BYD Seal – Kineser presser Tesla

Kinesiske BYD har fuld fart på og introducerer nu den ret store Seal, som skal konkurrere med bl.a. Tesla Model 3 og Polestar 2. Og de skal nok få kamp til stregen, viser vores første møde med prisbaskeren.

En lyseblå BYD Seal kører på en landevej med skove og bjerge i baggrunden
Forpremiere

Motor mener: 

BYD skal tages alvorligt, for mærket kommer med modeller, der oser af kvalitet til priser, der ligger langt under konkurrenternes. Godt for os forbrugere, men skræmmende for de eksisterende bilmærker.

MÜNCHEN Vi blev virkelig imponeret efter at have kørt den første længere tur i den nye BYD Seal. Det er en kinesisk elbil i den store mellemklasse, og Motors gæt er, at prisen begynder ved ca. 350.000 kr.

Det er for en baghjulstrukken elbil med 313 hk og et batteri på over 82 kWh, der tillader 570 km på en opladning ifølge WLTP. En topudgave med firehjulstræk og over 500 hk gætter vi på vil komme til at koste et stykke under 400.000 kr.

Det lyder måske ikke vildt billigt, men ser man på rækkevidde, motorer og udstyr, er priserne på BYD Seal op mod 100.000 kr. lavere end hos konkurrenterne, hvis Motors gæt holder stik.

Læg dertil, at BYD giver seks år eller 150.000 km garanti på bilen og op til 200.000 km garanti på batteriet, så må det give nogle etablerede mærker sved på panden.

Kabinen i en BYD Seal elbil
Førerpladsen er lækkert indrettet med flotte materialer og to gode skærme foruden et headup-display i topudgaven. Bemærk den lille krystalglas-gearstang i midten. Den store skærm kan rotere, så den enten er bred som her på billedet, eller så den står oprejst. Det er smart, idet man let kan splitte billedet op i to separate vinduer.

Imponerende kabine i BYD Seal

Vi sætter os bag rattet i den lave, firedørs sedan og opdager en kabine, der er polstret med lækre materialer. En 15,6-tommer skærm i midten kan rotere, og foran rattet er der endnu en tydelig skærm, der viser hastighed m.m.

I udgaven med firehjulstræk er headup-display også på udstyrslisten. Alle udgaver har som standard eljusterbare lædersæder med indbygget varme og køling, foruden et vildt og velspillende musikanlæg fra danske Dynaudio med i alt 12 højttalere.

Der er overraskende god plads både for og bag, og takket være dobbelte sideruder føltes støjniveauet meget lavt, da vi kørte på den tyske autobahn med over 160 km/t. Kabinen emmer af luksus, og man får ret hurtigt en oplevelse af en bil, der på mange måder slår det meste af det, vi har set hos konkurrenterne.

Sæderne set fra siden i en BYD Seal
Forsæderne er eljusterbare og udstyret med både varme og køling i begge udgaver.

Bip-lyde irriterer

Vores begejstring falder dog ned under nulpunktet, da vi gentagne gange får falske advarsler for at køre for stærkt, idet bilen ikke altid er i stand til at vise de rigtige fartgrænser. Bip-lydene fortsætter, hvis man ikke ser lige fremad hele tiden, eller hvis man overskrider en kantlinje uden at blinke.

Heldigvis kan det hele slås fra, men det er tydeligvis ikke meningen. For man skal ind i mange menuer og underpunkter, før det er på plads. Her havde det været rart med en genvejs-tast.

Apropos menuer, så er de alle sammen fint oversat til dansk, når de første biler kommer til landet, og som noget nyt kan man kommunikere med bilen via en BYD-app på sin telefon. Sidstnævnte kan i øvrigt også sættes op som nøgle til bilen, så dørene låser op, og håndtagene kører ud, blot man nærmer sig bilen med telefonen i lommen.

BYD Seal har en frunk
Bagagerummet er bilens svage punkt og rummer kun 400 liter. Så fortil er der dette supplerende rum (en frunk) på yderligere 53 liter velkomment.

Dansk forhandlernet

I Danmark er det Nic. Christiansen-gruppen, der står for forhandlingen af BYD via Terminalen, som også forhandler bl.a. Honda og Hyundai. Der er syv forhandlere, men man kan også konfigurere bilen på BYD’s hjemmeside.

Seal bygges i Kina på helt nye fabrikker, der senest er oppe på at producere 261.000 biler om måneden. BYD bygger alt selv inklusive batterierne, der er af den nye BYD Blade-teknologi (LFP), hvor cellerne er bygget direkte ind i bilens undervogn uden først at være monteret i moduler.

Batteriet er på 82,5 kWh brutto, og det kan lades med op til 150 kW på farten og med en standard 11 kW trefaset lader hjemme.

BYD kan levere bilerne uden ventetid, idet det er samme specifikationer, der gælder overalt i Europa. I Danmark er det således alene et eftermonteret anhængertræk, der kan tilkøbes, og gør man det, må den baghjulstrukne trække 750 kg, mens den firehjulstrukne må trække op til 1.500 kg. De første biler leveres ultimo oktober i år.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

BYD Seal set bagfra, mens  den kører på en landevej med træer i baggrunden

BYD Seal

El
390.000 kr.
  • Komfort
  • Udstyr
  • Garanti
  • Affjedring
  • Bip-lyde
  • Bagagerum
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (brutto): 82,5 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    530 hk
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.185 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    400 liter
  • Akselafstand
    292 cm
  • Officiel rækkevidde
    520 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    6 / 3 / 12
    Bil: Maks. 150.000 km). Batteri/motorer: 6 år eller 200.000 km
  • Mål
    L:480 cm B:188 cm H:146 cm
Luk