VW Up - en ægte folkevogn

Med en startpris på under 100.000 kroner bliver den nye VW Up uden tvivl en folkekær bil i Danmark. Den kommer først til marts, men Motors prøvekørsel viser, at den er ventetiden værd.

VW Up er Volkswagens bud på en sikker, lækker og velkørende minibil.
Forpremiere

VW Up er en lille firepersoners bil i stil med Kia Picanto og de øvrige populære biler i 100.000-kroners-klassen
VW Up er en lille firepersoners bil i stil med Kia Picanto og de øvrige populære biler i 100.000-kroners-klassen
Motor mener: VW Up giver knock-out til stort set alle konkurrenterne i Danmarks mest populære bilklasse.

Det er ikke kun i Danmark, at de små bilers popularitet vokser. I Europa er denne biltype i stærk vækst, og det har man for alvor fået øjnene op for i Wolfsburg - VWs hjemby.

Hidtil har man kun haft en halvhjertet model i dette segment i form af den brasilianske VW Fox, men nu skal der skrues helt op for ambitionerne.

VW har fået sin chefdesigner Walter de Silva til at skabe en minibil, og opgaven var ikke at nå frem til den billigste løsning, som man ser hos flere af konkurrenterne.

Karrosseriet findes i to udgaver: Dels denne udgave med tre døre, dels en med fem døre. Sidstnævnte kommer dog først til sommer næste år.
Karrosseriet findes i to udgaver: Dels denne udgave med tre døre, dels en med fem døre. Sidstnævnte kommer dog først til sommer næste år.

VWs ledelse krævede tværtimod alle klassiske begreber som komfort, kvalitet og sikkerhed bygget ind i bilen fra starten, og den økonomiske ramme var givet: I Tyskland skulle den koste under 10.000 Euro (75.000 kroner).

De første tanker om den nye minibil var baseret på en model med en hækmotor og baghjulstræk. Men økonomien pegede i den modsatte retning, da man derved kunne genbruge flere komponenter fra andre biler. Resultatet er derfor en forhjulstrækker med klassisk opbygning.

Men teknikken er ny. Motoren er en helt nyudviklet trecylindret benziner med enten 60 hk eller 75 hk, og gearkassen er enten en femtrins manuel gearkasse eller en selvskiftende type i samme stil som den, der i sin tid blev introduceret i Lupo 3L.

Man kan få bilen leveret med instrumentbordet i bilens farve. Et stort speedometer sidder i midten og giver godt overblik.
Man kan få bilen leveret med instrumentbordet i bilens farve. Et stort speedometer sidder i midten og giver godt overblik.

Selve bilen er 3,54 meter lang og er dermed på størrelse med en Kia Picanto, men den er ca. fem cm bredere end mange af konkurrenterne. Der er plads til fire personer i bilen, og bagagerummet er på 251 liter – lidt mindre end f.eks. i Kia Picanto.

Som noget nyt i denne klasse får alle danske VW Up et aktivt bremsesystem, der via en laserstråle i forruden selv kan bremse ned for fodgængere og andre bilister, hvis føreren ikke reagerer. Det er med til at hæve sikkerhedsniveauet betydeligt i forhold til konkurrenterne.

Køreoplevelsen bilen er på et overraskende højt niveau, og man sidder med en udpræget fornemmelse af at køre i en større bil, end tilfældet er. Særligt er støjniveauet lavt, og styretøjet er med til at øge køreglæden gennem sin direkte følelse.

En rumdeler kan flyttes, så man enten har to rum med adskillelse, eller et stort og dybt rum på 251 liter.
En rumdeler kan flyttes, så man enten har to rum med adskillelse, eller et stort og dybt rum på 251 liter.
Vi prøvede motoren med 75 hk, og den har på ingen måde svært ved at levere tilstrækkeligt med kræfter. Den nærmest summer derudaf på en måde, der kan få teknisk interesserede til at smile. Gearskiftet er letgående, og begge dele er med til at skabe et billede af en bil, der virker utroligt letkørt.

Foran føreren er et let overskueligt instrumentbord med et stort speedometer i midten, en lille benzinmåler i den ene side og en omdrejningstæller i den anden. Mere behøver man ikke, men vil man alligevel gerne have flere instrumenter, kan de kaldes frem på navigationsskærmen, som fås som eftermonteret udstyr.

Et eftermonteret navigationsanlæg kan monteres i en fabriksmonteret holder. Systemet arbejder sammen med bilen og al lyd kommer ud af højttalerne.
Et eftermonteret navigationsanlæg kan monteres i en fabriksmonteret holder. Systemet arbejder sammen med bilen og al lyd kommer ud af højttalerne.
Navigationsanlægget er på dansk og taler sammen med resten af bilen. Både informationer om bilens driftstilstand, radioens indstillinger samt gode tips og råd til miljøvenlig kørsel, kan kaldes frem på skærmen, foruden navigationshjælp og håndfri telefoni.

Den nye Up kommer til Danmark til marts i form af en tredørs introduktionsmodel, som er mere eller mindre fastlåst med hensyn til udstyr. Men fra og med juni næste år kommer også en femdørs udgave, når produktionen på VWs fabrik i Slovakiet kører på fuldt drøn, og så kan bilen bestilles i tre forskellige udstyrsniveauer.

Indvendig er der mulighed for at vælge indtræk og farven på døre og instrumentbord i matchende farver, og de store 15-tommer alufælge kan også leveres i matchende farver.

Priserne er ikke endeligt på plads, men Motor forventer at billigste udgave vil kunne fås for under 100.000 kroner.