Miljøzoner i Europa

I Tyskland og Italien er der indført miljøzoner i flere byer

I Tyskland og Italien er der miljøzoner i en række byer, og stadig flere byer kommer med på listen.

Tyskland

Miljøzonerne i de tyske byer markeres med et Umweltzone skilt

I Tyskland har over 69 byer indført miljøzone, og der kommer stadig flere byer med i ordningen. Zonerne er indført for at begrænse udledningen af skadelige partikler i byområderne og  reglerne er opbygget efter et mærkningssystem, hvor der findes 3 typer miljømærker. Som udgangspunkt er det bilens alder, samt hvorvidt bilen kører på benzin eller diesel, der bestemmer, hvilket mærke bilen kan få.

Den enkelte bil kan få tildelt enten en gul eller grøn miljømærkat alt efter bilens forureningsniveau udfra gældende "euro" normer. En rød miljømærkat giver ikke længere adgang. 

Har bilen ikke en gældende mærkat, risikerer man en bøde på 40 Euro.

For at få en grøn miljømærkat skal bilen være en benzinbil produceret efter den 31. december 1992, eller en dieselbil produceret efter 31. december 2005.

Siden 2012 kræves der en grøn mærkat i Berlin, Bremen, Frankfurt, Hannover, Leipzig og Osnabrück.

Dog må udenlandsk indregistrerede biler køre i Berlin med gult mærke indtil udgangen af 2014.

Har man først anskaffet sig en miljømærkat, kan denne bruges i alle de byer, der har indført miljøzoner, og som accepterer den pågældende mærkatfarve. Miljømærkaten gælder ligeledes så længe bilen er indregistreret med det registreringsnummer, der er påført mærkaten.

Læs mere om reglerne for de tyske miljøzoner

Du kan købe en miljømærkat i FDMs netbutik og på FDMs testcentre, men ikke i rejsebureauerne.

Køb et miljømærkat til de tyske byer i FDMs netbutik

Italien

Hold øje med skiltet Zona Traffico Limitato

I Italien har mange større italienske byer indført restriktioner eller forbud mod kørsel i de historiske bykerner på visse tidspunkter.

Som udgangspunkt er det kun indbyggere eller personer med særligt ærinde, som kan få tilladelse til at køre i disse zoner inden for dette tidsrum. I de fleste byer gælder begrænsningen mellem kl. 8.00 og kl. 18.00.

Så hvis man kører i de berørte byer mellem kl. 8 om morgenen og 18 om aftenen, skal man være opmærksom på skiltningen (Zona Traffico Limitato - ZTL), der markerer grænsen til zonerne. Kører man ind i en zone, bliver ens nummerplade automatisk fotograferet, og er man ikke registreret med en tilladelse, får man en bøde, der så kommer ind ad brevsprækken, når man er kommet hjem fra sin ferie. Vær også opmærksom på, at reglerne er forskellige fra by til by.

Har man behov for at køre ind i byerne, f.eks. hvis man er handicappet, så kan det godt lade sig gøre at få en tilladelse. Man skal dog selv søge hos de lokale myndigheder. Derfor rådes turister til at søge om hjælp til dette på f.eks. deres hotel.

Læs mere om reglerne for de italienske miljøzoner

Køb et Viacard til de italienske motorveje i FDMs netbutik

FDM forhandler ikke miljømærkater til italienske byer

FDM Kort Vidste du, at som medlem kan du få:

  • Vejhjælp i Europa til bilen og campingvognen
  • Rabat på ferie- og campingudstyr i netbutikken
  • Hjælp til planlægning af kør-selv ferien
  • Bladet Motor 11 x årligt med ferieartikler og tips og tricks
  • Adgang til forsikring, billån og rabatter
  • Adgang til fdm.dk, apps og nyhedsbreve
Bliv medlem
Rediger
 |  Skrevet af: Frederik Valmin
#14Hej Rene Schneider,

Da adgang til de italienske miljøzoner i byerne er forbeholdt beboerne og forrretningsdrivende, kan du desværre ikke købe en miljømærkat til disse zoner. Har du booket et hotel midt inde i en miljøzone, skal du bede hotellet om at skaffe en midlertidig tilladelse, der giver dig adgang til at køre ind og læsse af og så køre ud af zonen igen.

Med venlig hilsen,
Frederik Valmin, FDM
Rediger
 |  Skrevet af: Rene Schneider
#13Hvor køber man Miljømærket til Italien ( Når FDM ikke har det ) Og det tyske ikke kan bruges
Rediger
 |  Skrevet af: Frederik Valmin
Quoting: Henning F. Carlsen
#12Hej Henning F. Carlsen,

Du er desværre nødt til at købe et nyt miljømærke

Med venlig hilsen,

Frederik valmin, FDM
Rediger
 |  Skrevet af: Henning F. Carlsen
#11Jeg fik det grønne miljømærke til min Peugeot 405 benzin årgang 1999 for en del år siden, og har brugt det, når jeg ca 1 gang om året besøger Berlin. Men ved seneste syn skulle forruden udskiftes, jeg tænkte ikke lige over miljømærkaten i farten. Hvordan kan jeg få den erstattet? 

- Jeg skal bare bestille et nyt - har jeg fundet ud af. 
Rediger
 |  Skrevet af: Freddy F Nielsen
#10Jeg har en dieselbil fra 2003 med eftermonteret partikelfilter, og jeg har det grønne miljømærke.
Rediger
 |  Skrevet af: Michelle Holmegaard
#9Kære Bo
Det er bilens teknik, der afgør hvilken Euronorm, biltypen hører ind under, og dermed hvilken type miljømærkat, den kan få. Det er derfor principielt bilens produktionsår - med visse afvigelser - der bestemmer mærkaten. Oftest kan man bruge bilens første indregistrering som vejledende. Vi skal naturligvis få præciseret dette i artiklen.

Med venlig hilsen
Michelle Holmegaard,
Webredaktør
Rediger
 |  Skrevet af: Bo Christiansen
#8Nu spørger jeg måske dumt.....
Men er det bilens FØRSTE registreringsår, eller det året hvor bilen er lavet man skal regne med, for der kan jo være forskel.....

CITAT:For at få en grøn miljømærkat skal bilen være en benzinbil, der er indregistreret efter den 31. december 1992, eller en dieselbil indregistreret efter 31. december 2005.
Rediger
 |  Skrevet af: Per Alling-Dam
Quoting: Erik Frydenlund
#7Hvor har du ret, Erik. Det er OGSÅ fuldstændigt vanvid, at man skal læse sig gennem samtlige kommuners parkeringsregler (og kunne huske dem eller have dem med i bilen), hvis man vil være på den sikre side. Men det er OGSÅ en del af ekstrabeskatningen på bilismen.
Rediger
 |  Skrevet af: Erik Frydenlund
#6Hvorfor være forarget over at der gælder forskellige regler for forskellige byer i Italien. I DK er det samme da tilfældet. Gælder f. eks. omkring parkering (to hjul på fortovet eller ej).
Rediger
 |  Skrevet af: Per Alling-Dam
#5Mht. Tyskland: Miljø min bare.... Miljøzonerne er udelukkende pengemaskiner. Automatisk aflæsning af nummerplader ville være tilstrækkeligt til at sende bøde til ejerne af køretøjer, som ikke overholder grænserne. Men nej: der skal sælges mærkater til alle, for det giver penge i kassen. I øvrigt har begrænsningerne næsten ingen praktisk betydning for forureningsniveauet, det er rent spilfægteri.

Mht. Italien: Landet fortsætter sin tradition for uigennemskueligt bureakrati og selvtilstrækkelighed. En ordning for hver by er da lige hvad man har brug for, hvis der skal drives penge ind, og igen har det stort set ingen praktisk betydning for trængsel eller miljø, for ingen gider alligevel køre ærindeløst rundt i kaoset i de gamle bykerner. Fik selv for et par år siden en bøde fra et mistænkeligt udseende bødeinddrivelsesbureau med posten et par uger efter et besøg i Firenze. Havde overhovedet ikke fattet at der var et sådant zonesystem, bommen var jo oppe, og så kører man da bare ind. Det er jo ikke ligefrem klart markeret på andet end jura-italiensk, at kun personer med de rette mafia-forbindelser må køre ind.

Mht. EU: Nok ikke lige et sted at forvente hjælp til MINDRE bureaukrati fra.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater


FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr
Back to top