Land Rovers vilde vision for Discovery

Med konceptbilen Discovery Vision Concept giver Land Rover et indtryk af den næste Discovery, der kan ventes i 2015. Men designet siger nok også noget om Freelanders afløser, som snart vises. Og så er konceptet proppet med usædvanligt hightech-udstyr.

Land Rover Discovery Vision Concept
Nyt om biler

Et virkelighedsnært kik på den næste Land Rover Discovery.
Et virkelighedsnært kik på den næste Land Rover Discovery.
Futuristisk og ren i linjerne træder en ny Land Rover Discovery ind på verdensscenen. I første omgang er det som konceptbilen, men designet på Vision Concept er ikke fjernt fra det, vi får at se på produktionsbilen, der kan ventes i løbet af 2015.

Konceptbilen har baghængslede bagdøre, og det virker ikke helt realistisk, at produktionsmodellen skulle få det også, men vi får se.

Den nye Discovery bliver ikke den første, nye Land Rover, der dukker op. Det bliver afløseren for den lille Freelander, som vises i løbet af sensommeren, og formentlig kan købes i Danmark i begyndelsen af 2015.

Konceptbilen har baghængslede bagdøre. Flere biler har fået det i produktionsudgaver, men spørgsmålet er, om det giver mening på en Discovery.
Konceptbilen har baghængslede bagdøre. Flere biler har fået det i produktionsudgaver, men spørgsmålet er, om det giver mening på en Discovery.
Stilen fra Discovery Vision Concept kan givetvis også overføres til den nye Freelander.

Futuristiske teknologier, der er på vej

Konceptbilen indeholder en række teknologier, som virker meget futuristiske, men med god sandsynlighed kan nå at komme i produktion i Discoverys levetid. De intelligente teknologier er især udviklet for at give hidtil usete muligheder i enhver type terræn.

LÆS OGSÅ: Motorrummet bliver usynligt

Infrarøde laserskannere i tågelygterne analyserer terrænet og viser rutens højdekurve på et display. Skanneren kan også måle dybden af vand, selv før bilen befinder sig i det, og informere føreren om mulighederne for at køre igennem vandmasserne.

Målingerne kan automatisk kobles med det nye terrænkørselssystem, der udregner den optimale rute og hjælper føreren i svært fremkommelige terræn.

Bilen kan styres udefra

Førerpladsen virker helt realistisk for den kommende produktionsmodel. Læder, træ og hightech blandes, som det også kendes fra Range Rovers.
Førerpladsen virker helt realistisk for den kommende produktionsmodel. Læder, træ og hightech blandes, som det også kendes fra Range Rovers.
Desuden har konceptbilen ”Remote Control Drive”, der gør det muligt at køre bilen ved lav hastighed uden at sidde i den. Det er ifølge Land Rover brugbart f.eks. ved tilkobling af trailer og når føreren skal rekognoscere ved ekstrem offroad-kørsel.
.
Konceptbilen har også laserlygter, der er det sidste nye i lygteteknologi. Laser giver et dagslyslignende lys om natten og øger lygternes rækkevidde med 300 meter. HD-kameraer indbygget i forlygterne kan identificere modkørende og automatisk justere relevante dele af lyskeglen. Dermed undgås blænding uden at sænke det generelle udsyn.

Ruder bliver til computerskærme

I den mere spøg-og-skæmt-agtige afdeling, men ikke helt urealistisk, har konceptbilen interaktive ruder. Land Rover slår faktisk fast, at fremtidens Discovery vil blive udstyret med interaktivt ”smart glass”, der reelt gør alle bilens ruder fra panoramataget til sideruder til computerskærme, som man kan se igennem.

Denne ”augmented reality” gør det f.eks. muligt at projektere information om mindesmærker, byer mv. på sideruderne, mens bilen passerer dem.

I fremtidens Land Rover vil det også være muligt at ”betjene” f.eks. døre, advarselslamper, forlygter, ruder og skærme i sæderne ved blot at bevæge hænderne i luften, idet bevægelserne registreres af bevægelsessensorer.