

SE OGSÅ: En Alfa Romeo træder tilbage

Alligevel ikke 400.000 biler

Fiat Chryslers nye plan for Alfa Romeo betyder også, at Kina stort set er opgivet. Landet skulle ellers have stået for 75.000 ud af 400.000 biler i 2018.

Den nye plan har desuden helt opgivet at sætte tal på væksten. Den voldsomme stigning på til 400.000 biler er væk. Det blev da også kun til ca. 65.000 biler i 2015.