Qashqai har knas med automatgearet

400 ejere af Nissan Qashqai af nyeste generation med automatgear har haft alvorlige problemer med gearkassen. Nissan håber at have løst problemet, men er ikke helt sikker.

Nissan Qashqai.
Nyt om biler

Nissan har foreløbig solgt omkring 3.400 af den nye Qashqai i Danmark. Heraf er ca. 400 biler udstyret med det særlige automatgear X-tronic, og disse har kastet en del ærgelser af sig.

Motor har talt med flere ejere af de pågældende biler, og ejerne har oplevet, at gearkassen pludselig opførte sig mærkeligt. Omdrejningstallet begyndte at gå op og ned, og i enkelte tilfælde er en olieslange sprunget læk, så al olien er fosset ud af gearkassen.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Nissan Qashqai

De fleste er blevet godt behandlet, men værkstederne har haft svært ved at løse problemet. I flere tilfælde er gearkassen blevet udskiftet, hvorefter problemet blot har gentaget sig.

Både i Danmark og på den engelske fabrik, der bygger Qashqai, har Nissan arbejdet med at finde frem til en løsning; dels har man haft mistanke om, at enkelte komponenter i gearkassen ikke overholdt Nissans kvalitetskrav, dels har man i flere omgange arbejdet på at ændre softwaren i den computer, der bestemmer, hvordan gearskiftmønsteret skal se ud.

Begge dele har muligvis hjulpet, men det er for tidligt at sige, om problemet er helt løst.

Tilbagekøb er en mulighed

For bilejerne sætter det store skår i glæden ved bilen. I enkelte tilfælde har Nissan derfor tilbagekøbt bilen, da kunden ikke har kunnet vente på at få problemet løst. Ellers håber Nissan at kunne levere en fejlfri bil inden længe.

Nissans forhandlere har kontaktet alle ejerne af de ramte biler – som også omfatter visse udgaver af den større X-Trail – med henblik på at få ejerne til at komme til værkstedet for at få bilens styresystem opdateret.

LÆS OGSÅ: Motors nyeste test og prøvekørsler

Da der stadig er fabriksgaranti på bilerne, er der ikke noget problem i spørgsmålet om, hvem der skal betale for reparationerne. Alligevel anbefaler FDM, at man stiller krav om kompensation for manglende råderet over bilen samt for eventuelle ekstra omkostninger, som besværet har medført.

FDM opfordrer desuden Nissan til, at de påbegynder en ny treårig garanti på gearkassen fra det tidspunkt, problemet endeligt er løst.