Renault Captur - mini-SUV med tre motorer

Den stadig nye Renault Captur kommer nu som plugin-hybrid, og så bliver prisen lavere end for udgaverne med benzinmotor. Det ligner et godt køb, for den kører behageligt.

Renault Captur set forfra
Forpremiere

Motor mener

Med elmotor føles Renault Captur mere komfortabel. Da den samtidig er billigere, bedre udstyret og mere økonomisk, er der lagt op til noget af en succes.

KØBENHAVN Det lyder simpelt, at en plugin-hybrid blot er en bil, hvor en benzinmotor er suppleret med en elmotor, der kan hjælpe med at trække bilen fremad. Men det er helt forkert.

Sjældent har vi været præsenteret for en så kompleks bil, som denne nye serie af elektrificerede biler fra Renault. Fabrikken er gået sine helt egne veje og har udviklet en hybridteknik, der anvendes på både Clio, Captur og Megane.

Læs også: Motors test af Renault Captur

I de to sidste kan batteriet lades op fra elnettet, mens det i Clio kun får strøm, når man bremser eller kører ned ad bakke. Ellers er teknikken ret ens i de tre biler, der alle kan kendes på det nye efternavn E-TECH.

Renault Captur kabine
Førerpladsen er nydelig og indrettet med lækre materialer. I Captur E-Tech er de store skærme standard.

To elmotorer og 15 gear

Det komplekse består i den måde, fabrikken har valgt at kombinere eldriften med benzindriften. Her har Renault udviklet en helt ny gearkasse, der er helt uden koblinger, men så til gengæld har to elmotorer og i alt 15 kombinationer af gear.

Den ene elmotor yder 67 hk og står for den primære trækkraft, og det er også den, der leverer strøm til batteriet, når man slipper speederen, og bilen motorbremser. Den anden og lidt mindre elmotor yder 31 hk, og det er den, der starter benzinmotoren, og som løbende kan lade på batteriet, når benzinmotoren leverer mere effekt, end der er behov for.

Overvejer du en plugin-hybrid? Læs alle Motors test af plugin-hybrider

Når bilen skifter gear, sørger de to elmotorer for, at alle tandhjul kører lige hurtigt rundt, og så kan man skifte gear, uden at der er behov for en kobling, og derfor er skiftet helt umærkeligt. En avanceret computer beregner hele tiden hvilket gear og hvilken indstilling, alle komponenterne skal have.

Renault Captur gearstang
Gearstangen er af den nye elektroniske type, der selv går i P efter endt tur. Man kan skifte mellem B og D, hvor B giver en ekstra kraftig motorbremsning, der lader ekstra strøm på batteriet.

Meget lækker køreoplevelse

Selvom teknikken er avanceret, kan man roligt glemme alt om den, mens man kører, for bilen betjenes som en almindelig bil med automatgear. Man sætter gearet i D, og så er det bare at træde på speederen.

Uanset om bilen er helt ladet op eller ej, så starter den altid ved hjælp af elmotorerne. Det giver en blød igangsætning som i en elbil, og det er en rar følelse.

I Captur og Megane er batteriet på 10 kWh, og det giver mulighed for at køre 50 km på el alene efter den nye WLTP-målemetode. Man kan vælge at køre helt på el med det samme, eller man kan bede systemet om at fordele eldriften over kørslen, så den bruges der, hvor det giver bedst mening.

Læs også: Motors gruppetest af 14 plugin-hybrider

Skal man kun køre kort, giver det god mening at køre bilen, som var det en elbil. Et indbygget elektrisk varmeapparat kan aktiveres via en app, så bilen er tempereret før en køretur.

I Captur føles bilen både støjsvag og med en høj grad af god kørekomfort. Også bremserne virker godt konstrueret, og man mærker ikke overgangen fra rekuperation til der, hvor det er selve bremseskiverne, der står for nedbremsningen. Det er flot.

Renault Captur ladestik
Ladestikket er placeret ved højre baghjul. Det er af Type-2, og trækker strøm på kun én fase. Fra en ladeboks kan den lades med 3,7 kW, og det tager så tre timer at lade batteriet helt op

Forbedret køreøkonomi

Med strøm på batteriet kan man køre helt som i en elbil, og så er benzinforbruget selvsagt nul. Kører man længere, end der er strøm på batteriet, får man stadig en driftsfordel, da bilen så virker som en hybridbil.

Så er det en 1.6-liters benzinmotor uden turbo, der primært står for fremdriften, men da den også løbende lader en smule på batterierne, når der er energi til overs, så får man også med tomt batteri oplevelsen af at køre i en hybridbil.

Hvor langt den kan køre på en liter benzin, må vi afvente med at finde ud af til en egentlig test, men vores første prøvetur tyder på, at man kan køre op mod 20 km pr. liter, hvis man ikke udelukkende kører på motorvej.

Skarp pris

Den nye Renault Captur E-TECH koster 260.000 kroner i en Intens-udgave, hvor der endda er lidt mere udstyr end normalt med bl.a. to store digitale skærme.

Det er 5.000 kr. billigere end benzinudgaven med 130 hk og automatgear, og hele 12.000 kr. billigere end automatgear-udgaven med 160 hk.

Det er derfor en let sag at sige ja tak til den nye E-TECH udgave, der både byder på bedre køreoplevelser, et lavere forbrug og mere udstyr. De første Captur-udgaver kommer til Danmark til oktober.

Læs flere biltest

Renault Captur set bagfra

Renault Captur

Benzin/el
259.900 kr.
  • Komfortabel
  • Økonomisk
  • Udstyr
  • Ladetid
  • Adaptiv fartpilot er ikke standard
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl. + elmotorer
  • CO2 udledning
    32 g/km
  • Effekt
    160 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    173 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.639 kg
  • Maks. påhængsvægt
    700 kg
  • Bagagerum
    337 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Officiel rækkevidde
    50 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:423 cm B:180 cm H:158 cm

Sikkerhed

2019
Luk