Danskerne tvunget til at elske mikrobilen

Danskerne køber mikrobiler som aldrig før. Men får vi en svensk afgiftsmodel, vil danskerne få råd til større og sikrere biler, uden det går ud over statskassens provenu.

FDM Mener

Som bilist er der desværre ofte langt mellem de gode nyheder, når det gælder økonomi. Men for en gang skyld er der udsigt til, at det i 2014 bliver lidt billigere at holde bil. De gode nyheder er først og fremmest et resultat af lavere forsikringspriser, og her vil FDM gerne tage lidt af æren for at sikre opmærksomheden på konkurrencen i branchen. 

En anden årsag er de lavere omkostninger til brændstof. Dels holder olieprisen sig for tiden i ro på et moderat niveau, dels har de nye biler det til fælles, at de alle er gode til at spare på dråberne. Derved sparer bilisterne penge både ved tankstationen og på ejerafgiften. Til gengæld er der allerede skåret i befordringsgodtgørelsen, hvilker rammer dig, hvis du bruger bilen til arbejde og i forbindelse med arbejdet – træerne vokser ikke ind i himlen. 

Afgifter er stadig høje

En anden konsekvens af, at danskerne i vid udstrækning vælger at købe de mindste biler på markedet er, at vi også betaler et historisk lavt beløb i registreringsafgift per bil. Det har fået grønne organisationer og nogle politikere til at argumentere for, at bilafgifterne bør sættes op – det er med deres ord blevet for billigt at købe en ny bil.
 
Men det samlede afgiftsprovenu er ikke faldet i samme grad som provenuet fra registreringsafgiften. Det skyldes, at der i de seneste år er skruet op for både ejerafgifterne og ikke mindst for dieselbilernes udligningsafgifter. Ydermere er det vigtigt at understrege, at bilisterne reelt kun gør det politikerne vil have dem til – købe ny biler, der er bedre for klima og miljøet.
 
 

Et tvunget valg

Uanset hvordan det vendes og drejes, er Danmark stadig et land med et usædvanlig højt bilafgiftsniveau, og endnu mere tankevækkende er konsekvenserne af dette. Vi er de eneste forbrugere i EU, der i den grad køber de allermindste biler på markedet, og spørgsmålet er, om det vitterligt er af lyst. I vores naboblande køber forbrugerne i stedet større biler. Men grundet de værdibaserede, stærkt progressive danske afgifter, bliver sådanne biler nærmest usælgelige i Danmark.
 
Tankevækkende er det, at den danske og svenske stat får omtrent det samme ind i afgift og moms per bil, når der ses på de 10 mest købte modeller, nemlig 40-50.000 kr. per bil. Forskellen er blot, at i Sverige, hvor der ikke betales registreringsafgift, men kun moms, er det familiebiler som Volvo V70, VW Passat der topper salgslisterne, mens det i Danmark er mikrobilen VW Up og tilsvarende. 

I Sverige kan bilisterne vælge med hjertet, og de vælger brugbare, sikre, energieffektive og miljørigtige biler. I Danmark er vi tvunget til at elske de små biler, som et forældet og dybt uhensigtsmæssigt afgiftssystem dikterer os.