Gælder indtil 19/3 2017

Spar 20% på FDM medlemskab

Kampagnepris lige nu 512 kr. Normalpris 640 kr.

Miljøzoner i Europa

I Tyskland og Italien er der indført miljøzoner i flere byer

I Tyskland, Belgien, frankrig og Italien er der miljøzoner i en række byer, og stadig flere byer kommer med på listen.

I nedenstående lande skal du være opmærksom på, at der i nogle byer er miljøzoner. 

Tyskland

Miljøzonerne i de tyske byer markeres med et Umweltzone skilt

I Tyskland har mange byer indført miljøzone, og der kommer stadig flere byer med i ordningen. Som udgangspunkt er det bilens forureningsgrad, samt hvorvidt bilen kører på benzin eller diesel, der afgører, hvilket mærke bilen kan få. Den enkelte bil tildeles miljømærkat efter bilens forureningsniveau udfra gældende EURO normer. En miljømærkat gælder alle byer med miljøzoner.

I Tyskland findes i dag to typer miljømærkat:

  • Grøn, opfylder kravene til Euro IV, V, VI
  • Gul, opfylder kravene til Euro III (gælder i enkelte byer)

Har bilen ikke en gældende mærkat, risikerer man en bøde på 80 Euro.

Miljømærkaten gælder så længe bilen er indregistreret med det registreringsnummer, der er påført mærkaten.

Læs mere om miljøzoner i Tyskland

Du kan købe en miljømærkat i FDMs netbutik og på FDMs testcentre, men ikke i rejsebureauerne.

Køb et miljømærkat til de tyske byer i FDMs netbutik

Italien

Hold øje med skiltet Zona Traffico Limitato

I Italien har mange større italienske byer indført restriktioner eller forbud mod kørsel i de historiske bykerner på visse tidspunkter.

Som udgangspunkt er det kun indbyggere eller personer med særligt ærinde, som kan få tilladelse til at køre i disse zoner inden for dette tidsrum. I de fleste byer gælder begrænsningen mellem kl. 8.00 og kl. 18.00.

Vær derfor opmærksom på skiltningen (Zona Traffico Limitato - ZTL), der markerer grænsen til zonerne. Kører man ind i en zone, bliver ens nummerplade automatisk fotograferet, og er man ikke registreret med en gyldig tilladelse, får man en bøde tilsendt. Vær også opmærksom på, at reglerne er forskellige fra by til by.

Hvis man kører ind i zonen uden tilladelse flere gange på samme dag, får man som udgangspunkt en bøde for hver gang.

Har man behov for at køre ind i byerne, f.eks. hvis man er handicappet, skal man søge tilladelse hos de lokale myndigheder. 

FDM har desværre ikke mulighed for at forhandle miljømærkater til italienske byer

Læs mere om miljøzoner i Italien

Køb et Viacard til de italienske motorveje i FDMs netbutik

Frankrig

I løbet af 2017 indføres miljøzoner i en række franske byer. Der er endnu ingen oversigt over hvilke byer, der fremover kræver miljømærkater på biler og andre køretøjer. Eneste franske by, der med sikkerhed har miljøzone, er Paris. Så går turen hertil, skal du have et miljømærkat til bilen for at kunne lovligt i de bydele, der har miljøzone.

Miljømærkater til de franske byer sælges kun via en fransk hjemmeside og skal bestilles i god tid. På hjemmesiden varsles med 30 dages ventetid.

FDM har desværre ikke mulighed for at forhandle miljømærkater til franske byer

Læs mere om miljøzoner i Frankrig

Belgien

Fra 1. februar 2017 er der indført miljøzone i Antwerpen. Miljøzonerne dækker hele Antwerpen centrum og dele af Linkeroever. Miljøzonerne gælder ikke motorcykler.

Der er skiltet med miljøzone, og reglerne for zonen gælder hele døgnet. Det kræver ikke mærkat at køre ind i en miljøzone, men bilen skal være registreret på forhånd via en hjemmeside. Registeringen gælder så længe, bilen har samme nummerplade.

Miljøzonen gælder de ældste og mindst miljørigtige biler. Kravene ventes at blive skærpet  yderligere i løbet af de næste år.

Miljørestriktionerne gælder ikke for indehavere af invalidekort. 

Læs mere om miljøzoner i Belgien

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

Rediger
 |  Skrevet af: Frederik Valmin
#16#15 Hej Allan,

Miljøzonen i Berlin svarer i omkreds nogenlunde til indre U-Bahn ring, hvilket er centrum af Berlin. Så der er mulighed for at parkere uden for zonen, hvor der både er almindelig parkering i gaderne og deciderede parkeringsanlæg, nogle med overvågning. Du kan se mere om parkering i Berlin her:
http://www.nuberlin.com/berlin-info/car-parking-berlin/

Med venlig hilsen,

Frederik Valmin, FDM
Rediger
 |  Skrevet af: Allan Holm
#15Hej FDM

Vi skal en tur omkring Berlin på vej på bil-ferie. Vores ellers udmærkede bil lever desværre ikke op til de tyske miljøkrav, og kan derfor ikke få et grønt miljømærke. Dette skyldes naturligvis et fuldstændigt forrykt afgiftssystem i Danmark, som blot sender en miljørregning videre til de næste generationer, fordi vi ikke har råd til en ordentlig bil (eller 3 for at være nøjagtig). Lige her og nu er vores største problem, hvad man egentlig kan gøre - hvad er jeres anbefalinger, er der betalingspladser udenfor miljøzonen, hvor det er muligt at stille sin feriepakkede bil under opsyn?

Med venlig hilsen
Allan Holm
Rediger
 |  Skrevet af: Frederik Valmin
#14Hej Rene Schneider,

Da adgang til de italienske miljøzoner i byerne er forbeholdt beboerne og forrretningsdrivende, kan du desværre ikke købe en miljømærkat til disse zoner. Har du booket et hotel midt inde i en miljøzone, skal du bede hotellet om at skaffe en midlertidig tilladelse, der giver dig adgang til at køre ind og læsse af og så køre ud af zonen igen.

Med venlig hilsen,
Frederik Valmin, FDM
Rediger
 |  Skrevet af: René Schneider
#13Hvor køber man Miljømærket til Italien ( Når FDM ikke har det ) Og det tyske ikke kan bruges
Rediger
 |  Skrevet af: Frederik Valmin
Quoting: Henning F. Carlsen
#12Hej Henning F. Carlsen,

Du er desværre nødt til at købe et nyt miljømærke

Med venlig hilsen,

Frederik valmin, FDM
Rediger
 |  Skrevet af: Henning F. Carlsen
#11Jeg fik det grønne miljømærke til min Peugeot 405 benzin årgang 1999 for en del år siden, og har brugt det, når jeg ca 1 gang om året besøger Berlin. Men ved seneste syn skulle forruden udskiftes, jeg tænkte ikke lige over miljømærkaten i farten. Hvordan kan jeg få den erstattet? 

- Jeg skal bare bestille et nyt - har jeg fundet ud af. 
Rediger
 |  Skrevet af: Freddy F Nielsen
#10Jeg har en dieselbil fra 2003 med eftermonteret partikelfilter, og jeg har det grønne miljømærke.
Rediger
 |  Skrevet af: Michelle Holmegaard
#9Kære Bo
Det er bilens teknik, der afgør hvilken Euronorm, biltypen hører ind under, og dermed hvilken type miljømærkat, den kan få. Det er derfor principielt bilens produktionsår - med visse afvigelser - der bestemmer mærkaten. Oftest kan man bruge bilens første indregistrering som vejledende. Vi skal naturligvis få præciseret dette i artiklen.

Med venlig hilsen
Michelle Holmegaard,
Webredaktør
Rediger
 |  Skrevet af: Bo Christiansen
#8Nu spørger jeg måske dumt.....
Men er det bilens FØRSTE registreringsår, eller det året hvor bilen er lavet man skal regne med, for der kan jo være forskel.....

CITAT:For at få en grøn miljømærkat skal bilen være en benzinbil, der er indregistreret efter den 31. december 1992, eller en dieselbil indregistreret efter 31. december 2005.
Rediger
 |  Skrevet af: Per Alling-Dam
Quoting: Erik Frydenlund
#7Hvor har du ret, Erik. Det er OGSÅ fuldstændigt vanvid, at man skal læse sig gennem samtlige kommuners parkeringsregler (og kunne huske dem eller have dem med i bilen), hvis man vil være på den sikre side. Men det er OGSÅ en del af ekstrabeskatningen på bilismen.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr