Micra bliver maxi

Nissans minibil er slet ikke til at kende i den nyeste generation: lav, bred, dynamisk, højteknologisk – og europæisk.

Nissan Micra i 2017-udgaven.
Nyt om biler

Sjældent har en bil skiftet så meget personlighed – og teknik. Femte generation af Nissan Micra bliver fuldstændig anderledes end sine forgængere.

Særligt forskellen til den seneste model er som nat og dag, og det havde måske været på sin plads, at Nissan havde ændret navnet – f.eks. til Sway, som konceptbilen hed.

Micra har en markant linje fra forhjulene til baglygten. Fotos: Torben Arent
Micra har en markant linje fra forhjulene til baglygten. Fotos: Torben Arent
I stedet slår Nissan på, at det er femte generation, og at det r 30 års bilhistorie. Det er der nok både fordele og ulemper ved. Navnet er genkendeligt, men det signalerer for nogen billig asiatisk bil. Og det sidste er den nye Micra ikke.

Meget større

Den er vokset markant, står på en helt ny platform, som den næste Clio også får, og skal bygges af Renault i Frankrig. De nuværende er en kort, høj bil bygget i Indien beregnet til hele verden.

Først og fremmest er designet helt anderledes med stor bredde og markante, klare linjer. Ny Micra virker smart, men også moden og elegant.

Der er blevet god plads i forsæderne, og bagsædepladsen er meget normal for en bil i miniklassen. Bagagerummet er med 370 liter gennemsnitligt for klassen, men rummet er meget reelt uden hjulkasser og andet, der skærer ind.

Kan bremse for fodgængere

Dørgrebet på bagdøren sidder helt oppe bag ruden - et gammel Alfa Romeo-trick. Godt for designet, knap så godt for brugervenligheden.
Dørgrebet på bagdøren sidder helt oppe bag ruden - et gammel Alfa Romeo-trick. Godt for designet, knap så godt for brugervenligheden.
Teknologisk får den nye Micra fuld skrue. Bl.a. får bilen automatisk nødbremse med fodgænger-genkendelse, alarm hvis bilen utilsigtet krydser vejstriberne og aktiv hjælp til at blive i vognbanen. Et 360-graders helikopter-syn af bilens omgivelser fås også.

I kabinen, hvor en slags stofbeklædning i døre og på tværs af instrumentpanelet er standard, kan man få en syvtommer-skærm med internetopkobling, apps, mm.

Tre motorer

Tre motorer er på programmet: 0,9 benzin med 90 hk fra Renault, 1.0 benzin, formentlig en ren Nissan-ting med 73 hk samt den kendte Renault-diesel på 1.5 liter og 90 hk.

Nogen form for el eller hybrid tales der ikke om.

Den nye Micra ventes til Danmark til maj.