Ejerafgiften tager et ordentligt hop i 2015

Den halvårlige ejerafgift stiger igen fra årsskiftet. FDM giver dig overblikket over, hvad du skal betale.

Den halvårlige ejerafgift stiger igen fra årsskiftet.
Bilist
Nu skal bilisterne til lommerne igen. I denne omgang er det den halvårlige ejerafgift, som stiger godt syv procent fra årsskiftet. Det betyder, at regningen for en benzinbil, der kører 15 km/l, stiger med 200 kroner om året, fra 2.760 kroner i 2014 til 2.960 kroner næste år.
 
Baggrunden for stigningen skal findes i skattereformen tilbage fra 2012. Reformen sigte var, at flere skulle i arbejde. Paradoksalt nok blev det samtidig dyrere at komme på arbejde. For i forbindelse med reformen blev det vedtaget, at finansieringen blandt andet skulle komme fra en øget udligningsafgift for dieselbiler, der lægges oveni den halvårlige ejerafgift. Afgiften steg i gennemsnit med 52 procent. Konsekvensen af det har været, at mange forbrugere siden har vendt dieselbilerne ryggen og i stedet købt benzinbiler.
 

Afgiften stiger over syv procent

Men også den halvårlige ejerafgift fik tilbage i 2012 et ekstra nyk op i skattereformen. Helt konkret blev det vedtaget at hæve ejerafgiften med 1,8 procent pr. år i hele perioden 2014 til 2020, med såkaldte diskretionære forhøjelser i 2015 og 2018. 
 
På almindeligt dansk betyder det, at man som bilister kommer til at betale ca. 7,2 procent mere i 2015, når procenterne lægges sammen. På den måde tages der højde for den inflation, der har været i 2014 og fremadrettet vil være i 2015-2017. Sandheden er dog, at inflationen lige nu er rekordlav og i skrivende stund ser det ud til, at prisstigningen i 2014 kun er omkring 0,5 procent.
 
Hvordan priserne vil udvikle sig fremover er naturligvis vanskeligt at spå om. Men indtil videre er de altså langt under 1,8 procent. Det betyder i praksis, at afgiftspresset i nutidskroner stiger for ejerskabet af en bil i årene fremover.
 

Dyrere for dem der beholder bilen

- Den gode nyhed er, at biler kan køre længere i dag end tidligere. Derfor ender man ofte i en billigere kategori, når man skifter bilen ud, udtaler forbrugerøkonomi i FDM, Allan Skytte Christensen og tilføjer:

- Taberne er de bilister, som har planer om at beholde deres nuværende bil i mange år fremover. De vil uden de nødvendigvis bemærker det, typisk betale et par hundrede kroner eller mere i ejerafgift.