USA kræver milliarder af VW

Den amerikanske stat varsler milliardstort erstatningskrav af VW-koncernen for snyd med dieselbiler.

De amerikanske myndigheder varsler et milliardstort krav mod tyske VW
Bilist

Trængslernes tid er tilsyneladende ikke forbi for den ellers hårdtprøvede VW-koncern. Så langt fra.

Sent mandag dansk tid varslede det amerikanske justitsministerium således, at man snarest vil præsentere den tyske bilgigant for et milliardstort erstatningskrav i dollar, skriver blandt andre flere tyske medier.

Kravet, der er rent procedure, blev mandag afleveret til retten i Detroit.

Hvor meget VW-koncernen risikerer at blive dømt til at skulle betale, er uvist. Ifølge avisen Frankfurter Allegemeine Zeitung kan det dog teoretisk dreje sig om op mod 90 milliarder dollar, hvis de amerikanske myndigheder får medhold i alle anklager. Et beløb, der langt overstiger alle tidligere overslag. Dertil kommer de civile søgsmål, flere amerikanske VW-ejere forbereder.

Kravet er en udløber af efterårets skandale, hvor det kom frem, at VW-koncernen via snydesoftware i en række af koncernens modeller med den udbredte EA 189 dieselmotor, i test har manipuleret sig til at fremstå renere, end bilerne reelt har været. Dermed har de kunnet levede op til de skrappe amerikanske grænseværdier for udledning af kvælstofilter - de såkaldte NOx’er.

LÆS OGSÅ: Se om din bil har 'snydechippen'

Snyderiet er imidlertid et brud på amerikansk miljølovgivning, meddelte det amerikanske justitsministerium altså mandag, som rejser kravet på vegne af det amerikanske miljøagentur, EPA.

I alt berører VWs snydesoftware 11 millioner af koncernens biler på verdensplan, hvoraf de 600.000 er i USA. I Danmark drejer det sig om 90.000 biler.

Ifølge branchemediet Automobilwoche udtalte en VW-talsmand i hjembyen Wolfsburg mandag aften, at man endnu ikke kender detaljerne i det amerikanske krav, som man først vil nærlæse, inden man vil kommentere det.

LÆS OGSÅ: VW: Vi har en plan

Det er ellers ikke mere end godt en måned siden, at VW fremlagde dels en teknisk løsning dels en tidsplan for, hvordan man vil afinstallere snydesoftwaren i de berørte biler. Ifølge VW, der vil begynde at indkalde bilerne i januar måned, vil det i langt de fleste tilfælde kunne klares med en opdatering af bilens motorstyring.

FDM har fra begyndelsen fulgt sagen tæt og er klar til at bistå bilejerne i det omfang, ændringerne får væsentlig betydning for bilerne.

LÆS OGSÅ: FAQ om VW-sagen