BYD Atto 3 set forfra
Biltest

BYD Atto 3 – Elbil med TikTok-charme

BYD Atto 3 er mere end en gimmickbil, som bliver hypet på sociale medier. 
El-SUV’en byder på gode køreegenskaber og god plads og føles solid. Men der er skarp konkurrence blandt elektriske SUV'er i mellemklassen.
BYD Atto 3 set bagfra

Motors vurdering

BYD Atto 3

El
349.995 kr.
  • Pladsforhold
  • Køreegenskaber
  • Højt udstyrsniveau
  • Rækkevidde
  • Ladehastighed
  • Betjening
  • Intet anhængertræk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk. Batteri: 60,5 kWh (brutto)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.750 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    440 liter
  • Akselafstand
    272 cm
  • Officiel rækkevidde
    420 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / 4 / 12
    Bil- og lakgaranti: Maks. 120.000 km. Batteri: 8 år eller 200.000 km
  • Mål
    L:446 cm B:188 cm H:162 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,60 kr./km
  • Målt rækkevidde 310 km

Sikkerhed

2022
Luk

Moderne biler skal nu også gøre sig godt på sociale medier. Tesla var først med at indse, at deres biler skal være sjove, for at deres kunder vil dele videoer med bilen på nettet. Derfor har du formentlig set Facebook-opslag med pruttepudelyde, pausepejs på skærmen og lys-/dørshow i forbindelse med højtiderne.

Nu kommer kinesiske Build Your Dreams – forkortet BYD og udtalt B-Y-D. De vil også være sjove på „SoMe“, så derfor kan man allerede på det ligeledes kinesiske sociale medie TikTok se videoer med ejere, der spiller introen til Deep Purples „Smoke on the Water“ på de elastikker, der sidder som guitarstrenge på indersiden af dørene.

Hvis du er gået glip af den oplevelse, kan du høre det i vores video om BYD's elektriske mellemklasse-SUV, Atto 3 herunder.

Video: Se nærmere på BYD Atto 3

BYD er også inspireret af Teslas store skærm. I topmodellen, Design, er der en gigantisk trykfølsom skærm på knap 16". Som noget unikt kan den rotere 90 grader, ved at du trykker på en knap enten på rattet eller på selve skærmen.

Det ser måske smart ud på TikTok, men det virker overflødigt, fordi skærmen reelt fungerer bedst i horisontal stilling. Når den står opret, tager den udsyn ud ad forruden, og så er det distraherende, hvis man rammer knappen ved en fejl, mens man kører.

Men det mest ærgerlige er, at selvom skærmen er gigantisk, så er pladsen ringe udnyttet. Hovedskærmen viser widgets med navigation, telefon og radio/medier, og det er et plus, at skrifttyperne generelt er store og lette at læse. Men der er utrolig meget spildplads.

Eksempelvis er der ikke kortvisning i navigationsdelen af hovedskærmen. Her vises blot pilevisning og tid/afstand. Så reelt får du på 16"-skærmen mindre information, end andre bilmærker formår at klemme ind på 8-10". Men måske det kommer ved en softwareopdatering. Det gør trådløs Android Auto og Apple CarPlay, omend datoen løseligt er sat til foråret 2023.

Der er god plads bag det nærmest sekskantede rat. Desværre er det svært at finde en optimal siddeposition.
Der er god plads bag det nærmest sekskantede rat. Desværre er det svært at finde en optimal siddeposition, og sæderne er meget bløde og støtter dårligt. Interiøret er temmelig anderledes i designet. De røde snore på indersiden af dørene er „strengene“, man kan spille guitar på.

Hvordan kører BYD Atto 3?

Noget, der ikke behøver en softwareopdatering, er køreegenskaberne. Affjedringen fungerer glimrende med god dæmpning over fartbump, og den er behagelig på motorvej. Styretøjet har et naturligt udvekslingsforhold, og servostyringen hjælper tilpas, så køreoplevelsen generelt er positiv. Atto 3 kører, som man forventer af en moderne elektrisk SUV.

Forhjulstrækket mærkes sjældent på køreegenskaberne, men det giver lidt mere plads bag i bilen, fordi motorerne ligger foran. Elmotoren er ganske kraftig – især ved lave hastigheder – og ved kraftig acceleration på fugtige veje kommer der lidt hjulspind, når bilen står i Sport-indstillingen.

At få glæde af de gode køreegenskaber på langturen kræver en god rækkevidde, og BYD stiller officielt 430 km i udsigt. Vores rækkeviddemåling er strengere end WLTP-normen, da vi måler ved 110 km/t. på motorvej. Temperaturen var omkring frysepunktet, og måske kræver varmepumpen lidt mere energi end konkurrenternes. Resultatet var i hvert fald, at vi kørte, hvad der svarer til 260 km ved 0 grader og 310 km ved 20 graders varme.

Det er en relativt stor afvigelse fra normen, men mere irriterende er det, at bilens rækkeviddeangivelse hverken tager hensyn til temperatur eller tager bestik af hastigheden. Bilen angav hele tiden rækkevidden, som var det en sommerdag med blandet kørsel. Da der var 25 procent strøm tilbage, angav bilen, at den kunne køre 107 km, men reelt kunne vi kun køre 59 km. Det giver hverken overblik eller tryghed bag rattet.

Efter rækkeviddemålingen satte vi lynladningen i gang. Her sprang laderen hurtigt op på 80-90 kW, der er den maksimale ladeeffekt ifølge BYD. Efter 15 minutters ladning havde vi fået 21 kWh på bilen (svarende til 105 km). Herefter faldt ladeeffekten, og efter 30 minutter havde vi blot fået 37 kWh (svarende til 190 km) på. Det er ikke imponerende, og den langsommelige ladehastighed og ikke mindst den relativt korte rækkevidde trækker ned i vurderingen af Atto 3.

Usikre assistenter i BYD Atto 3

Et klart plus ved bilen er det høje udstyrsniveau. Der er eksempelvis glassoltag, klimaanlæg, nøglefri betjening, ellædersæder og en lang række sikkerhedsudstyr og køreassistenter, blandt andet med 360-graderskamera, blindvinkelalarm og automatisk nødbremse med flere funktioner.

Hertil kommer en adaptiv fartpilot, der i princippet skal kunne følge farttavlerne. Men p.t. kan systemet ikke læse fartgrænserne korrekt. Det er også lidt underligt, at navigationsanlægget angiver én hastighedsgrænse, mens der ofte står et andet tal i instrumenthuset.

Generelt fungerer den adaptive fartpilot godt, men vi oplevede flere gange små opbremsninger, som om bilen gjorde opmærksom på, at den havde set en bil længere fremme. Den bremsede også for en cyklist, der kørte på en cykelsti langs en landevej. Heldigvis var der ingen bagved, men fejlfrit opleves systemet ikke.

Der er også en styreassistent, der virker rimelig godt, så længe det går ligeud, men i eksempelvis større motorvejskryds kan den ikke følge med, og så må man selv tage over. Vi oplevede også en bip-­lyd fra bilen, men det var svært at gennemskue, hvad der forårsagede den.

Der er god benplads bagi, og du kan få fødderne ind under forsædet.
Der er god benplads bagi, og du kan få fødderne ind under forsædet. Men glassoltaget tager plads i højden, og høje personer vil bøvle lidt med indgang og loftshøjde.

Hvor god plads er der i BYD Atto 3?

Med mange funktioner er der også mange indstillinger i bilen. De er relativt nemme at programmere i bilens skærm. Der er også en app, som skulle give mulighed for at forvarme bilen, betjene låse og endda bruge mobilen til nøglefri betjening. Vi havde desværre ikke adgang.

Der er meget få knapper i bilen, blandt andet til styring af køreprogrammer, til at tænde/slukke for klimaanlægget og til at varme forruden op. Men der mangler en knap til elbagruden og varme i forsæderne. Sædevarmen kan stemmebetjenes, men det kan man ikke med elbagruden.

Stemmestyringen kan hjælpe med en del funktioner, men den taler kun engelsk og reagerer pudsigt nok ikke på alle de funktioner, som den selv reklamerer med på skærmen. Menuerne i bilen er også på engelsk for tiden, men det vil kunne opdateres, om ikke andet så i senere biler.

Pladsforholdene i kabinen er gode. Især benpladsen er god ved bagsædet, hvor der også er et helt plant gulv og friskluftdyser. På grund af soltaget er loftshøjden ikke så imponerende, men fortil sidder man fint. Forsæderne støtter godt, og det er et klart plus med trinløs elektrisk justering. Det er dog ikke muligt at justere højden fortil.

Bagagerummet har en elektrisk bagklap, der kan fjernbetjenes fra nøglen. Selve bagagerummet er fint uden at være prangende for en mellemklasse-SUV.

Bagagerummet er ganske rummeligt og firkantet.
Bagagerummet er ganske rummeligt og firkantet. Med 440 liter er det lidt mindre end i andre biler i klassen, men der er plads nok til de fleste familier.

Hvilke konkurrenter har BYD Atto 3?

Designet af bilen er pænt og med fine detaljer. Indvendigt er designet dristigere. Der er et flow over instrumentbordet, der mest af alt minder om en syret fortolkning af et vandland fra 1980’erne.

Det har resulteret i nogle sjove detaljer som et underligt formet – men velfungerende – dørhåndtag. Det er let at betjene, men de passagerer, vi havde med, kunne ikke umiddelbart åbne døren, så helt intuitivt er det ikke. Interiøret skiller i hvert fald vandene.

Et sidste spørgsmål er, om man behøver topmodellen, Design. Ved at vælge den 20.000 kr. billigere Comfort får man en 13"-trykskærm i stedet for den på 16", og så mister man den elektriske bagklap, et luftrensesystem og en diskolysfunktion i bilens kabinebelysning. Resten af udstyrsniveauet er identisk, så basismodellen forekommer fornuftigst.

BYD satser på salg i showrooms, så du kan se bilen i shoppingcenteret Fields i København og hos en lang række Terminalen-forhandlere rundt­om­kring i landet. Det er også her, du kan få serviceret bilen på et mærkeværksted.

Kan du leve uden „guitarstrengene“, er der flere konkurrenter i klassen. Derfor bør du også prøve MG ZS, VW ID.3 og Kia Niro, før du køber en Atto 3.

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen