Bliv FDM medlem

- og få en masse fordele til dig og din bil

Pris 640 kr. pr. år. Svarende til 54 kr. pr. mdr.

Bliv medlem

Når bilen skal på værksted

Kend de juridiske regler, før du afleverer din bil på værksted

Som udgangspunkt kan du frit vælge værksted, når bilen skal til service eller reparation. Dog skal du være opmærksom, hvis reparationen for eksempel er omfattet af en garanti eller reklamationsret.

Som udgangspunkt har du frit værkstedsvalg. Der er dog i visse situationer, at du skal være opmærksom. Det gælder hvis:

  • bilreparationen er helt eller delvist dækket af en reklamationsret eller garanti. Så skal reparationen udføres på sælgers værksted 
  • bilreparationen er dækket af en fabriksgaranti, skal den udføres på et af importørens mærkeværksteder. Hvis dette ikke er muligt (fx hvis bilen går i stykker i den anden ende af landet), er det vigtigt, at du aftaler med sælgeren, hvordan du skal forholde dig inden reparationen foretages
  • der er tegnet en serviceaftale. Her skal du kontakte det/de værksteder, som er tilknyttet aftalen. Det skal fremgå af aftalen hvilke reparationer som er omfattet. Generelt omfatter en serviceaftale alle omkostninger til fastsatte serviceeftersyn samt sikkerhedsrelaterede reparationer

Frit valg af værksted

Hvis reparationen ikke er dækket af garanti eller reklamationsret, er der naturligvis ikke noget i vejen for at vælge et andet værksted, som du har tillid til. Medarbejderne på et mærkeværksted bliver løbende uddannet inden for det pågældende bilmærke og kender derfor måske karakteristiske fejl på de enkelte bilmodeller. Størstedelen af reparationerne kan imidlertid også udføres af frie værksteder.

Serviceeftersyn på mærkeværksted?

Ved ”foreskrevet serviceeftersyn” forstås de eftersyn, der i følge bilens serviceplan skal foretages ved bestemte kilometertal eller på bestemte tidspunkter. Det kan fx være for hver 15.000 km eller en gang om året afhængig af, hvad der indtræder først. Bilimportøren må ikke kræve, at bilen serviceres på et af importørens egne mærkeværksteder for, at garantien er gældende. Bilejeren skal dog kunne bevise, at bilen vedligeholdes korrekt og ifølge bilens servicebog. Derfor må bilejeren sørge for udførlig dokumentation fra værkstedet, hvis et frit autoværksted sættes til at servicere bilen.

LÆS MERE: Serviceeftersyn på bilen

Tillægsgaranti

Der findes mange forskellige typer af tillægsgarantier som nogle mærkeværksteder tilbyder for at fastholde kunderne. Eksempler herpå kan være mobilitetsgaranti, som er en form for vejhjælp. En del mobilitetsgarantier har fx bestemmelser om, at bilen skal køres til et mærkeværksted og ikke til et værksted efter bilejerens valg. Et andet eksempel kan være motorgaranti. Hvis du overholder serviceeftersyn i henhold til de fastsatte anbefalinger på et mærkeværksted , så er nedbrud på bilens motor og gearkasse omfattet af en denne aftale. Det er vigtigt at nærlæse vilkårene i tillægsgarantier.

LÆS OM: Mobilitetsgarantier

Fast pris eller timepris 

Det kan ofte være svært at gennemskue et tilbud eller en regning fra et autoværksted. Der bruges typisk to forskellige afregningsformer. De fleste mærkeværksteder benytter ofte et såkaldt fastprissystem. Det vil sige, at du betaler en fast pris for de enkelte arbejdsydelser, uanset om værkstedet udfører reparationen hurtigt eller langsomt. Det betyder, at prisen kan forekomme høj, hvis værkstedet har været hurtige til arbejdet, men fornuftig hvis de har været langsomme. Uanset tidsforbrug skal ydelsen dog være ens. Andre værksteder afregner efter faktisk tid, der er brugt på opgave, i forhold til en fast timeløn.

Skriftligt tilbud 

Uanset om værkstedet reparerer efter fast pris eller timepris, bør du altid få et skriftligt tilbud på den endelige pris. En værkstedsfaktura/-tilbud er som regel delt sådan op, at man først lister arbejdets omfang op i form af arbejdsløn delt op i enten arbejdspositionsnumre eller timer. Herefter følger en opremsning af priserne på de reservedele, væsker m.v. samt eventuelle diverse omkostninger og miljøomkostninger. Vær opmærksom på at enkeltpriserne, der listes op, er uden moms. Momsen bliver først lagt oven i de samlede omkostninger til arbejdsløn og reservedele. 

FDM reparationsaftale

De fleste problemer med en bilreparation og værkstedsregninger skyldes uenighed om, hvad der er aftalt med til omfang af reparation og prisen. Det er vigtigt at sikre en skriftelig aftale, når du afleverer din bil til reparation. FDM har udarbejdet en særlig reparationsaftale, som du kan bruge ved dit næste værkstedsbesøg. I FDM Reparationsaftale kan du bl.a. specificere, hvad du ønsker repareret, pris og andre vigtige aftaler.

LÆS MERE: Hent FDM reparationsaftale

Klager over værksted

Hvis reparationen af din bil viser sig at være mangelfuld eller du ikke er enig med dit værksted om den regning du får, kan du her læse om, hvad du kan gøre.

SE OGSÅ: Klage over værksted

FDM anbefaler også om værksted:

 

Mindstekrav til nyvognsgarantier

Service på bilen i udlandet

 

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

Rediger
 |  Skrevet af: Thomas Elmegård
Quoting: Dan Van Soest
#3Hej Dan.

Tak for dit spørgsmål. Jeg har fået følgende svar fra vores tekniske rådgivere:

Hvis ellers din bil er serviceret efter forskrifter og har stempler i servicebogen der beviser det, bør det være dækket af VW. Alle 1,2 TSI og 1,4 TSI bliver dækket 100% på biler, der er op til 7 år gamle og har kørt op til 250.000 km. hvis alle service er overholdt.

På dette link kan du se beskrivelsen af aftalen med den danske importør:
http://www.fdm.dk/nyheder/vw-skaerer-kaede-kulance

Hvis du mod forventning ikke får dækket dine udgifter, vil vi i FDM meget gerne høre fra dig med henblik på at hjælpe dig videre i forløbet.

Jeg håber, det er svar på dit spørgsmål. Ellers er du også meget velkommen til at ringe til os.

Venlig hilsen
Thomas Elmegård
Webredaktør, FDM
Rediger
 |  Skrevet af: Dan Van Soest
#2Hej. jeg er ejer af en WV Caddy købt fra ny i 2011. Jeg har lige fået en regning fra på en ny motor, da der er problemer med kæderemmen. Bilen har kørt 67.000 km og altid vedligeholdt med service hos WV på amager. Jeg blev orienteret i WV Køge, at det var en kendt fejl hos Caddy, og de bad mig videregive min bil til forhandler på Amager. Der oplyser værkstedet så ,at der skal ny motor i og vi får noget kompensation, men skal dog betale 18.000 kr. til værkstedet.Kompensationen fåes kun fordi vi har fået vores serviceret på det værksted. Kan det mon være rigtigt ,at en motor, der er vedligeholdt og kun har kørt 67.000 km , og altid står i garage, kan få det problem? Jeg undrer mig meget over den velvilje fra WV , men mener, det er en medfødt fejl i den model bil jeg har, og derfor ville mene, at det var uden bekostning for mig eller måske et noget mindre beløb. Jeg skal hente bilen i næste uge, men kvier mig ved den regning, og vil spørge : skal jeg betale regningen? Eller skal jeg vente og få juridisk bistand et sted. Kan I vejlede mig. Med venlig hilsen Dan Sørensen van Soest
Rediger
 |  Skrevet af: Mette Houman
#1Hej. I april mdr købte jeg en CIVIC, 1.6 I-DTEC Tourer. Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber, I kan svare på. Jeg har problemer med at geare ned fra høj fart, det er ligesom jeg ikke kan "finde" rette gear, føler der er modstand i gearkassen, og at geatkassen bare skal slides til. Jeg har pt kørt 19.000 km! Jeg undrer mig også over, at forenden på bilen allerede har fået lakskader efter stenslag. Det skal siges, at jeg har haft adskellige bilen ( Ford ) plejer at holde mine biler i hvert fald over 5 år, og har aldrig opleves tilsvarende dårlig lak. Er det blot et tilfælde, eller har Hondabilerne tynd lak? VH Mette Houman

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen