Hyundais fine SUV: forbudt for Europa?

Hyundai viser i Beijing en kompakt SUV, ix25, som ser ud til at passe perfekt til det boomende crossover-salg i Europa. Men bilen er kun til Kina, hævder Hyundai. Kan det nu passe?

Nyt om biler

Hyundai ix25 har verdenspremiere i Kina, og Hyundai prøver at sige, at bilen også kun skal sælges dér.
Hyundai ix25 har verdenspremiere i Kina, og Hyundai prøver at sige, at bilen også kun skal sælges dér.
Den orange bil ser ud til at være lige i øjet. Hyundais ix25, en kompakt SUV med nydeligt og selvsikkert design, er en oplagt konkurrent til Opel Mokka, Nissan Juke, Renault Captur og Peugeot 2008.

Men det er ikke tilfældet, hvis man skal tro Hyundai. Verdenspremieren på den nye mini-SUV finder nemlig sted på den store kinesiske biludstilling Auto China 2014 i Beijing, og Hyundai meddeler ved den lejlighed, at ix25 ”er planlagt til at blive lanceret udelukkende i Kina senere dette år.”

Ulden formulering

Ix25 kaldes et koncept, men det er svært at se, hvori det konceptuelle skulle bestå. Bilen er klar.
Ix25 kaldes et koncept, men det er svært at se, hvori det konceptuelle skulle bestå. Bilen er klar.
Det er en ulden formulering. Umiddelbar lyder det som om, at bilen udelukkende skal lanceres i Kina. Men måske er det udelukkende i år, at bilen kommer i Kina....

For hvorfor skulle Hyundai undlade at kaste sig over dette voksende marked i Europa, når nu bilen er klar?

Prototyper spottet i Europa

Motors spionfotograf har da også så sent som i februar fotograferet en kamufleret prototype i Nordsverige.

Motors spionfotograf har i februar i to omgange fotograferet denne prototype. Trods kamuflagen ses tydeligt  bl.a. ud fra den flade taglinje og siderudepartiet - at det er samme bil, som vises i Beijing. Foto: Carparazzi
Motors spionfotograf har i februar i to omgange fotograferet denne prototype. Trods kamuflagen ses tydeligt bl.a. ud fra den flade taglinje og siderudepartiet - at det er samme bil, som vises i Beijing. Foto: Carparazzi
Med en længde på 4,27 m, en bredde på 1,780 m, en højde på 1,63 m og en akselafstand på 2,59 m er den på størrelse med f.eks. Opel Mokka og Renault Captur.

Bygges i Kina

Bilen i Beijing er udstyret med en toliters benzinmotor, men så vidt det er oplyst, er ix25 baseret på samme platform som den kommende i20 og formentlig også Kia Soul, og dermed burde det ikke være noget problem at få proppet en dieselmotor i den.

Når ix25 kommer til salg i Kina til efteråret, bliver det med biler produceret lokalt af Hyundais kinesiske jointventure, Beijing Hyundai Motor Co