Volkswagen vil rense diesel bedre

Den mere effektive SCR-rensningsteknik skal indføres hurtigst muligt på alle dieselbiler fra Volkswagen. En anden udløber af dieselskandalen er, at koncernen vil satse endnu mere på elektrificering. Bl.a. skal næste Phaeton-limousine være ren elbil.

Den nye VW Touran har SCR med Adblue. Nu skal alle modeller have det.
Nyt om biler

Det var valget af en billig rensemetode til dieselbiler, der lagde grunden til den krise, Volkswagen er kastet ud i. Nu vil koncernen skifte til en mere effektiv metode så hurtigt som muligt.

Den nye ledelse hos VW-mærket har besluttet, at alle dets dieselbiler så hurtigt som muligt skal have den såkaldte SCR-teknik, der anvender tilsætningsstoffet Adblue.

Det er en mere effektiv, men også dyrere, rensemetode over for NOx (kvælstofilter), end den NOx-fælde, som mange af mærkets og hele koncernens modeller har i dag.

Måtte snyde i USA

VW mente oprindelig, at man kunne klare selv de strenge amerikanske miljøkrav med NOx-fælde og ikke behøvede SCR, men det viste sig, at firmaet blev nødt til at snyde sig til at opfylde miljønormerne.

En del af VW dieselmotorer i bl.a. Passat og Touran har for nylig fået SCR med Adblue, men mange andre har ikke, men klarer angiveligt alligevel Euro 6-kravene, der trådte fuldt i kraft 1. september i år.

Det vil tage flere år

VW siger ikke, hvor hurtigt det kommer til at gå, men der vil formentlig gå adskillige år, før alle nye biler har det.

VW og koncernens øvrige bilmærker skulle formentlig gå over til SCR-rensning alligevel for at klare næste trin i miljøkravene, der træder i kraft i Europa en gang efter 2017.

Den nye ledelse for VW-mærket har også besluttet, at koncernens MQB-arkitektur, som VW Personbiler har ansvaret for, vil blive videreudviklet i betydelig grad.

Der vil være særligt fokus på opladningshybrider med endnu længere rækkevidde, masseproducerede elbiler med en rækkevidde på op til 300 km, 48 V-ledningsnet (mild hybrid) samt mere effektive diesel-, benzin- og naturgasmotorer.

Sparer 7,5 mia. kr. årligt

Det sker på trods af, at koncernen nedskærer sine årlige udviklingsomkostninger med 7,5 mia. kr. Det skal ske ved ”effektiviseringer” og formentlig også bortfald af nogle projekter.

Der var gættet på, at den næste Phaeton-limousine ville være et første offer, men tværtimod vil VW nu ændre projektet, så der kommer en komplet elektrisk drivlinje med ”langdistanceegenskaber”.

Desuden vil der komme rene elbiler i andre modelserier med rækkevidder på 250-500 km.