Medlemskab + vejhjælp og førstehjælpstaske

Få tryghed på vejen med FDM vejhjælp til en fordelagtig medlemspris

Miljøzoner i Europa

I Tyskland og Italien er der indført miljøzoner i flere byer

I Tyskland og Italien er der miljøzoner i en række byer, og stadig flere byer kommer med på listen.

Tyskland

Miljøzonerne i de tyske byer markeres med et Umweltzone skilt

I Tyskland har over 69 byer indført miljøzone, og der kommer stadig flere byer med i ordningen. Zonerne er indført for at begrænse udledningen af skadelige partikler i byområderne og  reglerne er opbygget efter et mærkningssystem, hvor der Indledníngsvis var 3 typer miljømærker. Som udgangspunkt er det bilens forureningsgrad, samt hvorvidt bilen kører på benzin eller diesel, der bestemmer, hvilket mærke bilen kan få.

Den enkelte bil kan idag få tildelt enten en gul eller grøn miljømærkat alt efter bilens forureningsniveau udfra gældende "euro" normer.

Grøn, opfylder kravene til Euro IV, V, VI

Gul, opfylder kravene til Euro III (er stort set også udfaset, pånær i byerne Augsburg, Neu-Ulm og Regensburg, hvor indkørsel med det gule mærkat stadig er tilladt.

En rød miljømærkat giver ikke længere adgang. 

Har bilen ikke en gældende mærkat, risikerer man en bøde på 80 Euro.

For at få en grøn miljømærkat skal opfylde kravene til Euronorm IV, V, VI

Har man først anskaffet sig en miljømærkat, kan denne bruges i alle de byer, der har indført miljøzoner, og som accepterer den pågældende mærkatfarve. Miljømærkaten gælder ligeledes så længe bilen er indregistreret med det registreringsnummer, der er påført mærkaten.

Læs mere om reglerne for de tyske miljøzoner

Du kan købe en miljømærkat i FDMs netbutik og på FDMs testcentre, men ikke i rejsebureauerne.

Køb et miljømærkat til de tyske byer i FDMs netbutik

Italien

Hold øje med skiltet Zona Traffico Limitato

I Italien har mange større italienske byer indført restriktioner eller forbud mod kørsel i de historiske bykerner på visse tidspunkter.

Som udgangspunkt er det kun indbyggere eller personer med særligt ærinde, som kan få tilladelse til at køre i disse zoner inden for dette tidsrum. I de fleste byer gælder begrænsningen mellem kl. 8.00 og kl. 18.00.

Så hvis man kører i de berørte byer mellem kl. 8 om morgenen og 18 om aftenen, skal man være opmærksom på skiltningen (Zona Traffico Limitato - ZTL), der markerer grænsen til zonerne. Kører man ind i en zone, bliver ens nummerplade automatisk fotograferet, og er man ikke registreret med en tilladelse, får man en bøde, der så kommer ind ad brevsprækken, når man er kommet hjem fra sin ferie. Vær også opmærksom på, at reglerne er forskellige fra by til by.

Hvis man kører ind i zonen flere gange på samme dag, får man som udgangspunkt en bøde hver gang, man passerer zonegrænsen.

Selvom du har lejet bil i Italien, er det langt fra sikkert, at lejebilen har tilladelse til at køre i zonerne.

Har man behov for at køre ind i byerne, f.eks. hvis man er handicappet, så kan det godt lade sig gøre at få en tilladelse. Man skal dog selv søge hos de lokale myndigheder. Derfor rådes turister til at søge om hjælp til dette på f.eks. deres hotel.

Læs mere om reglerne for de italienske miljøzoner

Køb et Viacard til de italienske motorveje i FDMs netbutik

FDM forhandler ikke miljømærkater til italienske byer

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

Rediger
 |  Skrevet af: Allan Holm
#15Hej FDM

Vi skal en tur omkring Berlin på vej på bil-ferie. Vores ellers udmærkede bil lever desværre ikke op til de tyske miljøkrav, og kan derfor ikke få et grønt miljømærke. Dette skyldes naturligvis et fuldstændigt forrykt afgiftssystem i Danmark, som blot sender en miljørregning videre til de næste generationer, fordi vi ikke har råd til en ordentlig bil (eller 3 for at være nøjagtig). Lige her og nu er vores største problem, hvad man egentlig kan gøre - hvad er jeres anbefalinger, er der betalingspladser udenfor miljøzonen, hvor det er muligt at stille sin feriepakkede bil under opsyn?

Med venlig hilsen
Allan Holm
Rediger
 |  Skrevet af: Frederik Valmin
#14Hej Rene Schneider,

Da adgang til de italienske miljøzoner i byerne er forbeholdt beboerne og forrretningsdrivende, kan du desværre ikke købe en miljømærkat til disse zoner. Har du booket et hotel midt inde i en miljøzone, skal du bede hotellet om at skaffe en midlertidig tilladelse, der giver dig adgang til at køre ind og læsse af og så køre ud af zonen igen.

Med venlig hilsen,
Frederik Valmin, FDM
Rediger
 |  Skrevet af: René Schneider
#13Hvor køber man Miljømærket til Italien ( Når FDM ikke har det ) Og det tyske ikke kan bruges
Rediger
 |  Skrevet af: Frederik Valmin
Quoting: Henning F. Carlsen
#12Hej Henning F. Carlsen,

Du er desværre nødt til at købe et nyt miljømærke

Med venlig hilsen,

Frederik valmin, FDM
Rediger
 |  Skrevet af: Henning F. Carlsen
#11Jeg fik det grønne miljømærke til min Peugeot 405 benzin årgang 1999 for en del år siden, og har brugt det, når jeg ca 1 gang om året besøger Berlin. Men ved seneste syn skulle forruden udskiftes, jeg tænkte ikke lige over miljømærkaten i farten. Hvordan kan jeg få den erstattet? 

- Jeg skal bare bestille et nyt - har jeg fundet ud af. 
Rediger
 |  Skrevet af: Freddy F Nielsen
#10Jeg har en dieselbil fra 2003 med eftermonteret partikelfilter, og jeg har det grønne miljømærke.
Rediger
 |  Skrevet af: Michelle Holmegaard
#9Kære Bo
Det er bilens teknik, der afgør hvilken Euronorm, biltypen hører ind under, og dermed hvilken type miljømærkat, den kan få. Det er derfor principielt bilens produktionsår - med visse afvigelser - der bestemmer mærkaten. Oftest kan man bruge bilens første indregistrering som vejledende. Vi skal naturligvis få præciseret dette i artiklen.

Med venlig hilsen
Michelle Holmegaard,
Webredaktør
Rediger
 |  Skrevet af: Bo Christiansen
#8Nu spørger jeg måske dumt.....
Men er det bilens FØRSTE registreringsår, eller det året hvor bilen er lavet man skal regne med, for der kan jo være forskel.....

CITAT:For at få en grøn miljømærkat skal bilen være en benzinbil, der er indregistreret efter den 31. december 1992, eller en dieselbil indregistreret efter 31. december 2005.
Rediger
 |  Skrevet af: Per Alling-Dam
Quoting: Erik Frydenlund
#7Hvor har du ret, Erik. Det er OGSÅ fuldstændigt vanvid, at man skal læse sig gennem samtlige kommuners parkeringsregler (og kunne huske dem eller have dem med i bilen), hvis man vil være på den sikre side. Men det er OGSÅ en del af ekstrabeskatningen på bilismen.
Rediger
 |  Skrevet af: Erik Frydenlund
#6Hvorfor være forarget over at der gælder forskellige regler for forskellige byer i Italien. I DK er det samme da tilfældet. Gælder f. eks. omkring parkering (to hjul på fortovet eller ej).

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr
Gavekort 10.000 kr.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og vind et rejsegavekort til en værdi af 10.000 kr.