Bliv medlem af FDM i dag

- og få en masse fordele til dig og din bil
Bliv medlem

Volvo XC60 - rutineret fornyelse

Volvo XC60. Foto: Karsten Meyland Lemche, FDM

Europas bedst sælgende luksus-SUV er fornyet, og XC60 bringer Volvo op i en ny liga. Men på et vigtigt punkt har svenskerne glemt deres rødder.

BiltestVolvo XC60 D4 aut. AWD Momentum

Allerede før man sætter sig bag rattet, er stemningen i top, for den nye generation af XC60 er en fryd for øjet. Størrelsesmæssigt placerer den sig lige under XC90, men XC60 virker en hel del mere harmonisk og er knap så voldsom at se på. Der er dog tale om et visuelt trick, for XC60 er næsten 4,7 meter lang, 1,9 meter bred og 1,66 meter høj og er dermed en pænt stor SUV.

De lodrette baglygter har fået en karakteristisk vandret fod. Bagklappen er elektrisk betjent. Foto: Karsten M. Lemche, FDMIndvendigt lægger den sig også tæt op ad den større 90-serie. Stolene er helt de samme og giver en meget fin støtte, og flere detaljer fra instrumentbordet kan genkendes. Men det gør ikke noget, for når man først lige har lært at bruge den store skærm i midten, venter en god køreoplevelse med en meget høj komfort. Skærmen bliver desværre hurtigt lidt nusset.

SE OGSÅ: FDMs bilguide med de aktuelle biler på markedet

Bagsæderne giver god siddekomfort, men vi savner muligheden for at kunne justere vinklen på ryglænet. Til gengæld er der godt udsyn og separate friskluftdyser til gavn for et godt indeklima.

Klassiske motorer

Instrumentbordet minder om det i XC90. Det er o.k., for funktionen er gennemtænkt, når man er blevet fortrolig med skærmen i midten.Volvo er godt på vej mod større og større brug af eldrift i sine biler, men endnu er det stort set kun en hensigtserklæring. En opladningshybrid er allerede udsolgt, og nu må man vente et års tid, før der kommer nye leverancer.

Stolene er som standard beklædt med en kombination af stof og kunstlæder. Man kan vælge andre mønstre end dette, og læderindtræk kan tilkøbes i flere kvaliteter.Imens må man nøjes med de klassiske firecylindrede benzin- eller dieselmotorer, og her er det helt klart vores oplevelse, at det er dieselmotoren, der klæder bilen bedst.

LÆS OGSÅ: Motors test af den kolossale SUV Skoda Kodiaq

Endnu står valget derfor mellem denne D4 med 190 hk eller den kraftigere D5 med hele 235 hk. Begge har som standard ottetrins automatgear og firehjulstræk, og merprisen for D5 er 55.000 kr. Den er helt klart sjovest, men for de fleste vil D4 være tilstrækkelig. De må begge trække 2.400 kg.

Sikkerhed skal tilkøbes

Bagagerummet rummer 505 liter, og bagsædets ryglæn kan foldes fremover til vandret i to dele.Med XC60 har Volvo forladt sit princip om, at alt sikkerhedsudstyr automatisk følger med. Ganske vist har alle udgaver en nødbremse, der kan bremse for både biler, fodgængere, cyklister og store dyr.

Men når det kommer til udstyr som advarsel for biler i den blinde vinkel og for tværgående biler, når man bakker, og en adaptiv fartpilot med den efterhånden velfungerende Pilot Assist, der fastholder bilen i vognbanen, så skal man tilkøbe en sikkerhedspakke til 29.900 kr. Det er en ommer, Volvo!

LÆS OGSÅ: Motors test af Mercedes GLC - en stjerne-SUV

Fartpilot er standard, men denne adaptive fartpilot, der holder afstand til forankørende, er ekstraudstyr.Resten af sikkerhedsniveauet er ellers højt, og der er ingen tvivl om, at hvis man husker at tilkøbe den omtalte pakke, får man en af markedets mest sikre biler – det har 90-seriens biler på samme platform allerede vist. Men en egentlig sikkerhedstest fra Euro NCAP foreligger endnu ikke.

Udsøgte køreegenskaber

Bag rattet opleves XC60 overordentlig behagelig, og man fornemmer hele tiden en fin balance mellem en komfortabel og en køreglad bil. Man kan tilkøbe luftaffjedring, men det var ikke noget, vi savnede.

Firehjulstrækket er naturligvis en stor hjælp i blødt terræn. Men også på landevejen hjælper systemet til, da det løbende kan fordele trækkræfterne mellem for- og baghjul. Det giver bilen en god dynamik, når man kører gennem sving og kurver.

LÆS OGSÅ: Motors test af Jaguar F-Pace - højbenet Jaguar

Vi vil anbefale, at man tilkøber teknikpakken til 36.900 kr., som inkluderer de meget effektive LED-forlygter. De får bilen til at se godt ud om dagen og får føreren til at se godt ud om natten.

En af de nærmeste konkurrenter er den ligeledes ret nye Audi Q5. Det er ikke mange år siden, at Volvo på forhånd ville tabe en sådan sammenligning, men med den nye XC60 lægger svenskeren sig på linje med de bedste i denne gruppe.

Testinfo om Volvo XC60:

Volvo XC60 D4 aut. AWD Momentum
748.390 kr. (heraf reg.afgift 418.196 kr.)

Plus:
Design
Udstyr
Komfort

Minus:
Ikke tre års garanti
Sikkerhedspakke ej standard

Motors testtal:
Målt forbrug: 18 km/l
Beregnet økonomi: 7,25 kr./km

Se alle tekniske data i FDMs bildatabase

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater