Plads til alle på vejene

Cyklen er en uundværlig del af mange danskers hverdag. I stigende grad er cyklen også manges foretrukne middel til at få motion, hvilket er en positiv udvikling. I sommerhalvåret kan den nye tohjulede folkesport dog give rift om asfalten, når både bilister og motionscyklister skal deles om pladsen.

FDM Mener
Den begrænsede plads på landevejene betyder desværre konflikter mellem de to trafikantgrupper. Cykelklubberne fortæller om jævnlig chikane fra bilisterne, og omvendt oplever nogle bilister, at cyklisterne fylder for meget og har et lidt for afslappet forhold til færdselsloven. Det giver konflikter, som hurtigt kan lede til farlige situationer.
 

Farlig adfærd på vejene 

Der er eksempler på bilister, som uden omtanke trykker hornet i bund, kører for tæt på eller sprøjter med sprinklervæske. Ligesom man kender til eksempler, hvor cyklister slår ud efter bilerne eller helt bevidst undlader at trække ind til højre, selvom det er muligt, som færdselsloven i øvrigt tilskriver. Situationerne med farlig adfærd og overtrædelse af færdselsloven resulterer i vrede fra de øvrige trafikanter - og i værste fald i overilede handlinger.

Færdselsloven er dog klar, hvad angår cykler på vejene. I lovens § 49 står der, at to cykler gerne må køre ved siden af hinanden, hvis der er tilstrækkelig plads hertil, og hvis det sker uden fare og unødig ulempe for den øvrige trafik. Det vil altså sige, at cyklisterne har en pligt til at køre ind til siden, så snart en bil nærmer sig. I den virkelige verden kan det dog være svært for cyklister i et træningsfelt tidsnok at blive opmærksom på bagfrakommende biler. Det er svært at høre en bil, når fartvinden piber i ørene. Cykelklubber så gerne, at bilisten gav et kort dyt i god tid, men det er desværre ikke tilladt.

LÆS MERE:  Så farlig er en SMS bag rattet
 

Kommunerne skal vedligeholde vejene

Når nogle cyklister har svært ved at holde sig pænt inde i siden af vejen eller på cykelstien, handler det også om, at mange kommuneveje er i en dårlig forfatning. Vejkanter der sprækker og har dybe huller bevirker, at mange cyklister naturligt trækker længere ind på vejen. En lang række af de cykelstier, der trods alt findes langs landevejene, bliver heller ikke fejet, og i fugtigt vejr giver det hurtigt punkteringer for de tohjulede. Der er altså også et arbejde for landets 98 kommuner for at få sommertrafikken til at glide og cyklisterne rigtig placeret i trafikbilledet. 
 

FDM er i dialog med cyklister

Det er et fælles ansvar hos cyklister og bilister at finde løsninger, der sikrer, at alle trafikanter får en god og sikker tur. Da de fleste motionscyklister også er bilister, har FDM et godt udgangspunkt for aktivt at tage del i arbejdet for en bedre trafikkultur mellem motionscyklister og bilister og FDM er derfor i løbende dialog med cyklistorganisationerne for i fællesskab at finde løsninger. 

Selv om både cyklister og bilister ofte har et medansvar, når konflikterne opstår, er det i sidste ende cyklisterne, der er den svage part. Derfor opfordrer FDM bilisterne til at gå forrest og sikre en god trafikkultur bilister og motionister imellem. Det koster ikke mange sekunder at vise hensyn til hinanden, omvendt er prisen høj for både bilist og cyklist, hvis uheldet først er ude.