VW har fusket med brændstofforbrug

800.000 biler fra Volkswagen-gruppen har ”uregelmæssigheder” med de officielle CO2-tal og dermed km pr. liter. Benzinbiler er nu også berørt, men snyderiet gælder muligvis særligt Blue Motion-varianterne.

Bilist

Volkswagen er til sin skræk stødt på et nyt, åbenbart alvorligt problem i oprydningen efter dieselskandalen: 800.000 biler har ”uregelmæssigheder” med de officielle brændstofforbrugsmålinger. Det viser selskabets interne undersøgelser.

Det indebærer tilsyneladende, at 800.000 kunders biler har fået pyntet på deres CO2-tal og dermed de officielle km pr. liter-tal.

Benzinbiler berørt

De ”fleste” er dieselbiler, men en del må altså være benzindrevne. Det er første gang, at benzinbiler inddrages i bedragerisagen.

De berørte biler er fra hele Volkswagen-gruppen. Ifølge Automotive News gælder de nye problemer VW-, Audi-, Seat- og Skoda-modeller med 1.4-, 1.6- og 2.0-diesel fremstillet i 2012 og senere.

Omfattet er bl.a. VW Golf, Polo og Passat, Audi A1 og A3, Seat Ibiza samt Skoda Octavia. VW's 1.4-ACT-benzinmotor (med cylinderfrakobling) i Polo kan også være berørt.

Ifølge den tyske avis, Frankfurter Allgemeinen Zeitung, der lader til at have gode kilder i sagen, drejer det sig primært om de særlig sparsommelige Blue Motion-modeller. Angiveligt skulle en Golf Blue Motion, som udleder 90 gram CO2 pr. km i den officielle test, i virkeligheden - altså i laboratorietest uden snyd - udlede over 100 gram. 

Med de modeller må snyderiet være et isoleret europæisk fænomen.

10-15 procent for pæne tal

Der kan være tale om, at de berørte biler i brochurerne står med forbrugstal, der er 10-15 procent for pæne. 

Volkswagen-chef Matthias Müller oplyser, at der nu straks vil blive indledt en dialog med de institutioner, der udfører typegodkendelser.

Nyt tab på 15 mia. kr.

Koncernen siger, at skaderne – for virksomheden – kan løbe op i 15 mia. kr. Om det er i form af erstatningen til bilejerne, bøder til myndigheder eller andet – eller en kombination – fremgår ikke af den officielle bulletin fra Volkswagens øverste chef.

- Direktionen for Volkswagen AG beklager dybt situationen og ønsker at understrege sin beslutsomhed til systematisk at fortsætte ad den nuværende vej med opklaring og gennemsigtighed, siger Matthias Müller i en skriftlig meddelelse.
 

SE OGSÅ: Volkswagen-snyd breder sig til V6-diesel

Artiklen opdateret 5. november med tilføjelse af formodning om Blue Motion-bilerne